KPMG


"Adviesvak moet verder geprofessionaliseerd worden"

4 december 2002

"De organisatie van het adviesvak in Nederland moet verder geprofessionaliseerd worden.

De adviesmarkt in Nederland heeft momenteel een omvang van 2,4 miljard en is daarmee in omvang volwassen, maar de organisatie van het vak ontbeert voldoende professionaliteit, waardoor kansen worden gemist. Volgens Jeroen van den Oever van KPMGs Information Risk Management zou het de uitdaging van elke organisatieadviseur moeten zijn om de veranderingen in de huidige economische situatie om te zetten naar voordelen en klanten te helpen meer competitief te worden. Hij ontving de Professionaliseringsprijs 2002 van de postdoctorale opleiding Management Consultant aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

De reputatie van organisatieadviseurs is volgens Van den Oever bovendien niet bepaald onbezoedeld. Van den Oever: Om te voorkomen dat het imago van de adviseur onder druk komt te staan, moeten ook in dit verband maatregelen worden genomen. De organisatie van het adviesvak moet dan ook worden versterkt door het instellen van één instituut voor de belangenbehartiging. Daarnaast zou het vak verder geprofessionaliseerd moeten worden door de invoering van een code of conduct, landelijke examens en wettelijke verankering van de titel organisatieadviseur. Bovendien zouden organisatieadviseurs hun scope moeten verbreden naar IT consulting, interim management en outsourcing.

Van den Oever constateert dat het groeipotentieel van de adviesmarkt onveranderd blijft, maar dat de groei duidelijk afneemt. Van den Oever: Nederland is na Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk de vierde grootste speler in de adviesmarkt. Momenteel bedraagt de markt in Nederland ongeveer 0,43% van het bruto nationaal product. In de Verenigde Staten is dit 0,70%, in Groot-Brittannië 0,88% en in Duitsland en Frankrijk 0,40%. Er is derhalve in Nederland nog voldoende groeipotentie voor de adviesmarkt. Dit gegeven en de lage drempel zullen leiden tot nieuwe spelers op de Nederlandse markt.

De trends in Nederland volgen volgens Van den Oever in het algemeen de trends in Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk. Het is dan ook aan te raden de Nederlandse markt te bezien in het kader van Europese ontwikkelingen. Van den Oever: De grotere adviesbureaus zullen een meer dan gemiddelde groei kennen. Een tweetal strategieën zal hierbij centraal staan: de (multi) niche strategie, waarbij specifiek gekozen wordt voor een product of een marktsegment en de full service strategie, waarbij alle voorkomende adviesdiensten worden aangeboden. Daarnaast zal de vraag naar outsourcing diensten en operations management toenemen. De bedrijven dienen echter wel rekening te houden met de complexe wet- en regelgeving in Nederland en de sterke internationalisering van Nederlandse bedrijven.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039