Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Postbus 20018 Telefoon (070) 333 44 44 2500 AE Den Haag Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk EGI/02/76554

2 december 2002

Onderwerp
Vervolgrapportage IWI: betrouwbaarheid samenloopapplicatie
Inlichtingenbureau

In deze brief informeer ik u over de IWI vervolgrapportage "Betrouwbaarheid Samenloopapplicatie" bij het Inlichtingenbureau mede in het kader van het geplande Algemeen Overleg over de 4e voortgangsrapportage Suwi op 4 december a.s. Aanleiding onderzoek IWI
Begin juli 2002 had het Inlichtingenbureau nog een instabiel systeem voor de vergelijking van gegevensbestanden in het kader van fraudebestrijding. Voor de 76 aangesloten gemeenten betekende dit dat zij niet permanent over de diensten van het Inlichtingenbureau konden beschikken. Vanwege de problemen met de samenloopapplicatie heeft het Inlichtingenbureau de aansluiting van nieuwe gemeenten begin juli opgeschort tot 1 oktober 2002. Mede op mijn verzoek heeft de Inspectie voor Werk en Inkomen (IWI) een onderzoek uitgevoerd naar het functioneren van de samenloopapplicatie. Dit rapport, "Het functioneren van de samenloopapplicatie. Een inventariserend onderzoek naar de betrouwbaarheid van de samenloopapplicatie van het Inlichtingenbureau medio 2002", heb ik u doen toekomen bij mijn brief van 1 augustus 2002 (EGI/02/57451).
Op basis van de IWI-bevindingen in juli 2002 en de problemen met de samenloopapplicatie was er gerede twijfel over de betrouwbare werking van het systeem. De precieze oorzaak van de geconstateerde problemen kon in het onderzoek niet achterhaald worden door het ontbreken van de noodzakelijke documentatie. Met de hoogste prioriteit is toen het zogeheten betrouwbaarheidsproject opgestart bij het Inlichtingenbureau om meer duidelijkheid te verkrijgen over de betrouwbaarheid van het systeem en de problemen op te lossen. Doel van het project was om de gestelde voorwaarden van de IWI te realiseren alvorens meer gemeenten aan te sluiten. Het Inlichtingenbureau heeft onder strikte begeleiding en monitoring vanuit het departement het betrouwbaarheidsproject op 1 oktober 2002 afgerond.




---

Vervolgrapportage IWI
Het IWI constateert dat het IB de in juli 2002 geconstateerde knelpunten voortvarend heeft aangepakt. De Inspectie oordeelt op basis van de resultaten van het project dat er in voldoende mate is voldaan aan de zes gestelde voorwaarden. De Inspectie concludeert dat de uitvoering van de gegevensvergelijking door het IB en de uitrol op een verantwoorde wijze voortgezet kan worden, mits aan een aantal aanvullende eisen wordt voldaan. Ten aanzien van de realisatie van de 6 eerder gestelde voorwaarden geeft de IWI samengevat het volgende oordeel:
1. De documentatie is toereikend voor het operationeel beheer van het systeem door het IB, hoewel de documentatie niet op alle punten volledig is.
2. De stabiliteit en betrouwbaarheid van het systeem zijn toereikend binnen de volgende voorwaarden: intensieve monitoring door het IB, beheerste vergroting van de belasting van het systeem en geen uitbreiding of aanpassing van bestaande functionaliteit.
3. De schaalbaarheid van het systeem naar 496 gemeenten is toereikend, mits piekbelasting van het systeem wordt voorkomen en er intensieve monitoring plaatsvindt.
4. De configuratie van ontwikkel-, test- en productieomgeving is eenduidig.
5. De gebrekenlijst is afgehandeld. De belangrijkste problemen zijn in de versie van het systeem van 1 oktober opgelost.

