Vlaamse overheid

Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 6 DECEMBER 2002

53,4 miljoen euro expansiesteun voor Ford

Op voorstel van Vlaams Economieminister Jaak GABRIELS verleent de Vlaamse regering haar principieel akkoord in verband met de aanmelding en de expansiesteun voor de Ford Werke AG Fabrieken te Genk ten bedrage van 53,34 miljoen euro.

Aanleiding voor FORD

Na zwaar verlies van Ford Europe in 2000, is de Ford groep sinds twee jaar bezig met het realiseren van een Europese Transformatie Strategie (ETS) om de financiële stabiliteit en rendabiliteit te herstellen.

In deze operatie wordt het aantal productieplants in Europa teruggebracht van zes naar vier, namelijk Köln, Saarlouis, Valencia en Genk. In uitvoering van deze beslissing moet de fabriek te Genk worden getrans- formeerd.

Vlaamse aanleiding

Op 29 januari 2002 had minister Gabriels, zijn eerste rondetafelgesprek met één van de belangrijkste sectoren in de Vlaamse economie, met name de automobielsector. Op deze en de daaropvolgende meeting werd er een globale aanpak afgesproken met de voor Vlaanderen zo belangrijke automobielindustrie. Na de chemie is de automobielsector Vlaanderens belangrijkste exportindustrie. Nergens ter wereld worden er meer wagens pro capita geassembleerd als in Vlaanderen.

Grondige reorganisatie

Gedurende de komende vijf jaar (2003-2007) zal er een volledige reorganisatie van de fabriek in Genk gerealiseerd worden.

Krachtlijnen hierbij zijn:

- het vervangen van de twee bestaande niet-flexibele productiesystemen (Mondeo en Transit) door één flexibel ultramodern geïntegreerd productiesysteem;
- het aflopen van de productie van het huidige model van de bestelwagen Transit eind 2004 (het nieuwe model zal voortaan in Turkije gebouwd worden);

- het door elkaar kunnen bouwen op de nieuwe productielijn van vier modellen, namelijk Mondeo, Mondeo High Package, Focus en Galaxy en

- de introductie van moderne technieken die de fabriek in de toekomst competitief moet maken.

Ten gevolge van deze nieuwe structuur zullen de vier Europese vestigingen alle modellen door elkaar op één lijn kunnen bouwen waardoor meteen de instabiliteit in de te produceren volumes ingevolge de schommelende marktvraag wordt weggewerkt. Door voor dit scenario te opteren, en niet voor een scenario waarbij enkel Mondeo en Transit worden gebouwd, wordt een afbouw van zowat
1.200 personeelsleden vermeden en zal de plant te Genk na enkele jaren opnieuw winstgevend zijn.

Strategisch voor de regio en Vlaanderen

Niet alleen voor Ford Genk maar voor de ganse Limburgse regio en zelfs Vlaanderen is de investeringsbeslissing van enorm belang. Na de ETS reorganisatie zal de directe tewerkstelling door Ford nog 8.200 eenheden bedragen waardoor Ford Genk niet alleen in Limburg maar ook in Vlaanderen één van de grootste werkgevers zal blijven. In 2001 bedroeg de totale loonkosten van Ford Genk 520 miljoen euro, 217 miljoen euro daarvan werd uitgekeerd in netto lonen. 96,8% van de totale productie - in 2001 6,7 miljard euro - werd geëxporteerd. Verder dient vermeld dat Ford een belangrijke afnemer is van Belgische toeleveranciers. Zo betrok Ford Genk in 2001 productiemateriaal ter waarde van zowat 1 miljard euro van Belgische toeleveringsbedrijven. Ten slotte nog dit: met inbegrip van de indirecte tewerkstelling wordt het percentage van de automobielnijverheid in de totale industriële werkgelegenheid in Limburg geschat op 32%, of nog een derde. In absolute cijfers: 20.000 mensen op een totaal van 64.000.

De steun van de Vlaamse regering

De door de Vlaamse regering goedgekeurde steun heeft enerzijds betrekking op investeringen bij Ford zelf, anderzijds bij haar eersterangsleveranciers.

De investeringen bij Ford worden geraamd op 1.200 miljoen euro. Op basis van de nieuwe kaderregeling voor regionale steun kan 30% van het steunplafond (d.i. 14%) worden toegekend, of nog 30% van 14% is gelijk aan 4,2%. De rechtstreeks aan Ford toegekende steun bedraagt dus 4,2% op 1.200 miljoen EURO of nog 50,4 miljoen euro.

De investeringen bij de eersterangsleveranciers, een 8- tal bedrijven uit Genk en Opglabbeek, worden geraamd op 70 miljoen euro en maken deel uit van het algemeen project 'Transformatie van de Ford Genk Fabriek'. Dit betekent dat aan de investeringen van de eersterangsleveranciers dezelfde steun mag toegekend worden (dit is 4,2%) zonder dat de dossiers nog individueel bij de Europese Commissie moeten worden aangemeld. De aan de eersterangsleveranciers toegekende steun bedraagt aldus 4,2% op 70 miljoen euro of nog 2,94 miljoen euro.

Samen zijn beide onderdelen goed voor 53,34 miljoen euro steun op een totale investering van 1.270 miljoen euro.

Wissel op de toekomst

Met de keuze van de Europese Ford-top voor Genk, betuigt Ford niet alleen haar vertrouwen in de Genkse fabriek, maar bewijst Ford zich op lange termijn nog te willen engageren in Genk.

De Vlaamse regering neemt met deze beslissing een wissel op de tewerkstelling en welvaart in Limburg.

Deze beslissing kadert eveneens in de uitvoering van het Actieplan Ondernemen van de Vlaams minister van Economie, Jaak Gabriels. In het toekomstig economisch ondersteuningsbeleid, zoals momenteel in ontwerp van decreet voorligt in het Vlaams parlement, worden immers drie pijlers geïdentificeerd voor expansiesteun: ecologiesteun, steun via call-procedure en steun voor strategische projecten. De steun aan Ford is zonder meer een strategisch project voor Vlaanderen.

persinfo : Mark Vanleeuw, woordvoerder van Vlaams minister Gabriels - tel. 02-553 12 33 e-mail: persdienst.gabriels@vlaanderen.be