Ingezonden persbericht

Virtueel inburgeren helpt oud- en nieuwkomers succesvol integreren

Persbericht van EPN - Platform voor de informatiesamenleving

Den Haag, 5 december 2002 - EPN startte eind november het project 'De Virtuele school voor Nederlandse taal, cultuur en geschiedenis'. Deze school biedt toekomstige nieuwkomers de mogelijkheid om vanuit het land van herkomst kennis maken met de Nederlandse taal, cultuur en geschiedenis.

Gisteren is in de Tweede Kamer uitgebreid gediscussieerd over de inburgeringproblematiek. Onderwerp van debat was een motie om de mogelijkheid te onderzoeken van inburgeringcursussen in het land van herkomst. "Niet of zeer gebrekkig Nederlands spreken en onvoldoende kennis van de Nederlandse samenleving en cultuur staan succesvolle integratie in de weg", aldus tweede kamerlid Mirjam Sterk (CDA). Vervolgens stelde zij dat achterstanden in een zo vroeg mogelijk stadium moeten worden voorkomen. De Virtuele school voor Nederlandse taal, cultuur en geschiedenis sluit hierop aan en biedt meer dan afstandsonderwijs alleen. Het is een laagdrempelige en onafhankelijk van tijd te benaderen vraagbaak voor de Nederlandse taal, cultuur en geschiedenis. Ook oudkomers die nog steeds weinig aansluiting vinden bij de Nederlandse samenleving kunnen binnen de Virtuele school onderwijs op maat vinden. De toegang tot de Virtuele school loopt via internet en pc's die bij mensen thuis of Nederlandse ambassades staan, maar ook in buurthuizen, Brede Scholen en bibliotheken in Nederland.

Voor mensen met een totaal andere etnische en culturele achtergrond is het een buitengewoon moeilijke opgave zich een zinvolle plaats in onze samenleving te verwerven. Hierbij schiet het bestaande inburgeringbeleid tekort. Dit beleid is er niet op ingesteld om achterstanden in een zo vroeg mogelijk stadium te voorkomen, bijvoorbeeld door toekomstige nieuwkomers te stimuleren om in het land van herkomst al te starten met inburgering. EPN, initiatiefnemer van het Platform de Virtuele school, vindt dat geen mogelijkheid onbenut moet blijven om deze nieuwkomers meer te prikkelen, te enthousiasmeren en op voorhand bij onze samenleving te betrekken. Vroegtijdige kennismaking kan via de virtuele school bijdragen aan een grotere participatie, het voorkomen van achterstanden en uitval onder de doelgroep.

EPN - Platform voor de informatiesamenleving is een onafhankelijke stichting die zich inzet voor de maatschappelijke meerwaarde van ict. In het platform zijn het bedrijfsleven, de politiek, het maatschappelijk middenveld, de wetenschap en de overheid vertegenwoordigd. EPN verricht onderzoek, publiceert en organiseert bijeenkomsten over thema's rond ict en de samenleving. In het project 'De Virtuele School voor Nederlandse taal, cultuur en geschiedenis' stelt EPN de kansen centraal van ict voor een betere inburgering van oud- en nieuwkomers in Nederland.