Provincie Overijssel

Provincie dringt aan op overleg met minister over A28

De provincie Overijssel, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland en de Taskforce A28 zijn zeer ontstemd over het niet doorgaan van de broodnodige aanpassingen aan de A28 bij Zwolle in 2003 en 2004. In een gezamenlijke brief aan minister De Boer van Verkeer en Waterstaat schrijft de provincie dat het "absoluut niet acceptabel is dat een project, dat op het punt van beginnen staat, zomaar wordt afgeblazen".

Naar nu blijkt wordt de uitvoering van de voorgenomen maatregelen in 2003 en 2004 voor onbepaalde tijd uitgesteld als gevolg van financiële problemen van het Rijk. In het MIT-overleg (Meerjarenplan Infrastructuur en Transport) met de landsdelen Oost en Noord is absolute prioriteit gegeven aan dit project.

Nijpende situatie In de Taskforce-bijeenkomst van 10 december jl. heeft Rijkswaterstaat uitleg gegeven over de nijpende financiële situatie. Naar aanleiding hiervan wil de provincie op zeer korte termijn overleg met minister De Boer. Inmiddels is de woordvoerders van de betrokken Kamercommissie Verkeer en Waterstaat gevraagd actie te ondernemen.

In het kader van de Taskforce A28 werken Rijkswaterstaat, provincie Overijssel, gemeente Zwolle en VNO NCW sinds het voorjaar van 1999 samen om het traject Hattemerbroek Lankhorst bereikbaar te houden met een begrote kostenpost van 111 miljoen.

Capaciteit wegennet

De Taskforce richt zich op de mogelijkheden om de bestaande capaciteit van het wegennet in en rond Zwolle beter te benutten en daarmee de verkeersafwikkeling op de A28, en het onderliggende regionale en lokale wegennet, te verbeteren.

Over een noodzakelijk pakket van maatregelen in de eerste fase is in september 2000 overeenstemming bereikt. Dit betreft de realisering van een plusstrook op de A28 tussen de aansluiting Zwolle-Zuid en de aansluiting Ommen.

Maatregelen

De zwaar belaste hoofdtransportas door Zwolle, waarover dagelijks meer dan 80.000 motorvoertuigen worden afgewikkeld, is voor Noord- en Oost-Nederland van vitaal belang. Op korte termijn zijn dan ook maatregelen noodzakelijk om de ergste bottleneck rond Zwolle weg te nemen.

Nog langer uitblijven van maatregelen is voor de partners niet acceptabel. Zonder tijdige maatregelen dreigt nu een infarct op de vitale verkeersader tussen de Randstad en Noordoost Nederland.

De A28 moet daarom worden opgenomen in de categorie A projectenlijst van de spoedwet Wegverbreding. De maatregelen op de A28 bij Zwolle zullen anders in tijd naar achteren schuiven omdat de trajecten die opgenomen zijn in de spoedwet met voorrang worden behandeld.

Bron: Bas van Dishoeck, telefoon 038 - 425 23 47


© 11-12-2002 Provincie Overijssel