Ingezonden persbericht


Persmededeling van CD&V 6 december 2002

CD&V-BURGEMEESTERS LUIDEN DE NOODKLOK

70 CD&V-burgemeesters verzamelen in Kortrijk en richten een open brief aan de federale en de Vlaamse regering. CD&V engageert zich t.a.v. de lokale besturen in de verklaring "Horizon 2003-2004-2006".

OPEN BRIEF AAN DE REGERINGEN

De gemeentefinanciën staan onder grote druk:

70% van de gemeenten werd reeds gedwongen tot belastingsverhogingen in 2001 en 2002.
Zo zijn de belastingen in de Vlaamse gemeenten met 250 miljoen euro gestegen. Een studie van Dexia voorspelt een gezamenlijk tekort voor de Vlaamse gemeenten tegen 2006 van 650 miljoen euro.

Welke zijn de problemen?


1. Structureel: onvoldoende basisfinanciering:

De stijging van het gemeentefonds is ontoereikend om perspectief op beterschap te geven. Bovendien zal één op drie gemeenten zal de komende jaren niets meer ontvangen dan nu.

Ø Het antwoord van CD&V: het basisbedrag van het gemeentefonds verhogen door toevoeging van de opbrengst die het gewest ontvangt uit de onroerende voorheffing.


2. De politiehervorming


Het is onaanvaardbaar dat de overheid de meerkost doorschuift naar de gemeenten.

Het antwoord van CD&V: deze hervorming moet budgettair neutraal zijn voor de gemeenten die in het verleden voldoende inspanningen hebben geleverd.


3. De liberalisering van de energiemarkt

Als de beloofde compensaties uitblijven, betekent dit een zware financiële aderlating:


* De Vlaamse gemeenten zullen vanaf 2004 tussen de 300 en de 400 miljoen euro minder ontvangen uit distributie van electriciteit en gas.
* Voor een doorsnee gemeente betekent dit daar haar inkomsten met 8 tot 10% dalen.

De gemeenten zullen hun tarieven op het vlak van personenbelasting en onroerende voorheffing met 12,5% moeten verhogen of één van beide met 25%.

Het antwoord van CD&V: het verlies aan inkomsten moet dringend worden gecompenseerd. Premier Verhofstadt heeft het idee gelanceerd om dit doen via Elia. Dit blijkt echter op belangrijke juridische bezwaren te stuiten. CD&V stelt voor om een regeling uit te werken waardoor de door de lokale besturen gestorte BTW via een compensatiefonds naar hen terugvloeit.

Voor de CD&V-burgemeesters moet er hoe dan ook heel dringend duidelijkheid worden geschapen. Want de CD&V-mandatarissen vrezen dat dit na de belofte over de meerkosten van de politie, de tweede loze belofte van Verhofstadt & C° zal worden.


4. Waterzuivering

De noodzakelijke investeringen die de gemeenten zouden moeten doen om tegen 2005 te voldoen aan de vooropgestelde normen, bedragen liefst 7,6 miljard euro.

Het antwoord van CD&V: de Vlaamse regering moet dringend aandacht bestenden aan deze enorme financiële uitdaging voor de gemeenten.

Onze boodschap aan de regeringen

De CD&V-burgemeesters wijzen op de zware verantwoordelijkheid van beide blauw-rood-groene regeringen in deze aangelegenheid.


* Het gevoerde beleid is in hoofdzaak de oorzaak van de enorme financiële problemen waar de gemeenten nu mee te kampen hebben.
* De regeringen voeren een Sinterklaaspolitiek, waarbij zij de geschenken uitdelen maar de rekening naar de gemeenten sturen.
* De belastingsverlagingen op federaal en Vlaams niveau worden voor een belangrijk deel teniet gedaan door de gedwongen belastingsverhogingen in de gemeenten. Kortom, een vestzak-broekzakoperatie, waar de bevolking niets aan heeft.

De lokale CD&V-mandatarissen zijn het beu om te worden gekortwiekt door de regeringen Verhofstadt en Dewael. Wij willen een degelijk beleid kunnen voeren, waar onze inwoners recht op hebben. Onze lokale bestuurders hebben het vertrouwen van de bevolking omdat de mensen weten dat zij garant staan voor goed bestuur.

