Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Center Parcs Europe verbetert bedrijfsresultaat met 3 miljoen Euro dankzij DataDistilleries

Voorspellende analytische software heeft geresulteerd in een besparing van 1,5 miljoen Euro op direct-marketingkosten evenals een omzettoename van 1,5 miljoen Euro

Amsterdam, 9 december 2002 - DataDistilleries, marktleider op het gebied van voorspellende real-time analytische oplossingen, maakt bekend dat Center Parcs Europe, internationaal aanbieder van korte vakanties, grote voordelen heeft behaald door het gebruik van de analytische software van DataDistilleries. Deze software maakt het mogelijk om potentiële klanten veel gerichter te benaderen, zodat de effectiviteit van direct marketingcampagnes aanzienlijk wordt vergroot. Center Parcs heeft hierdoor in 2001 de kosten van haar marketingcampagnes kunnen terugbrengen met 46%, wat een besparing betekent van ongeveer 1,5 miljoen Euro. Tegelijkertijd nam het aantal reserveringen van accommodaties en additionele faciliteiten aanmerkelijk toe, hetgeen leidde tot een omzetgroei van ruim 1,5 miljoen Euro.

Center Parcs had als doel de bezettingsgraad van haar parken verder te verhogen en meer inkomsten te genereren uit het aanbieden van sport- en ontspanningsfaciliteiten aan gasten. Daarom heeft de onderneming haar marketingstrategie, tot voor kort bestaand uit het verrichten van twee massa-mailings per jaar, ingrijpend gewijzigd. Met behulp van DataDistilleries is Center Parcs nu in staat de wensen van individuele klanten te voorspellen, en zodoende alleen die klanten aan te schrijven van wie de kans groot is dat ze reageren op een campagne. Hierdoor zijn de kosten voor mailings met meer dan 50% afgenomen. De campagnes worden nu gevolgd door meerdere kleine mailings, gericht op zeer specifieke klantengroepen, met als doel de resterende accommodatie te verhuren en aanvullende faciliteiten te verkopen. Deze toegespitste campagnes hebben
1,5 miljoen extra omzet voor Center Parcs gegenereerd.

"Time-to-market is cruciaal voor onze marketingstrategie," aldus Richard Verhoeff, directeur e-commerce van Center Parcs. "De oplossing van DataDistilleries is zo aantrekkelijk doordat het ons in de gelegenheid stelt in een tijdsbestek van slechts een paar uur een zeer gerichte campagne op te zetten. Neem bijvoorbeeld een situatie waarin we op maandag merken dat één van onze parken voor het komende weekend niet volledig is volgeboekt. Met DataDistilleries kunnen we een snelle analyse maken om potentiële klanten te identificeren en deze nog dezelfde week te benaderen. Deze aanpak leidt tot een aanzienlijke hoeveelheid extra reserveringen en extra omzet, die wij niet zouden hebben bereikt zonder de krachtige analyses van DataDistilleries."

"In het huidige economische klimaat focussen bedrijven op tactische investeringen, waarmee ze binnen enkele maanden meer kunnen halen uit hun bestaande infrastructuur. Center Parcs is daar een goed voorbeeld van," stelt Marcel Holsheimer, president en oprichter van DataDistilleries. "De implementatie heeft slechts een paar maanden geduurd en heeft nog hetzelfde jaar geleid tot een verbetering van het bedrijfsresultaat met drie miljoen Euro. Center Parcs toont duidelijk aan welke grote toegevoegde waarde analytics kunnen bieden voor bestaande marketingomgevingen."

Center Parcs is van plan DataDistilleries ook in andere kanalen te gebruiken, zoals het call center, internet, en reisbureaus. Center Parcs wil deze real-time kanalen gebruiken voor de cross-selling van aanvullende faciliteiten (zoals ontspanningsmogelijkheden en diners) aan klanten op het moment dat ze hun accommodatie boeken. Het vermogen van DataDistilleries om tijdens het klantcontact daarvoor het meest winstgevende aanbod te bepalen, is hierbij van groot belang.

###

Center Parcs Europe
Center Parcs is Europees marktleider op het gebied van korte vakanties, met parken in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Center Parcs bestaat ruim 30 jaar en is uitgegroeid tot een internationale groep van 15 grote vakantieparken met meer dan 9.000 cottages en bungalows. Acht van deze parken bevinden zich in Nederland, twee in België, twee in Frankrijk en drie in Duitsland. Center Parcs had in 2001 een totale omzet van 450 miljoen Euro. Het success van de formule van Center Parcs blijkt duidelijk uit het feit dat de bezettingsgraad van de parken gedurende het gehele jaar boven de 90% ligt. De onderneming heeft circa 10.000 mensen in dienst en ontvangt per jaar meer dan drie miljoen gasten in haar parken. Web site: www.centerparcs.com.

DataDistilleries
DataDistilleries is marktleider op het gebied van voorspellende, real-time analytische software. DataDistilleries 3 verhoogt de effectiviteit van verkoop- en marketingactiviteiten via bestaande kanalen, gebaseerd op diepgaande kennis van klantgedrag en behoeften, evenals gerelateerde risico's en winstgevendheid. Met deze kennis wordt bepaald wat de beste (commerciële) actie is tijdens elk klantcontact. DataDistilleries optimaliseert de bestaande infrastructuur, zoals campaign managers, call centers en marketingdatabases. Gebruikers profiteren van verbeterde conversie op campagnes, lagere marketingkosten en toegenomen klanttevredenheid,wat resulteert in maximale klantwinstgevendheid en een snel investeringsrendement. Tot DataDistilleries' klantenkring behoren toonaangevende organisaties zoals ABN AMRO, Banque Populaire, CenterParcs, DekaBank, International Masters Publishers, Postbank (ING Groep), Spaarbeleg (Aegon) en Vodafone. Het hoofdkantoor van DataDistilleries is gevestigd in Nederland, daarnaast zijn er kantoren in Duitsland, Engeland, Frankrijk en België. Website: www.datadistilleries.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Center Parcs: Richard Verhoeff, tel.: 010-4989450 of e-mail: richard.verhoeff@centerparcs.com
DataDistilleries: Nathalie Hardijzer, tel.: 020-5620020 of e-mail: n.hardijzer@datadistilleries.com
Potters PR: Monique Potters, tel.: 0345-501595 of e-mail: monique@potterspr.nl