Vereniging Milieudefensie

Persuitnodiging

3VO, Milieudefensie en Dierenbescherming: Lagere snelheden: beter voor mens, dier en Milieu

Amsterdam, 29 november 2002 - Op woensdag 4 december in Nieuwspoort (Den Haag) geven verkeersveiligheidsorganisatie 3VO, de Dierenbescherming en Milieudefensie de eerste aanzet voor een discussie over lagere maximumsnelheden in het autoverkeer. De drie organisaties presenteren hun samenwerkingsverband en doen een dringend beroep op de politiek om het issue weer op de agenda te zetten. De verkeerswoordvoerders en de fractievoorzitters in de Tweede Kamer zijn uitgenodigd om ter plekke het Manifest Rustig Rijden te ondertekenen. De drie organisaties nemen dit initiatief omdat lagere snelheden beter zijn voor mens, dier en milieu.

Hoewel het kortstondige kabinet Balkenende veel praatte over veiligheid, was verkeersveiligheid geen issue. Met het oog op de aankomende verkiezingen willen de drie organisaties de krachten bundelen om de problematiek van hoge snelheden weer op de kaart te zetten. Aan de fractievoorzitters is deze week al het Manifest Rustig Rijden voorgelegd. Op de persconferentie wordt duidelijk welke partijen het manifest onderschrijven en daarmee maximumsnelheden onderwerp van discussie willen maken. Joop Goos (directeur 3VO), Wijnand van de Giessen (directeur Dierenbescherming) en Joris Wijnhoven (campagneleider Verkeer van Milieudefensie) geven een korte toelichting.

Wat: Presentatie 'Rustig Rijden' over maximumsnelheden voor het autoverkeer
Wanneer: woensdag 4 december 13:00 - 14:00
Waar: perscentrum Nieuwspoort (Wandelganger 1)

Acties
De drie belangengroepen organiseren de komende maanden afzonderlijk en gezamenlijk activiteiten in het kader van Rustig Rijden. 3VO legt het accent op de bebouwde kom, waar een maximumsnelheid van 30 km per uur de regel zou moeten zijn. De Dierenbescherming richt zich op autowegen waar veel dierlijke slachtoffers vallen. Milieudefensie voert samen met bewonersgroepen acties bij snelwegen die dwars door steden lopen.

Achtergrond
Als gevolg van te hard rijden zijn jaarlijks 250 doden en 3000 gewonden te betreuren. In de bebouwde kom worden fietsers, voetgangers en spelende kinderen belemmerd door autoverkeer. Mensen die dicht bij drukke autowegen wonen staan bloot aan ongezonde uitlaatgassen en verkeerslawaai, wat ook de nodige slachtoffers eist. Jaarlijks sterven 2 miljoen vogels, tienduizenden katten en 3000 honden na een aanrijding met een auto.


---