Als de regeringen niet snel iets doen, zijn de gemeenten verder verplicht om noodzakelijke investeringen uit te stellen, om de dienstverlening aan de bevolking af te bouwen, om opnieuw belasting en te verhogen.

Overigens - wat de liberalen daar ook over beweren - uit een onderzoek van het VVSG blijkt dat alle gemeenten in 2001 en 2002 genoodzaakt werden tot belastingsverhogingen, ongeacht de politieke samenstelling van de bestuursploeg. Dus ook VLD-burgemeesters en VLD-schepenen van financiën.

Waar blijft de regering?

De CD&V-mandatarissen hebben op 24 september een onderhoud gevraagd aan minister Van Grembergen, om de acute financiële problemen van de gemeenten te bespreken. Er kwam tot op heden geen antwoord. Blijkbaar is de minister niet bekommerd om de penibele toestand van de lokale besturen. Of wil hij niet praten met de belangrijkste groep van lokale mandatarissen?

Inmiddels is een onderhoud gevraagd met minister Dewael. Ook bij hem krijgen we tot op heden geen gehoor.

De CD&V-burgemeesters doen dan ook een ultieme oproep aan beide excellenties om niet alleen hun Vereniging te ontvangen, maar ook op korte termijn een staten-generaal van de burgemeesters bijeen te roepen, om de financiële problematiek uit te klaren.

HORIZON 2003-2004-2005

CD&V-voorzitter Stefaan De Clerck heeft de roep van de gemeenten wel gehoord. Hij engageert zich concreet. "Horizon 2003-2004-2006" toont een andere omgang met de lokale besturen dan de huidige regeringen. Een groot vertrouwen is het uitgangspunt, levenskrachtige lokale besturen zijn de doelstelling.

Daarom kiest CD&V o.m. voor:


* Een doorgedreven decentralisatie.

* Een substantiële verhoging van het gemeentefonds.
* De oprichting van het BTW-compensatiefonds.
* Een compensatie van de meeruitgaven voor gemeenten die in het verleden voldoende inspanningen leverden inzake politiezorg.
* Goede omgangsvormen tussen gemeenten en provincies en de hogere overheden.
* Een gemeentelijk effectenrapport bij ieder initiatief van de federale en de Vlaamse overheid, dat waakt over de financiële neutraliteit van de maatregelen.

* Een gemeente- en provinciedecreet dat de bestuurskracht van de lokale besturen verstevigt.

De voorgestelde teksten rond een nieuw gemeentedecreet zijn helaas niet gebaseerd op een ernstige evaluatie van de werking van de bestaande nieuwe gemeentewet. Er werd niet onderzocht wat goed of minder goed werkte.

Het gemeentedecreet mag niet worden misbruikt voor politieke experimenten met partijpolitieke bedoelingen:


* Een ondoordachte rechtstreekse verkiezing van de burgemeester. De gemeenten zullen daardoor niet beter wordt bestuurd. Vaak zal dit leiden tot een cohabitatie, waarbij de verkozen burgemeester moet besturen met een schepencollege waar zijn eigen partij niet in vertegenwoordigd is. Van een degelijk, vooruitziend, bestuur zal niet veel meer in huis komen.
* De running mate wordt de stand-in van ministers die zich willen laten verkiezen tot burgemeester, maar tegelijkertijd ook minister willen blijven. Dat is onaanvaardbaar. Wie verkozen wordt, moet het ambt opnemen.
* De vervanging van het systeem D'Hondt door Imperiali zal tot grotere versnippering leiden en dus tot minder bestuurskracht.
* De verlaging van de stemgerechtigde leeftijd tot 16 jaar is nergens op gebaseerd. Zijn de jongeren daarvoor vragende partij? Ernstig onderzoek werd niet verricht.

CD&V strijdt bij de komende verkiezingen voor een andere en betere verhouding tot de lokale besturen. Zij staan op de eerste rij om het vertrouwen van de mensen in de overheid te versterken. Voor ons blijven de steden en gemeenten het eersterangsbestuur bij uitstek.

Stefaan De Clerck
Voorzitter CD&V

Michel Doomst
Voorzitter Vereniging van CD&V-mandatarissen