Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aanvullend pakket maatregelen gesubsidieerde arbeid

In 2003 is * 1,7 miljard beschikbaar voor gemeentelijk reïntegratiebeleid. Daarvan wordt * 1,25 miljard gebruikt voor gesubsidieerde banen met weinig uitstroom. Daarnaast zijn er in 2003 432.000 bijstandsgerechtigden waarvan het grootste deel naar de arbeidsmarkt toe geleid moet worden. Opgave is dus beweging in dit zittende bestand te krijgen richting ongesubsidieerde banen en gemeenten te helpen daarbij gedwongen ontslag te voorkomen. In samenspraak met sociale partners, de VNG, gemeenten en sectoren is er een aanvullend pakket tot stand gekomen. Meer hierover kunt u lezen in de circulaire gesubsidieerde arbeid die aan gemeenten gestuurd wordt. Het pakket omvat de volgende maatregelen:

* een landelijke basisregeling om werkgevers (inclusief gemeenten als gebruikers van ID- banen) te stimuleren circa 10.000 ID-banen (dwz. circa één op de vijf huidige ID-banen) om te zetten in reguliere banen
Er zal in 2003 en 2004 voor de stimuleringsregeling een bedrag van * 170 miljoen worden vrijgemaakt. Het doel is maatschappelijk nuttig werk, verricht door ID-werknemers, te behouden. Deze regeling voorziet in een vergoeding aan werkgevers die een ID-baan omzetten in een reguliere arbeidsplaats met een lage CAO-loonschaal. Met sociale partners is overeengekomen dat zij CAO-afspraken zullen maken over het behoud van werkgelegenheid voor de huidige ID-werknemers in reguliere banen en daarvoor waar nodig nieuwe CAO- schalen zullen creëren.
Over de uitvoering van de stimuleringsregeling en de randvoorwaarden zullen afspraken worden gemaakt met de sociale partners en de VNG die worden vastgelegd in een convenant gesubsidieerde arbeid.


* aanvullende maatregelen om doorstroom uit gesubsidieerde arbeid te bevorderen Deze basisregeling wordt aangevuld met arrangementen per sector, gericht op het regulier maken van ID-banen en/of het bevorderen van doorstroom van ID-werknemers naar andere reguliere banen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om sectoren als zorg, onderwijs en kinderopvang en mogelijkheden van inleenvergoedingen en duale trajecten. In overleg met werkgevers en werknemers in de sectoren wordt dit uitgewerkt. De betrokken ministeries trekken hier extra geld voor uit.


* oplossingen voor knelpunten in de uitvoering van de WIW Deze maatregelen bestaan uit verschillende vormen van compensatie om onevenredige verdeeleffecten van de bezuinigingen in 2003 op te vangen. Daarnaast wordt het subsidiebedrag 2003 voor WIW-werkervaringsplaatsen aangepast tot vrijwel het niveau van