EVD

Speech van Joop Wijn, staatssecretaris van Economische Zaken tijdens de EVD-Exportbijeenkomst, Madurodam, 11 december 2002
---

Geacht Exportnetwerk,

Introductie
De EVD Exportbijeenkomst is een mooie traditie. Dit is mijn eerste en als het aan mij ligt zeker niet de laatste keer dat ik hier spreek. Ik hoop na de verkiezingen snel missionair terug te keren en draad weer op te pakken. Eerste maanden namelijk zeer goed bevallen. Veel enthousiasme en ambities in het 'veld' ontmoet, matcht 1-op-1 met mijn enthousiasme en ook mijn hoge ambities op het terrein van de Nederlandse export.

Zwaar weer
U heeft vast beeld buiten gezien van Hansje Brinkers. Die had aan één vinger genoeg om het water niet weg te laten lopen. Om onze buitenlandse positie vast te houden is heel wat meer nodig. De wereldhandel hapert al enige tijd, maar de tekenen van herstel zijn aanwezig. Echter, Nederland blijft achter bij de groeicijfers van de relevante wereldhandel. We verliezen marktaandeel! We zitten in zwaar weer, het tij moet gekeerd.
En daar hebben we geuzenmoed nodig: Overheid, werkgevers en werknemers. Onze concurrentiepositie staat onder zware druk. Loonmatiging en verhogen arbeidsproductiviteit moeten hoog op agenda. Ik ben dan ook tevreden met akkoord uit najaarsoverleg. Maar het is een eerste stap. Loonmatiging voor de jaren die komen essentieel voor herstel economie.

De laatste 3 jaren zijn loonkosten 10 procent harder gestegen dan bij concurrenten. Dat geeft klap op klap voor de export. CPB voorspelt een bijna volledige stilstand voor onze economie in 2002 (0,25%), voor 2003 verwacht het CPB een uitermate zwakke groei van 0.75%. Een vol procent minder dan de andere Europese landen. Dat hangt vanzelfsprekend samen met de sterk verslechterde exportpositie van Nederland.

Wij hebben becijferd dat dit jaar de uiteindelijke goederenuitvoer uit zal komen op zo'n 235 miljard euro. Dat is 2,5% lager ten opzichte van vorig jaar. En de analyses zijn zodanig dat een uiteindelijk nog slechtere uitkomst eerder voor de hand ligt dan een betere. En voor de komende tijd zullen we wel eens de klap van de duurdere euro kunnen krijgen.

Wat blijkt uit de cijfers?
Het totaal van de export is de afgelopen drie kwartalen met 4,4% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Als je die cijfers per regio fileert, valt het volgende op.
* De sterke daling van de export naar onze traditionele exportpartners binnen de EU (- 6,8%). Oorzaak is door de teruglopende vraag in deze landen. Deze terugval veroorzaakt onze gehele wereldwijde daling!;

* De export naar Noord-Amerika (+ 4,5%) en helemaal Oost-Europa (+ 10,2%) laten juist groeicijfers zien.

* Groei naar Azië was uiterst mager (+ 0,7 %). En deze groei komt voornamelijk voor rekening van Japan (+ 10%).

Analyse
Ik heb de exportcijfers aan een nadere analyse onderworpen. Ik zie drie opvallende dingen:

I. Wederuitvoer daalt erg hard.
Niet vreemd; wat snelt stijgt, daalt ook hard. De wederuitvoer is weinig in prijs gedaald (1,6%), maar sterk qua volume (8,5%). Verklaring: gelet op slechte economische situatie in buurlanden valt de vraag weg naar producten als PC, mobiele telefoons, radio's en TV's. Deze producten hebben juist relatief sterk aandeel binnen de wederuitvoer. Een andere verklaring zou kunnen zijn dat de Franse en/of Belgische markten onze doorvoer positie aan het overnemen zijn, maar hier ben ik niet van overtuigd. Wel vormt dit aanleiding om de concurrentiepositie van Rotterdamse en Amsterdamse havens goed te bewaken;

II Binnenlands geproduceerde export
We zien we dat deze qua volume stijgt (1%), maar sterk daalt qua prijs (4,4%). Gelet op sterke stijging in loonkosten, wijst dit erop dat winstmarges dalen. Absoluut een teken aan de wand.

