STICHTING AUTOGAS NEDERLAND

Autogasbranche boos op minister Kamp

VNPI, Bovag, BETA, VVG en SAN boos
Branche hevig verontwaardiging over aanval minister Kamp op LPG

Amstelveen, 5 december 2002 - Stichting Autogas Nederland (SAN) is -net als vele andere organisaties zoals de VNPI (Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie), Bovag, VVG (Vereniging Vloeibaar Gas) en de vereniging van tankstationhouders BETA - hevig verontwaardigd over de uitspraken van demissionair minister Kamp van VROM over de mogelijke uitfasering van LPG als motorbrandstof in 2010. Dit omdat LPG onaanvaardbare veiligheidsrisico's zou inhouden. In het Kamerdebat over externe veiligheid maakt minister Kamp in feite duidelijk dat de communicatie binnen zijn ministerie te wensen overlaat.

Zijn medewerkers hebben in een recent overleg met de brancheverenigingen VNPI, Bovag, BETA en VGG melding gemaakt van een inventarisatie onder de 2.200 tankstations om vast te stellen OF en zo ja welke tankstations een mogelijk veiligheidsrisico
vormen. Dit onderzoek zal in februari 2003 worden afgerond. Vandaag sprak minister Kamp echter over 600 stations met een verhoogd risico, zonder de toedracht van de risico's te vermelden. Bovengenoemde brancheverenigingen zetten kritische kanttekeningen bij de uitspraken van de minister aangezien het onderzoek nog in volle gang is. Ook vragen zij zich af waarop minister Kamp zich baseert als hij het heeft over 600 stations.

De brancheorganisaties wijzen er op dat de veiligheidssituatie rond LPG-stations de toets der kritiek ruimschoots doorstaat. Waar problemen dreigen (voornamelijk veroorzaakt door oprukkende bebouwing), wordt naar oplossingen gezocht. Ook in het nieuwe, strenge veiligheidsbeleid van de overheid is er ruimte voor LPG-stations. Minister Kamp wekt de suggestie dat door een verbod op LPG de veiligheidssituatie in Nederland optimaal wordt. Naast LPG zijn er echter nog tal van andere gevaarlijke stoffen. Dit is recentelijk nog bewezen toen een vrachtwagen door een ongeval een onbekende chemische stof lekte. Een verbod op LPG, zonder gelijkwaardige maatregelen voor de andere stoffen, zou dus zinloos zijn. In Nederland heeft zich bovendien de afgelopen 50 jaar geen enkel ernstig voorval met LPG voorgedaan. Demissionair minister Kamp weet dit.

Tijdens het kamerdebat hebben CDA en VVD een dringend beroep gedaan op minister Kamp om zijn uitspraken te nuanceren en zich te distantiëren van de term uitfaseren. De branche verkeert immers in grote onzekerheid en weet niet waar zij aan toe is. Het draagvlak
om aan allerlei sanering- en verplaatsingsmaatregelen mee te werken, wordt hierdoor minder volgens CDA en VVD.

Zij verwijzen verder naar de presentatie van zijn staatssecretaris Van
Geel tijdens de Nationale Milieudag van 27 november jl., waarin deze uiteenzette dat Nederland een serieus milieuprobleem heeft, en verwees daarbij naar een recent rapport dat bewees dat de luchtkwaliteit langs snelwegen een gevaar is voor de volksgezondheid. Eerdere rapporten bewijzen hetzelfde over de luchtkwaliteit in steden. Heel Europa accepteert dat LPG een positieve bijdrage kan leveren aan de oplossing van dit probleem.

Noot voor de redactie,