6. De afgesloten overeenkomst met de leverancier biedt voldoende garanties in geval van (technische) storingen, mits de technische beheerorganisatie bij IB gedurende de opschaling van het systeem versterkt wordt.
Conclusie betrouwbaarheid samenloopapplicatie
Ik onderschrijf het oordeel van IWI en ben van mening dat de wijze waarop het Inlichtingenbureau het project heeft aangepakt er mede toe heeft geleid dat het IB onder de genoemde voorwaarden de handhavingstaak met de huidige applicatie goed kan uitvoeren. Met het huidige systeem is het IB in staat om functioneel te doen wat het moet doen, namelijk samenloopsignalen genereren op basis van gegevensvergelijking met de Informatie Beheer Groep (IBG), het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en de Belastingdienst. Ik acht het van groot belang dat gemeenten de beleidsdoelstellingen in het kader van handhaving kunnen waarmaken. Hierdoor wordt misbruik van de bijstand sterk teruggedrongen en kunnen de beoogde structurele besparingen op de bijstandsuitgaven worden gerealiseerd. Kortom het Inlichtingenbureau kan de aansluiting van gemeenten op het systeem met voortvarendheid hervatten.
Start aansluiting gemeenten
Het Inlichtingenbureau heeft een aangepaste planning gemaakt voor de aansluiting van de overige 420 gemeenten die doorloopt in het eerste kwartaal van 2003. Door de opgelopen vertraging en de noodzaak om de resterende gemeenten gefaseerd aan te sluiten, is het niet mogelijk om alle gemeenten nog voor 1 januari 2003 aan te sluiten. Op basis van de planning van het Inlichtingenbureau zal ik artikel 6.7 van de Regeling SUWI inclusief de bijlage zodanig herzien dat alle gemeenten uiterlijk vanaf 1 april 2003 verplicht zijn om het Inlichtingenbureau te gebruiken. De vertraging en uitloop van de aansluiting naar 2003 heeft verder geen consequenties voor het tijdig afhandelen van de samenloopsignalen door gemeenten. Ook gemeenten die in het eerste




---

kwartaal 2003 pas aangesloten worden, zullen via het Inlichtingenbureau in staat zijn om samenloopsignalen vanaf het belastingjaar 1999 nog te verwerken.

Conclusie toekomstvastheid samenloopapplicatie
Het systeem is bruikbaar voor de huidige taken van het IB en alle gemeenten kunnen worden aangesloten. Evenwel geeft het IWI risico's aan met betrekking tot de onderhoudbaarheid, toekomstvastheid en uitbreidbaarheid van het systeem. Al bij de bouw van het IB-systeem was bekend dat een aanpassing van het systeem noodzakelijk zou zijn voor nieuwe vormen van gegevensuitwisseling. Omdat de specificaties voor deze nieuwe taken toen niet bekend waren, is het systeem ontwikkeld als specifieke applicatie voor het detecteren van witte fraude en niet als knooppunt voor alle elektronische gegevensuitwisseling tussen gemeenten en andere partijen. Naar nu blijkt is de uitbreiding van bronnen in het kader van de fraudebestrijding een fors risico voor het gebruiken van de huidige applicatie. Dit betekent dat de applicatie voor de uitbreiding van fraudebronnen aangepast moet worden. Uitgangspunt voor mij is dat de structurele verbetering van de samenloopapplicatie (onderhoudbaar en uitbreidbaar) in één keer zal worden gerealiseerd met de noodzakelijke aanpassingen voor de andere vormen van gegevensuitwisseling als sectorloket. Hoe sneller dit gebeurt, hoe beter het is: de structurele besparingen op de bijstandskosten overtreffen de kosten voor de ontwikkeling bij het Inlichtingenbureau.
Kosten en opbrengsten van het Inlichtingenbureau
De structurele opbrengsten van de bijstandsuitgaven worden niet beïnvloed door de vertraging van het Inlichtingenbureau. Door de vertraging van de aansluiting op het Inlichtingenbureau zullen de geraamde besparingen op de bijstandsuitgaven voor 2002 * 9,9 mln. lager uitvallen. Deze tegenvaller is in de najaarsnota al meegenomen. De structurele opbrengsten in het kader van handhaving voor het Inlichtingenbureau zijn geraamd op * 31,6 mln. per jaar. Omdat de samenloopapplicatie nu stabiel werkt en alle gemeenten op korte termijn aangesloten zullen zijn ga ik er vanuit dat deze besparingen vanaf 2003 gerealiseerd zullen worden. De kosten van het betrouwbaarheidsproject bij het Inlichtingenbureau en de extra inspanning voor de komende periode bij de uitrol worden geschat op ruim * 1,1 mln. De dekking van deze kosten is gevonden door een herschikking binnen het beschikbare budget voor het Inlichtingenbureau in 2002.
Maatregelen
Het Inlichtingenbureau zal op mijn verzoek in het kader van het jaarplan en de vaststelling van het budget voor 2003 met een plan van aanpak komen voor de verdere ontwikkeling van de toekomstvastheid van de applicatie. Ik acht het van groot belang dat de door de IWI genoemde risico's voor de uitvoering van de samenloopdetectie door het IB goed zullen worden ondervangen.
De uitvoering van de nadere voorwaarden voor de huidige applicatie door het Inlichtingenbureau als mede de aanpak van nieuwe taken zal ik nauwgezet volgen. De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,



4

(M. Rutte)
Bijlage: IWI rapport Betrouwbaarheid samenloopapplicatie (november 2002).

Zie het origineel http://docs.szw.nl/pdf/34/2002/34_2002_3_3105.pdf .