Gemeente Alphen aan den Rijn


Nieuwe mijlpaal in samenwerking schoolbesturen primair onderwijs:

Beheersplan meerjarig gebouwenonderhoud

Op 2 december 2002 is een contract met Alphaplan BV ondertekend waarin het beheersplan meerjarig gebouwenonderhoud openbaar en bijzonder primair onderwijs in Alphen aan den Rijn voor de periode 2003 2008 wordt geregeld. Namens het gemeentebestuur tekende de heer K. Tigelaar, wethouder onderwijs. Namens Alphaplan BV tekende de heer H. Tuithof. Ook hebben vertegenwoordigers van de deelnemende schoolbesturen het contract ondertekend. Met dit beheersplan is een nieuwe mijlpaal bereikt in de samenwerking tussen de gemeente (schoolbestuur voor het openbaar primair onderwijs) en de schoolbesturen van het bijzonder primair onderwijs. Zowel de bij de schoolbesturen als bij de gemeente beschikbare budgetten worden bij elkaar gebracht om het gebouwenonderhoud te professionaliseren.

Jaren geleden is een aanvang gemaakt met een project dat moet leiden tot een verbetering van de bouwkundige conditie van de in Alphen aan den Rijn gevestigde schoolgebouwen voor primair openbaar en bijzonder onderwijs. Daartoe hebben de gezamenlijke schoolbesturen in 1995 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Het eerste deel van het project had betrekking op het inlopen van het achterstallig onderhoud. De gemeenteraad heeft daarvoor in 1998 een bedrag van f. 1.511.461,- ( 685.871,--) beschikbaar gesteld. Bovendien heeft de gemeenteraad in 1998 een éénmalig krediet beschikbaar gesteld voor de aanloop- en voorbereidingskosten van het project meerjarig gebouwenonderhoud.

Het tweede deel van het project betreft het realiseren van een structurele verbetering van de kwaliteit van het gebouwenonderhoud. In de samenwerkingsovereenkomst is vastgelegd dat alle schoolbesturen medewerking zullen verlenen aan een onderzoek naar de mogelijkheden van het gezamenlijk opzetten van een meerjarig beheersplan voor het gebouwenonderhoud. Naast het professionaliseren van het gebouwenonderhoud moet de beoogde aanpak leiden tot budgettaire sturing op inkomsten en uitgaven op de lange termijn. Op basis van deze hoofdgedachten zijn de uitgangspunten en doelstellingen van het project vastgelegd in twee projectdocumenten, die gebruikt zijn om offertes op te vragen.

Professioneel systeem
De gezamenlijke schoolbesturen hebben uiteindelijk de keuze laten vallen op het systeem van Alphaplan BV. Zij zijn van mening dat dit systeem voor de constructie en management van het beheersplan voor het gebouwenonderhoud het beste aansluit bij de uitgangspunten en doelstellingen van het project. In dit systeem is namelijk sprake van professioneel en deskundig procesmanagement. Met bedrijven en leveranciers (co-makers) zijn op basis van kwaliteitsomschrijvingen duidelijk prestatieverplichtingen afgesproken, waarbij afstemming plaatsvindt met de budgettaire normen en de beschikbare middelen. Door de afstemming op de beschikbare budgetten wordt een goede sturing op basis van onderhoudsscenarios op de lange termijn gewaarborgd.

Alphaplan zorgt er voor dat in overleg met en binnen de beschikbare budgetten van gemeente en schoolbesturen de circa 70 gebouwen (scholen en gymnastiekzalen) in een goede technische staat verkeren. Alphaplan regisseert de aanpak hiervan. Het werk wordt door de diverse zogenoemde co-makers uitgevoerd. Klein dagelijks onderhoud, zoals vastzetten kapstokhaken e.d., wordt zoveel mogelijk door de school zelf afgehandeld.

Vertrouwen
Overleg met de schoolbesturen en Alphaplan BV heeft er toe geleid dat de gemeentelijk bouwkundig medewerker een aanvullende rol in de vormgeving van het onderhoudsbeheer van de schoolgebouwen krijgt. Deze rol is vooral gericht op taken die zullen bijdragen aan de betaalbaarheid van het totale beheersplan. De taken van de gemeentelijk bouwkundig medewerker hebben vooral betrekking op de voorbereiding en uitvoering van werkzaamheden en op het overleg met Alphaplan BV over de door de co-makers te realiseren resultaatverplichtingen.

De inzet van de gemeentelijk bouwkundig medewerker in het bijzonder onderwijs getuigt van vertrouwen van die zijde in de manier waarop de gemeente in de rol van lokale overheid aan het project deelneemt. Niet alleen de kwaliteit van het gebouwenonderhoud word verbeterd maar ook de efficiency. De talrijke besprekingen over de noodzakelijkheid van allerlei aanvragen voor bouwkundige en technische voorzieningen worden gestroomlijnd. Er wordt beter aangesloten bij de jaarlijkse ontwerpgemeentebegroting, omdat in één keer het noodzakelijke budget kan worden geraamd voor de in enig jaar te realiseren voorzieningen. Bovendien wordt budgettaire sturing op inkomsten en uitgaven over de lange termijn mogelijk.

Wens
Na het project betreffende het inlopen van het achterstallig onderhoud zien de gezamenlijke schoolbesturen dit beheersplan als een tweede stap in het proces dat moet leiden tot verbeteringen in het beheer van de schoolgebouwen voor het primair onderwijs. De wens bestaat om te bekijken of er in de toekomst kansen zijn om ook bij nieuwbouw, uitbreidingen en tijdelijke huisvestingsvoorzieningen tot een vorm van samenwerking te komen. Een samenwerking die recht doet aan de gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeente en schoolbesturen voor gebruik en instandhouding van de schoolgebouwen.

Voorbeeldproject
Alphen aan den Rijn is één van de eerste gemeenten in Nederland waar gemente en shcoolbesturen een gezamenlijke onderhoudsregeling voor hun gebouwen hebben afgesproken.

Gebleken is dat van externe zijde belangstelling bestaat voor de vormgeving van dit project en de wensen voor de verdere vormgeving in de toekomst. De kans bestaat dat het Alphens project als voorbeeldproject kan gaan dienen voor soortgelijke ontwikkelingen in het land.

Persbericht 65, 2 december 2002

© Gemeente Alphen aan den Rijn, 09 december 2002 laatste wijziging