Gemeente Capelle a/d IJssel

Extra aandacht voor bijstandsfraude

Een aantal mensen in Capelle aan den IJssel heeft recht op een uitkering van de gemeente op grond van de Algemene bijstandswet. Sociale Zaken moet echter zeker weten dat deze uitkeringen terecht worden verstrekt. Daarom voeren medewerkers van Sociale Zaken regelmatig controles uit. Dit past binnen het beleid van de overheid om fraude met bijstandsuitkeringen in een zon vroeg mogelijk stadium te ontdekken en streng aan te pakken. Dat is nodig, want het gaat tenslotte om gemeenschapsgeld.

Informatieplicht
Als u een uitkering ontvangt, bent u verplicht om wijzigingen in uw financiële en persoonlijke situatie tijdig door te geven aan Sociale Zaken (de zogenaamde informatieplicht). Deze informatie is van belang voor het vaststellen van het recht op en de hoogte van de bijstand. Als iemand met een uitkering bijvoorbeeld betaald of onbetaald werk gaat doen of gaat samenwonen, dan moet dat direct aan Sociale Zaken worden gemeld. Ook moet het maandelijks in te leveren inlichtingenformulier correct worden ingevuld. Indien u bijstand ontvangt en informatie voor Sociale Zaken verzwijgt of onjuiste inlichtingen verstrekt, is er sprake van fraude. Dan wordt een boete opgelegd. Bij ernstige fraude volgt aangifte bij de Officier van Justitie.

Opsporing fraude
Sociale Zaken onderzoekt op verschillende manieren het recht op uitkering. Belangrijk is het periodiek heronderzoek. Aan de hand van het door u ingevulde inlichtingenformulier en de daarbij te overleggen gegevens beoordeelt Sociale Zaken of uw uitkering moet worden aangepast. Als de verstrekte informatie niet overeenkomt met de gegevens waarover Sociale Zaken beschikt, volgt nader onderzoek.

Voor een goede controle wisselt Sociale Zaken gegevens uit met een aantal andere instanties. Deze instanties zijn in de Algemene bijstandswet aangegeven. Begin 2003 zal Sociale Zaken aangesloten zijn op het landelijke Inlichtingenbureau. Deze organisatie zorgt voor een maandelijkse geautomatiseerde gegevensuitwisseling tussen sociale diensten / afdelingen Sociale Zaken en een aantal andere instanties, zoals het UWV (Uitvoerinsginstituut Werknemersverzekeringen), de Informatie Beheer Groep (IBG), de Belastingdienst en andere gemeenten.
Tenslotte kunnen ook (anonieme) tips aanleiding zijn voor nader onderzoek.

Fraude niet lonend
Als Sociale Zaken uitkeringsfraude vermoedt, wordt de zaak overgedragen aan de medewerkers Bijzonder Onderzoek. Zij beschikken over wettelijke opsporingsbevoegdheid. Als blijkt dat onterecht uitkering is verleend als gevolg van het niet goed nakomen van de inlichtingenverplichting, wordt de uitkering stopgezet of aangepast. De ten onrechte uitbetaalde bijstand moet geheel (bruto) worden terugbetaald.
Daarnaast wordt bij een fraudebedrag van minder dan 6.000 een boete opgelegd van circa 10% van het bedrag. Bij herhaling van fraude binnen twee jaar wordt de standaardboete met 50% verhoogd. Als Sociale Zaken u een boete wil opleggen, krijgt u hierover altijd schriftelijk bericht. U heeft dan de gelegenheid om mondeling of schriftelijk een reactie te geven. Bij een fraudebedrag vanaf 6.000 is Sociale Zaken verplicht om aangifte te doen bij Justitie. De strafrechter kan u dan gevraagd een taakstraf of en gevangenisstraf opleggen.

Meer informatie
Voor vragen of informatie over deze publicatie kunt u op werkdagen tussen 8.00 en 12.00 uur telefonisch contact opnemen met Sociale Zaken via telefoonnummer 010-2848457.

Tips vermoedelijke fraude
Als u vermoedt dat iemand fraudeert met een bijstandsuitkering, kunt u dit (anoniem) per brief of telefonisch melden aan de Taakgroep Bijzonder Onderzoek van Sociale Zaken, Postbus 133, 2900 AC Capelle aan den IJssel. Telefoon: 010 2848 406. De door u verstrekte informatie wordt strikt vertrouwelijk behandeld.