III Exportproductsamenstelling is te weinig kennisintensief De wereldvraag bestaat in toenemende mate uit kapitaalgoederen - Wereld 41% versus Nederland 34%; waarvan groot deel wederuitvoer -. En juist déze producten zijn kennisintensief. Nederland heeft wel een comparatief voordeel bij energie, chemie en agrarische sector. Conclusie, onze export productsamenstelling sluit niet goed aan bij de wereldvraag.

Werken aan herstel
Een goede analyse van de cijfers is essentieel voordat je aan oplossingen gaat denken. Wat kunnen we nu doen aan ons economisch herstel?
1. Voor de lange termijn is het essentieel dat we gaan investeren in kennis, onderwijs en technologie. Het Nederlandse exportpakket moet zich meer richten op ontwikkelingen op de wereldmarkt, anders verliezen we aandeel.
2. Loonkosten blijvend in de gaten houden. Vasthouden aan de goede weg die ze zijn ingeslagen met najaarsoverleg. 3. Agressieve bewerking van markten, zowel de oude als de nieuwe markten. Dit is een kwestie van problemen harder, scherper en creatiever aanpakken. Niet voor niets staat verhaal van Hansje Brinkers voor doorzettingsvermogen van de Nederlander.

Bedrijven moeten dit allereerst zelf doen. Dit betekent ook dat u, intermediairs hier een belangrijke taak te vervullen hebben.

En welke stimulansen moeten we vanuit de overheid verder geven?

Ik heb een waaier aan concrete acties geformuleerd.

We stellen twee vragen daarbij centraal: waar liggen de kansen voor het Nederlands bedrijfsleven en twee, wat zijn de behoeftes van het Nederlands bedrijfsleven aan ondersteuning.

Vragen die ik vanzelfsprekend niet vanuit de Haagse kaasstolp ga beantwoorden. Het bedrijfsleven en intermediairs moeten kunnen rekenen op een ondernemende overheid.

Drie kernbegrippen beheersen de nieuwe exportagenda: toegankelijkheid, vraaggerichtheid en effectiviteit.

Bedrijfsleven heeft behoefte aan een ondernemende overheid, een meer vraaggericht en effectief instrumentarium, en meer samenhang in het exportbeleid. De synergie van mijn buitenlandportefeuille wil ik verbeteren en transparanter maken.

Voorbeeld van meer effectiviteit is een kritischer blik naar de toegevoegde waarde van handelsmissies. Dus eerst scherp en helder vragen beantwoorden: waarom, waarheen, wanneer, met wie, wanneer, wat willen we bereiken en niet onbelangrijk waarom met Wijn?

Als voorbeeld van een agressieve aanpak: Midden- en Oost-Europa. In 2004 wordt onze interne markt met duizenden kilometers groter. Die schijnbaar magische grens van de MKB-exporteur van 500 kilometer is dan niet meer opportuun. Nederland is al goed gepositioneerd in Midden-Europa. We zitten in de top 3 van investeerders in die regio. En de handel met Oost-Europese landen floreert ook. Kansen dus genoeg.

Vanuit EZ zal komend voorjaar een zogenaamde toer der toetreders worden georganiseerd. In korte tijd alle nieuwe Europese lidstaten langs. Een uniek concept waarbij we met één-op-één maatwerk het meereizend bedrijfsleven willen positioneren.

De groei van onze eigen economie en in het bijzonder de werkgelegenheid moet vooral door het MKB worden aangejaagd. In deze groep bedrijven zit ook niet toevallig het grootste potentieel aan startende exporteurs. Volgens het NIPO zijn zo'n 12.000 ondernemers van plan het komend jaar te starten met export. Deze groep van bedrijven behoort tot het exportpotentieel van 50.000 bedrijven die hun vleugels kunnen uitslaan naar het buitenland, maar voorlopig nog veilig in hun eigen nest blijven.

