Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk 4 oktober 2002 ABG/GA/02/74977 nr. 2020301000
Onderwerp Datum Kamervragen van de leden Bussemaker en 6 december 2002 Van Heemst over ID-banen in de sector
veiligheid in Rotterdam

Hierbij zend ik u, mede namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de antwoorden op de vragen van leden Bussemaker en Van Heemst (beide PvdA) over ID- banen in de sector veiligheid in Rotterdam.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(Rutte)


Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van het bericht 1) over het onderdeel veiligheid van het programma van het college van B & W van Rotterdam onder de kop "Veiligheid is duur zonder Melkertbanen"?
Antwoord
Ja.

Vraag 2
Voert u met de Rotterdamse wethouder van Sociale Zaken onderhandelingen over behoud van de 650 Melkertbanen voor veiligheid, en wanneer wordt duidelijk of deze banen wel dan niet behouden blijven?

Antwoord
Ik ben op dit moment met sociale partners, sectoren, de VNG en gemeenten, waaronder ook de gemeente Rotterdam, in gesprek over een extra impuls om de uitstroom uit gesubsidieerde arbeid zo te stimuleren dat de nuttige werkgelegenheid niet verloren gaat. Na de effectuering van de ombuiging op het gemeentelijk reïntegratiebudget blijft het overigens mogelijk om het overgrote deel van de ID- en WIW-banen te laten voortbestaan. Door de introductie van een ongedifferentieerd reïntegratiebudget bepalen gemeenten uiteindelijk zelf welke gesubsidieerde banen in hun gemeente behouden blijven. Het streven van het kabinet is om beweging te krijgen in het zittende bestand gesubsidieerde arbeid. Ik bezie daarbij op dit moment twee mogelijkheden. Het eerste spoor zou eruit bestaan om werkgevers, waaronder gemeenten als werkgever van ID-werknemers, te stimuleren om 10.000 ID-banen regulier te financieren. Het tweede spoor zou eruit bestaan om gemeenten te stimuleren zoveel mogelijk ID-banen om te zetten in leer-werk trajecten met uitstroom naar reguliere functies op termijn, waarbij werkgevers aan de gemeente een inleenvergoeding betalen. Langs deze twee sporen kan een combinatie van behoud van zoveel mogelijk vitale ID-functies en reïntegratie van ID- werknemers naar reguliere en ongesubsidieerde functies bewerkstelligd worden. In het najaarsoverleg zijn hierover afspraken gemaakt met de sociale partners. Met mijn brief over het aanvullende pakket gesubsidieerde arbeid is uw Kamer over de maatregelen met betrekking tot gesubsidieerde arbeid in 2003 nader geïnformeerd.

Vraag 3
Welke effect heeft het geheel of gedeeltelijk verloren gaan van deze banen voor de uitvoering van het programma?

Antwoord
De ombuiging vanuit het Rijk op het budget voor ID-banen betekent voor alle gemeenten in totaal een reductie van het aantal ID-banen tot 45.500 ultimo 2003. De bevordering van doorstroom naar reguliere banen en het regulier maken van ID-banen kan deze afname mitigeren of opvangen. Dat geldt ook voor de gemeente Rotterdam. Overigens heeft Rotterdam in haar collegeprogramma 2002-2006 rekening gehouden met een mogelijke nadelige uitwerking op de begroting als gevolg van maatregelen uit het Strategisch Akkoord. Het betreft hier ook de voornemens ten aanzien van de gesubsidieerde arbeid. Al deze gevolgen zal Rotterdam bezien bij haar Voorjaarsnota 2003.

Vraag 4
Wat is uw oordeel over de daarin vastgelegde ambities en wat gaat u concreet doen om de uitvoering ervan mogelijk te maken?
Antwoord
Het kabinet onderschrijft de ambities van Rotterdam van harte. Deze sluiten naadloos aan op de door de ministers van BZK en Justitie gepresenteerde ambities en maatregelen in het veiligheidsprogramma `Naar een veiliger samenleving'.

Vraag 5
Waarop stoelt de verwachting van de wethouder van Veiligheid dat er geen mensen zullen worden ontslagen. Heeft zij deze kwestie aan de orde gesteld tijdens het werkbezoek van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op 30 september 2002 aan de gemeente Rotterdam en zo ja, wat was daarop uw reactie?

Antwoord
De wethouder Veiligheid van de gemeente Rotterdam gaat vooralsnog uit van reductie van de ID-banen via natuurlijk verloop. Ontslag van medewerkers is dan niet aan de orde. Rotterdam tekent daarbij aan dat het natuurlijk verloop minder is dan 15 procent. Hierbij wil ik erop wijzen dat de uitstroomtaakstelling van 15% in 2003 geldt voor een geraamd volume van 53.500 banen ultimo 2002, terwijl de feitelijke bezetting medio 2002 50.375 bedroeg. Daarnaast hebben gemeenten meer dan 1 jaar de tijd om de uitstroomtaakstelling te realiseren: van medio september 2002 tot en met december 2003. Indien gemeenten gehoor geven aan mijn advies in de circulaire van 4 september jl., is een gemiddelde jaarlijkse uitstroom van 1 op de 10 personen vanaf begin september 2002 voldoende om de taakstelling te realiseren. Het veiligheidsprogramma en de Melkertbanen zijn tijdens het werkbezoek van de minister van BZK aan de orde gesteld. Er is niet gesproken over de vraag of er mensen zullen worden ontslagen.

Vraag 6
Hoe zal het budget van 700 miljoen euro voor veiligheid verdeeld worden en kan de gemeente Rotterdam rekenen op een bedrag van "minimaal 100 miljoen euro" om het programma voor veiligheid te voeren?

Antwoord
Inmiddels is het veiligheidsprogramma "Naar een veiliger samenleving" aan uw Kamer bij brief van 16 oktober 2002 (TK 2002/2002, 28 600 VII en 28 600 VI, nr. 6) aangeboden. In bijlage 3 worden de intensiveringen in meerjarig perspectief weergegeven. De gemeente Rotterdam heeft de gelden voor het programma voor veiligheid (* 100 miljoen in de periode 2003-2006) zelf vrijgespeeld binnen haar eigen begroting door prioriteit te geven aan (onder andere) het thema veiligheid, wat de gemeente Rotterdam heeft doorvertaald in de prioritering van besteding van haar financiële middelen.

1) Financieel Dagblad van 27 september jl.