Partij van de Arbeid

04-12-2002

De PvdA-fractie heeft kennis genomen van het resultaat van het najaaroverleg

tussen kabinet en vakbonden. De fractie is blij dat er in ieder geval geen sprake is van stopzetting van ID/banen en ook niet van een vacaturestop. Het belangrijkste uit dit overleg is wel dat er plannen opgezet zijn voor het moderniseren van gesubsidierde arbeid tot een structureel onderdeel van de arbeidsmarkt met een variant voor omzetting tot reguliere banen. Voor een jaar is nu redding van de I/D-functies, maar er

blijft nog steeds inzet nodig voor het vinden van de juiste aansluiting met de reguliere arbeidsmarkt. De PvdA zal dus op lokaal en landelijk niveau blijven strijden voor het behoud van de I/D-functionarissen en doorstroom naar reguliere arbeid bevorderen

NAJAARSOVERLEG: DE STAND VAN ZAKEN
* "Alles is binnengehaald", weet Janke Smit te melden. Maar, zo voegt zij daar aan toe, "nog niet alle problemen zijn opgelost".


* De beoogde bezuiniging van 650 miljoen euro voor 2003 is van de baan, evenals de verlammende vacaturestop.


* Het aantal gesubsidieerde banen wordt NIET verminderd: circa 52.000 ID en 32.000 WIW. Samen dus 85.000.


* Er is aanvullende subsidie gevonden die het mogelijk maakt om, om te beginnen, 10.000 bestaande banen te witten.


* Hoe dat wordt geregeld, om welke sectoren/type banen het gaat en binnen welke CAOs, moet voor 31 december a.s. zijn vastgelegd in een convenant tussen de G26, VNG, SZW, Abvakabo, CNV en de vakcentrales.


* Vacaturestop per onmiddellijk beëindigd, een eenduidige baangarantie voor alle huidige werknemers.


* Uitgewerkte plannen voor een diepgaande modernisering van het stelsel van gesubsidieerde arbeid moeten vóór 1 juli 2003 aan de Tweede Kamer worden aangeboden. In aansluiting op het beleidskader van de Raad voor Werk en Inkomen wordt er naar gestreefd de huidige WIW om te bouwen tot een leer/werktraject. De aanstelling blijft, na enkele jaren aanlooptijd, voor onbepaalde tijd, ook als bijtijdse overstap naar regulier werk niet lukt. Er wordt gedacht aan een constructie kopje op de WSW, waarbij functieloon dus wél mogelijk is.


* Koste wat kost moet worden verhinderd dat gemeentes op eigen houtje over de invulling van het reïntegratiebudget beschikken. Er dient een wettelijk kader te komen rond het toekomstige Fonds Werk en Inkomen.


* Leerwerktrajecten moeten van maximaal 2 naar 4 jaar gaan, om zodoende scholing op niveau MBO/HBO kwalificatie mogelijk te maken.


* WIW-scholings- en activeringsgelden, zoals die ingezet worden voor ID-ers, moeten nadrukkelijk gericht zijn op instroom op de reguliere arbeidsmarkt.


* 16 Januari a.s. organiseren betrokken partijen een landelijk symposium over de herziening van het stelsel van gesubsidieerde arbeid. Deze breinstorm richt zich op beleidmakers, overheden, uitvoeringsorganisaties (LIW) en vakbondskaderleden. Volgens Janke behoeven de laatsten zich niet het hoofd of hart te laten breken door de hoogte van de deelnemersbijdrage. Daar zal de bond zeker een mouw aan weten te passen.

EN DAN OOK NOG: DE CAO

* Er zijn reeds informele afspraken gemaakt over een nieuw verleningsprotocol.


* Belangrijk aandachtspunt is een mogelijke verdere verbetering van de arbeidsvoorwaarden van de groep ex-Banenpoolers. Na de uitstroomactie van Stimulansz resteren daarvan, landelijk bezien, nog zon 5000. De groepen uitstromers naar regulier werk en ID-omzetters zijn van gelijksoortige omvang.


* Gestreefd wordt naar nadere aanscherping van art. 16. De terugkeerregeling moet echt een terugkeergarantie worden. Gemeenten die zich weigerachtig opstellen moeten zich gemotiveerd verantwoorden.


* Er dient een preventieve ontslagtoets te komen, en er moet toch iets van een ontslagvergunningsprocedure van de grond getild te worden.


* Er komen overgangsbepaling rond de nakende moderniseringsslag, inclusief een sociaal plan.


* Tenslotte, iets wat niet de individuele WIW-er aanbelangt, er moet een pensioenfonds Werk en Reïntegratie uit de grond gestampt worden, inclusief sociaal plan

Rachid Jamari