Belgacom

6 december 2002

Belgacom: 500.000 ADSL-klanten in België
Eindejaarspromotie van Belgacom voor het uiterst snelle en onbeperkte surfen

Begin december waren er in België 500.000 ADSL-klanten, of 300.000 meer dan een jaar geleden. Ruimschoots voor het jaareinde overtreft Belgacom dus reeds het voor 2002 vooropgestelde streefcijfer (400.000). De doorbraak van Belgacoms breedbanddienst zet zich derhalve versneld door. En daar blijft het niet bij: Belgacom pakt uit met een aantrekkelijke eindejaarspromotie.

Eindejaarspromotie: één maand surfen tegen 0 euro Wie tussen 1 en 31 december 2002 een jaarabonnement neemt betaalt 0 euro voor de eerste maand, in de plaats van euro voor ADSL Starter GO (het goedkoopste maandabonnement uit het ADSL-aanbod van Belgacom) of euro voor ADSL Starter PLUS. (Maandabonnement is 1 euro duurder voor wie geen domiciliëring neemt).
Eveneens tot 31 december 2002 kan men trouwens de gratis installatie van een klassieke telefoonlijn (PSTN) aanvragen. Graafwerken en binnenbekabeling niet inbegrepen, en slechts één lijn per klant. Die lijn moet wel worden aangesloten voor 31 januari 2003.

ADSL-box tegen slechts 59 euro
Daarenboven is de ADSL-box met alles om ADSL eenvoudig te installeren (modem + doe-het-zelfkit) verkrijgbaar tegen slechts 59 euro (Recubel-bijdrage van 0,5 euro inbegrepen).

Steeds meer klanten gewonnen voor ADSL
ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) is een asymmetrische technologie: het dataverkeer van het internet naar de computer van de gebruiker (downstreamsnelheid) verloopt sneller dan het dataverkeer van de computer van de gebruiker naar het internet (upstreamsnelheid). De ADSL-technologie biedt uitkomst aan particulieren en bedrijven die heel wat uren (of permanent) online willen zijn, of die een snellere internettoegang nodig hebben voor multimedia-applicaties, zonder dat gelijke datatoevoer in de twee richtingen voor hen prioritair is. ADSL wordt bovendien steeds meer gebruikt voor telewerken. Belgacom is volop bezig met de aanpassing van haar ADSL-netwerk, waardoor de maximum downstreamsnelheid aanzienlijk toeneemt. Die bedroeg bij de lancering 750 Kbit/s (ADSL Go) en 1Mbit/s (ADSL Plus-Pro-Office-Premium). Door de bijkomende investeringen en aanpassingen zullen alle ADSL-klanten (ADSL
Go-Plus-Pro-Office-Premium) binnenkort pieksnelheden tot 3Mbit/s kunnen halen.
Tijdens de zomermaanden werd ook de maximum upstreamsnelheid voor bepaalde ADSL-abonnementen aanzienlijk opgetrokken: van 128kb/s tot 192 Kb/s voor ADSL Plus en Pro en tot 256 Kb/s voor ADSL Office. De mate waarin de klant de toegenomen snelheid effectief merkt hangt af van een aantal factoren: afstand van de klant tot de telefooncentrale; configuratie van computer van de klant (o.a. browserversie, capaciteit interne geheugen,...); het netwerk van de ISP, internet service provider (dat de aanpassingen in het Belgacom-netwerk moet opvolgen); beperkingen inherent aan het internet; kwaliteit van de interne bekabeling ...

