Partij van de Arbeid
04-12-2002
De PvdA-fractie heeft kennis genomen van het resultaat van het
najaaroverleg
tussen kabinet en vakbonden. De fractie is blij dat er in ieder geval
geen sprake is van stopzetting van ID/banen en ook niet van een
vacaturestop. Het belangrijkste uit dit overleg is wel dat er plannen
opgezet zijn voor het moderniseren van gesubsidierde arbeid tot een
structureel onderdeel van de arbeidsmarkt met een variant voor
omzetting tot reguliere banen. Voor een jaar is nu redding van de
I/D-functies, maar er
blijft nog steeds inzet nodig voor het vinden van de juiste
aansluiting met de reguliere arbeidsmarkt. De PvdA zal dus op lokaal
en landelijk niveau blijven strijden voor het behoud van de
I/D-functionarissen en doorstroom naar reguliere arbeid bevorderen
NAJAARSOVERLEG: DE STAND VAN ZAKEN
* "Alles is binnengehaald", weet Janke Smit te melden. Maar, zo
voegt zij daar aan toe, "nog niet alle problemen zijn opgelost".
* De beoogde bezuiniging van 650 miljoen euro voor 2003 is van de
baan, evenals de verlammende vacaturestop.
* Het aantal gesubsidieerde banen wordt NIET verminderd: circa
52.000 ID en 32.000 WIW. Samen dus 85.000.
* Er is aanvullende subsidie gevonden die het mogelijk maakt om, om
te beginnen, 10.000 bestaande banen te witten.
* Hoe dat wordt geregeld, om welke sectoren/type banen het gaat en
binnen welke CAOs, moet voor 31 december a.s. zijn vastgelegd in
een convenant tussen de G26, VNG, SZW, Abvakabo, CNV en de
vakcentrales.
* Vacaturestop per onmiddellijk beëindigd, een eenduidige
baangarantie voor alle huidige werknemers.
* Uitgewerkte plannen voor een diepgaande modernisering van het
stelsel van gesubsidieerde arbeid moeten vóór 1 juli 2003 aan de
Tweede Kamer worden aangeboden. In aansluiting op het beleidskader
van de Raad voor Werk en Inkomen wordt er naar gestreefd de
huidige WIW om te bouwen tot een leer/werktraject. De aanstelling
blijft, na enkele jaren aanlooptijd, voor onbepaalde tijd, ook als
bijtijdse overstap naar regulier werk niet lukt. Er wordt gedacht
aan een constructie kopje op de WSW, waarbij functieloon dus wél
mogelijk is.
* Koste wat kost moet worden verhinderd dat gemeentes op eigen
houtje over de invulling van het reïntegratiebudget beschikken. Er
dient een wettelijk kader te komen rond het toekomstige Fonds Werk
en Inkomen.
* Leerwerktrajecten moeten van maximaal 2 naar 4 jaar gaan, om
zodoende scholing op niveau MBO/HBO kwalificatie mogelijk te
maken.
* WIW-scholings- en activeringsgelden, zoals die ingezet worden voor
ID-ers, moeten nadrukkelijk gericht zijn op instroom op de
reguliere arbeidsmarkt.
* 16 Januari a.s. organiseren betrokken partijen een landelijk
symposium over de herziening van het stelsel van gesubsidieerde
arbeid. Deze breinstorm richt zich op beleidmakers, overheden,
uitvoeringsorganisaties (LIW) en vakbondskaderleden. Volgens Janke
behoeven de laatsten zich niet het hoofd of hart te laten breken
door de hoogte van de deelnemersbijdrage. Daar zal de bond zeker
een mouw aan weten te passen.
EN DAN OOK NOG: DE CAO
* Er zijn reeds informele afspraken gemaakt over een nieuw
verleningsprotocol.
* Belangrijk aandachtspunt is een mogelijke verdere verbetering van
de arbeidsvoorwaarden van de groep ex-Banenpoolers. Na de
uitstroomactie van Stimulansz resteren daarvan, landelijk bezien,
nog zon 5000. De groepen uitstromers naar regulier werk en
ID-omzetters zijn van gelijksoortige omvang.
* Gestreefd wordt naar nadere aanscherping van art. 16. De
terugkeerregeling moet echt een terugkeergarantie worden.
Gemeenten die zich weigerachtig opstellen moeten zich gemotiveerd
verantwoorden.
* Er dient een preventieve ontslagtoets te komen, en er moet toch
iets van een ontslagvergunningsprocedure van de grond getild te
worden.
* Er komen overgangsbepaling rond de nakende moderniseringsslag,
inclusief een sociaal plan.
* Tenslotte, iets wat niet de individuele WIW-er aanbelangt, er moet
een pensioenfonds Werk en Reïntegratie uit de grond gestampt
worden, inclusief sociaal plan
Rachid Jamari