Ik wil nu graag verder focussen op het thema van vanmiddag: starten met export

Hoe bereik ik nu de startende exporteur?
Belang starters voor herstel groei van onze exportmarktgroot belangrijk, zeker in een stagnerende markt. Ik heb de EVD daarom opdracht gegeven een starters aanpak te formuleren. Wat houdt die starters export strategie nu concreet in?:

* Ten eerste gaan we het fenomeen "internationaal ondernemen" bij potentiële exporteurs aanwakkeren. Zogenaamde slapende exporteurs die de potentie hebben om met hun producten over de grens te gaan, maar om een of andere reden - 'Nederland is groot genoeg' - dit niet doen en veilig op eigen markt vertoeven. Die moeten we dus gaan wakker schudden. Zo gaan we in 2003 bijvoorbeeld samen met de Kamers van Koophandel speciale startersbijeenkomsten organiseren. Echt op maat gesneden bijeenkomsten voor de starters.

* Ten tweede is er vanaf vandaag op de EVD-site een speciale startersportal ingericht. Deze uitgebreide Exportwijzer wijst de ondernemer de weg door exportland aan de hand van praktische vragen.

* Ten derde ga ik per 1 januari met een slagvaardig en effectief nieuw PSB van start. Die verbetering zit in drie zaken: 1. Van kwantiteit naar kwaliteit van exportstrategieën. Het aantal wordt minder belangrijk: aandacht gaat naar slimme strategieën met daadwerkelijke structurele exportaanpak. Daarbij exportconsulenten belangrijker: betere begeleiding voor de exporteur; 2. Kappen in woud van administratieve lasten: die stapel van 12 formulieren ga ik terugbrengen naar stapeltje van 4. En ik geef toe, dat zijn er nog 3 teveel, maar het is een begin. 3. En verder wordt aantal instrumenten verminderd. Een ondernemer kan vanaf 1 januari uit een totaalpakket modules kiezen. Inzet wordt dus naast meer kwaliteit: meer maatwerk! Ik ben dan ook tevreden dat het PSB budget toch structureel verhoogd is naar 7,3 miljoen euro per jaar. En dat terwijl EZ financieel fors moet inleveren. Dat bewijst dat we veel belang hechten aan rol startende exporteurs.

Uit onderzoek blijkt dat startende exporteurs niet weten waar ze binnen de overheid moeten aankloppen. Voor deze groep, maar ook voor bestaande exporteurs, zal om die reden per 6 januari 2003 hét telefonische loket voor internationaal ondernemen van start gaan. Als een ondernemer straks het nummer intoetst, kan hij of zij vragen stellen - en vooral antwoorden verwachten - over internationaal ondernemen. Over export, over import én over investeren in het buitenland. Ik zal na afloop van het discussiepanel het telefoonnummer onthullen. Zo eenvoudig dat u het onthoudt zonder dat u pen en papier nodig heeft.

Dit telefoonnummer is een concreet voorbeeld van hoe ik mijn exportagenda samenstel. We moeten namelijk niet aanbodsgericht denken, maar vraaggericht handelen! De internationale ondernemer moet snel het meest geschikte product in handen krijgen. Van u of van EZ. Enkel op deze wijze vormen we een heuse keten van exportdiensten; een echt exportnetwerk.

Het telefonische loket is ook een prachtig marketingtool. Door de vragen van het bedrijfsleven goed te analyseren verkrijgen we veel kennis over welke interesse ondernemers hebben voor het buitenland. En niet onbelangrijk, we komen meer te weten over de gewenste ondersteuning. Zodoende kan de overheid haar dienstverlening nog meer verbeteren en ons exportbeleid bijsturen.

Al met al is de start van het nieuwe export telefoonnummer reden genoeg voor een knalfeestje. Dat merkt u straks wel.

Ik dank u voor uw aandacht en hoop straks op een interessante & inspirerende discussie over thema 'starten met export'.