Nog meer klanten aansluitbaar dankzij nieuwe meetmethode Alle Belgacomklanten in heel België zijn aangesloten op centrales die ADSL kunnen aanbieden. In principe geldt in verband met de vereiste kwaliteit van de ADSL-verbinding wel een maximumafstand: die bedroeg aanvankelijk 4,2 km en werd later verlengd tot 5 km (voor PSTN-lijnen). Belgacom kan voortaan ook bepaalde klanten die zich op meer dan 5 km van een telefooncentrale bevinden aansluiten, indien het ADSL-signaal voldoende sterk over hun telefoonlijn kan worden doorgezonden. De sterkte van het signaal kan nu optimaal worden bepaald dankzij een nieuwe meetmethode.
Daardoor is nu 93% van de bevolking in België aansluitbaar (tegen 90% vorig jaar). Nergens anders in Europa wordt een dergelijke bedekking gehaald.
Belgacom blijft haar inspanningen verder zetten om steeds meer klanten de kans te bieden van deze technologie gebruik te maken en tegelijk het concept van een hogesnelheidsverbinding te behouden.

Een half miljoen ADSL-klanten
Dat vandaag een half miljoen klanten zijn aangesloten op ADSL is een hele krachttoer, als men weet dat de dienst in België pas sinds april 1999 werd gecommercialiseerd.
Evolutie van het aantal aangesloten ADSL-klanten: Einde 1999: 1.000
Einde 2000: 43.810
Begin december 2001: 200.000
Begin december 2002: 500.000

Ter vergelijking, ADSL-cijfers van begin september 2002: België: 400.000 (10,2 miljoen inwoners) *
Nederland: 208.000 (15,8 miljoen inwoners) *
Italië: 550.000 (57,6 miljoen inwoners) *
Verenigd Koninkrijk: 292.000 (59 miljoen inwoners) * Frankrijk: 731.000 (59 miljoen inwoners) *
Duitsland: 2.570.000 (82 miljoen inwoners) *
Verenigde Staten: 5.250.000 (285 miljoen inwoners) *


*(Bron: Point Topic)
Het is duidelijk: niet alleen in Europa, maar wereldwijd staat België aan de top inzake ADSL.
En toch is het plafond verre van bereikt. In 1999 was 13,5% van de gezinnen aangesloten op het internet, in 2000 was dat 24%, vandaag is dat 31%. Het aandeel van breedband binnen die klanten neemt verder toe. Als nu 14% van de Belgische gezinnen beschikt over breedband, dan is het duidelijk dat er nog een enorme markt open ligt. (cijfers ISPA)

De voordelen van ADSL nog eens op een rijtje:

* 24 uur onbeperkt online voor een vast maandbedrag: reeds vanaf 39,54 euro per maand voor ADSL Starter Go (voor 10 GB), Skynet-internetabonnement inbegrepen. (Ook andere ISP's zijn mogelijk, zie www.turboline.be ) Tijdens de eindejaarspromotie krijgt de klant bovendien één maand lang het abonnement ADSL Starter Go of Plus tegen 0 euro.

* Eenvoudige installatie : De verbinding is gemakkelijk zelf te installeren, er moet geen installateur langskomen, en je hoeft dus geen verlof te nemen. In tegenstelling tot de kabel zijn bij ADSL immers geen bijkomende ingrepen nodig (kabels leggen, kastjes installeren,...). De ADSL-technologie maakt gebruik van de bestaande telefoonlijn. Meer dan 90% van de klanten kiest voor de ADSL-box met doe-het-zelf-starterskit (met inbegrepen modem). Die starterskit is reeds verkrijgbaar tegen 59 euro. De modem blijft eigendom van de klant, zelfs als die van provider verandert. Alleen wie werkt met een PABX-telefooncentrale of een alarmcentrale met bewaking-op-afstand via de telefoonlijn moet een technicus inschakelen.

* Service: Belgacom helpt haar ADSL-klanten bij het vergroten van de veiligheid van hun ADSL-verbinding. Zij kunnen na een gratis test op de website (http://adslscan.turboline.be/scanner_nl.html) de gepaste maatregelen treffen. Bovendien is de helpdesk gratis.

Alle prijzen zijn BTW inbegrepen.

Meer info op http://www.belgacom.be/adsl. Of op de gratis nummers 0800 22 800 en 0800 22 018.