Gemeente Breda

Persberichten

05-12-2002

Rivier kan terugkeren in getemde vorm
Burgemeester en wethouders hebben ja gezegd tegen het Definitief plan reconstructie van de Westflank. Met dit plan is het mogelijk om binnen het beschikbare budget van 29,5 miljoen Euro de voormalige rivier de Aa weer gedeeltelijk toegang te geven tot de binnenstad en de haven weer terug te laten keren op zijn oude plaats.

Nadat eerdere voorstellen te kostbaar bleken, moest gezocht worden naar besparingen. Omdat sommige van de gevonden oplossingen in het voordeel blijken te werken van de leefomgeving, lijkt de terugkeer van water in de binnenstad aanmerkelijk dichterbij te zijn gekomen. Zo heeft de noodzakelijke verhoging van het bodem- en waterpeil in de rivier als positief gevolg dat het water op sommige plaatsen beter aansluit bij de omgeving. Door het beperkte niveauverschil tussen water in de rivier en kade is het contact met het water optimaal. De loop van de oorspronkelijke rivier wordt grotendeels gevolgd; de onstuimigheid die het water van een rivier doorgaans kenmerkt, wordt getemperd. Dit heeft het Bredase waterproject inmiddels de naam de getemde rivier opgeleverd.

De wens om het water terug te brengen in de Westkant van de stad dateert al van september 2000 toen de gemeenteraad instemde met het voorlopig ontwerp op hoofdlijnen voor de Oost-Wesflank. De eerste ontwerpen voor de Westflank bleken echter te duur voor het beschikbare budget. Destijds was dat 23 miljoen. De kosten voor de uitvoering werden becijferd op 35,9 miljoen.
Ook het nieuwe college dat in mei aantrad, benadrukte het belang van de terugkeer van het water in de stad. Hoewel het beschikbare budget verhoogd werd naar 29,5 miljoen moest nog steeds gezocht worden naar kostenbesparingen.

Gedempte haven wordt weer haven
De haven komt weer terug op zijn oude plaats. Hoewel aan de westzijde een paar meter extra nodig is om het verkeer voldoende ruimte te geven, varieert de breedte van de haven nog altijd van zon 25 tot ruim 30 meter.
Aan de binnenstadszijde komt een verlaagde kade van ruim drie meter breed. In het verlengde van de Vismarktstraat komt een brug met een hoogte van 3,20 meter die voldoende ruimte biedt aan toekomstige pleziervaartuigen om de haven binnen te varen.
Voorts komt er een doorgaand fietspad en ruimte om te wandelen en te flaneren. De bevoorrading van de aanliggende panden blijft gegarandeerd. De parkeerplaatsen in de te slopen Haven garage komen voormalige politiebureaulocatie.

Rivierenmodel
Bij het samenstellen van het definitieve plan is nog steeds uitgegaan van het terugbrengen van de rivier op de Markendaalseweg. Geen gecontroleerd systeem zoals bij grachten het geval is. Gekozen is voor de rivier waar Breda zijn oorsprong aan te danken heeft en die als vorm het meest bij de stad past. De rivier die slingert en beweegt, ruimte pakt waar het kan en ruimte geeft waar het nodig is. Maar het is wel de rivier van nu, in de stad van de eenentwintigste eeuw. Een zorgvuldige afweging waar de rivier ruimte krijgt en waar de stad ruimte neemt, was steeds nodig. De loop werd grotendeels gevolgd, maar hier en daar was een aanpassing nodig. In het huidige ontwerp wordt uitgegaan van het terugbrengen van de rivier tot aan de Oede van Hoornestraat (Kijkshop). In de toekomst kan het water worden doorgetrokken over en langs het Seeligterrein tot de Vredenburgsingel.
De gewenste stroming in de nieuw terug te brengen rivier zal voorlopig kunstmatig moeten worden opgewekt. Tevens voorkomt deze stroming algengroei en kroosvorming in de zomer. Omdat het gemaal blijft staan wordt de rivier op sommige gedeeltes minder breed ten opzichte van het oude voorstel. In het smalste deel is het water 8 meter breed. Het breedste deel, op de Markendaalseweg wordt ongeveer 18 meter.

Besparingen
Omdat het rivierenmodel de meeste kwaliteiten biedt, is binnen dit model gezocht naar kostenbesparingen. Die zijn op diverse plaatsen gevonden.
De meest opvallende en meest kostenbesparende is gevonden in het verhogen van het bodem- en waterpeil op het gedeelte tussen de Trapkes en het Groot Arsenaal. Door deze verhoging hoeft het aanwezige riool niet verlegd te worden en kan het gemaal blijven staan. De waterdiepte op dit gedeelte bedraagt straks 1,20 meter.
De aanvankelijke bezwaren tegen deze besparing, het verlies van de dynamiek en het functioneel gebruik van de rivier, wordt goedgemaakt door het besef dat het hoger liggende water meer zichtbaar is. Er mag straks dan niet gevaren kunnen worden op dit gedeelte, schaatsers daarentegen stappen vanaf de wallenkant zo op het ijs. Het hoger liggende water is meer zichtbaar en tastbaar voor de omgeving. Het hoger liggende water biedt op termijn ook meer mogelijkheden bij het bebouwen van het Seeligterrein waar de relatie tussen wonen en water meer uitgebuit kan worden.

Een tweede besparing betreft de bekleding van de kademuren in het opgehoogde gedeelte. Omdat het waterniveau hier maar 60 centimeter tot een meter onder de rand staat, zal er geen gemetselde kademuur tegen de damwand geplaatst worden.
De commissie SOVV zal zich op 10 december uitspreken over het definitief plan voor de reconstructie van de Westflank, gevolgd door de raad op 19 december.
Na een korte consultatieronde voor direct belanghebbenden kan het bestek en de bestektekeningen gemaakt gaan worden waarna de aanbesteding plaatsvindt. Rond de zomer van 2004 start de uitvoering, te beginnen met de haven.

Breda, 5 december 2002