Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


ROVER: Effect storingen op treinverkeer moet worden beperkt

Reizigersvereniging ROVER vindt het onverteerbaar dat de stroomstoring van vanmorgen in Rotterdam heeft geleid tot het stilleggen van het treinverkeer op zo'n grote schaal als vandaag is gebeurd. Het was bijvoorbeeld niet mogelijk om van Den Haag naar Utrecht te reizen, of van Leiden naar Haarlem, ofschoon er op die trajecten gewoon spanning op de bovenleiding stond. NS gaf voor geheel Zuid-Holland tot in de middag een negatief reisadvies uit.

ROVER heeft de afgelopen jaren al vaker de noodklok geluid over de storingsgevoeligheid van de spoorwegen. Zo wordt het treinverkeer buitensporig vaak gehinderd door problemen met de bediening van seinen en wissels. Daarbij zijn de systemen dusdanig opgezet, dat lokale storingen vaak een zeer groot gebied treffen. Ook vandaag was dit weer het geval.

ROVER eist dat de onophoudelijke stroom van storingen nu eens goed wordt aangepakt. Daartoe moet er op korte termijn een deugdelijk verbeterplan komen voor de 'hardware' van de spoorwegen. Het gaat hierbij bepaald niet alleen om achterstallig onderhoud, maar ook om het verbeteren van de bedrijfszekerheid van recente techniek. Bijvoorbeeld door een goede nood-stroomvoorziening van vitale computer- en communicatiesystemen.

Ronduit desastreus is de voorgenomen bezuiniging op de exploitatie van het stads- en streekvervoer. Het doorzetten hiervan leidt onvermijdelijk tot opheffing van verbindingen, ritten en haltes. Daardoor dreigen nieuwe wijken slechter of helemaal geen openbaar vervoer te krijgen en worden steeds meer dorpen beroofd van hun openbaarvervoervoorziening.

Komende maandag spreekt de Tweede Kamer met de minister van Verkeer en Waterstaat over het meerjarenplan voor de infrastructuur. Dit plan maakt niet goed duidelijk wat er de komende jaren aan de problemen met de spoorweg-infrastructuur wordt gedaan, en wat het effect daarvan is voor de betrouwbaarheid van het treinverkeer. Een verbeterplan is nodig om die duidelijkheid wél te geven. ROVER heeft de Kamer dan ook dringend gevraagd om zo'n plan van de minister te eisen. De verantwoordelijkheid voor de spoorweginfrastructuur ligt immers bij de Rijksoverheid.

6 december 2002

---