Raad voor de Transportveiligheid

RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID

Uit smeervet en pakking bij hoge temperaturen explosief gas

Raad voor de Transportveiligheid bepleit zorgvuldig onderhoud Uit smeervet en pakking komt bij hoge temperaturen explosief gas vrij

Uit smeervet waarmee de schroefas van een schip wordt gesmeerd en de pakking waarmee het vet wordt vastgehouden kan bij hoge temperaturen een explosief gas vrijkomen. Dat was, zo blijkt uit een rapport van de Raad voor de Transportveiligheid, de oorzaak van een explosie die op 9 augustus 2000 plaatsvond op de Westerschelde, aan boord van een duw-/sleepboot. De Raad, onder voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven, beveelt aan dat de Vereniging van Smeerolieondernemingen Nederland (VSN) haar leden erop wijst dat de mogelijkheid van explosiegevaar moet worden vermeld op veiligheidsinformatiebladen. Ook wordt de brancheorganisaties in de binnenvaart aanbevolen de leden erop te wijzen dat ook die gedeelten van het schip die minder in het oog springen goed moeten worden onderhouden.
Bij de duw-/sleepboot was sprake van een lek waardoor smeervet wegliep, zodat de schroefas warm liep en het resterende vet en de pakking te heet werden. Uit proeven die de Raad heeft laten nemen is gebleken dat in die situatie een explosief gasmengsel kan ontstaan. Bij de ontploffing op de duw-/sleepboot werd alleen materiële schade aangericht.