Ingezonden persbericht


Persbericht 5: Arnhem (Gelredome), 6 december 2002

UFO Plast presents THQ World Supercross GP - Arnhem (Gelredome) 14 december 2002


Onderwerpen:


-Interview Grant Langston


-Actuele info Supercross


-Definitieve versie tijdschema


-Trainingen gratis toegankelijk


-THQ World Supercross Gelredome trekt 200 Miljoen TV-kijkers

-Marc de Reuver traint op Supercross-specialiteiten
Supercross trainingen GRATIS toegankelijk op vertoon van entreebewijs voor zaterdagavond

ClearChannel, de KNMV en het Gelredome doen er alles aan om het de motorcrossfans naar de zin te maken. Zo heeft de organisatie de trainingen voor de WK Supercross van komend weekeinde op vrijdagmiddag 13 en zaterdagmiddag 14 december, die gesponsord worden door UFO Plast, GRATIS toegankelijk gemaakt voor een ieder die een geldig toegangsbewijs heeft gekocht voor de wedstrijden van zaterdagavond. De trainingen op vrijdag 13 december starten om 17.00 uur, terwijl de heren coureurs een uur eerder het parcours te voet mogen verkennen. Op zaterdag starten de trainingen om 12.30 uur en het hoofdprogramma op zaterdagavond om 19.00 uur. In tegenstelling tot het hermetisch afgesloten paddock tijdens de Motorcross Grands Prix, is tijdens de trainingen (niet tijdens het hoofdprogramma van zaterdagavond) het paddock ook opengesteld voor het publiek. Daarbij moet wel gezegd worden dat er geen 28.000 crossfans die het stadion kunnen vullen allemaal tegelijk in het paddock kunnen, en dat het paddock regelmatig opgeschoond zal worden van aanwezig publiek, zodat ook andere fans het heilige der heilige paddock kunnen bezoeken om hun favoriete MX-crossers van dichtbij te bewonderen. Een unieke geste van de organisatoren, die daarmee enorm veel goodwill kweken bij de fans.

THQ World Supercross GP trekt miljoenen TV-kijkers over de hele wereld

De THQ World Supercross GP, zoals die op zaterdagavond 14 december in het Gelredome in Arnhem wordt verreden, en op 7 december in het Zwitserse Palexpo Stadion in Genéve haar seizoensopening kent, trekt enkele tienduizenden bezoekers naar de tot Supercross-tempels omgetoverde stadions. Maar naast de tienduizenden bezoekers die de Supercross in het Gelredome zullen aanschouwen, kijken wereldwijd zo n 200 miljoen motorsportfans mee.

ClearChannel en Dorna Off Road hebben met de belangrijkste TV-stations op alle 5 continenten overeenkomsten afgesloten voor uitzending van de WK Supercross-serie, waarvan er 2 GP s in Europa en 16 GP s in Amerika worden verreden.

Eurosport verspreidt de beelden in méér dan 50 Europese landen en ook nationale TV-zenders als RTL5 (die, de Supercross in het Gelredome een week later uitzend op 21 dec.), Channel 5 (GB), TV7 (Rusland), AB Moteurs (Frankrijk), TSI/TSR (Zwitserland) and Sport TV (Portugal). Bijna alle Supercrosses worden uitgezonden in een uitgebreide samenvatting van 52 minuten vol actie, stunts en motorcross-spektakel van het allerhoogste niveau. In Amerika zorgt het ESPN netwerk voor een distributie van de beelden in 80 miljoen huiskamers, terwijl de World Supercross in Arnhem ook in Latijns Amerika en Azië te zien zal zijn.

Marc de Reuver traint op Supercross-specialiteiten

De Nederlandse kopman in de 125cc landenstrijd die tussen de beste motorcrossers van Nederland en België wordt gestreden in het Gelredome, Marc de Reuver, bereid zich terdege voor op de Supercross in Arnhem. De talentvolle coureur uit Amstelveen traint al een aantal weken op de specifieke korte draaien en wasborden die het tijdens van een zogeheten stadioncross vereisen.

(rechtenvrij beeldmateriaal van Marc de Reuver, zowel actie foto s als portret vindt u op . http://www.supercross.nl/media.html)


---

Interview: Grant Langston - Wat goed is komt snel

Wanneer je het voor elkaar krijgt om in drie jaar tijd uit te groeien van "School Boy Champ" tot wereldkampioen, dan gaat de stelling "wat goed is komt snel" helemaal op. Grant Langston, een van de Supercross-toppers die het op zaterdag 14 december in het Gelredome tegen onder andere 7-voudig kampioen Jeremy McGrath moet opnemen, kreeg dat voor elkaar in de jaren dat hij in Europa onder leiding van Kees van der Ven in het Champ team de 125cc wereldtitel pakte.

Grant Langston stond officieel niet eens te boek als fabrieksrijder toen hij in 2000 de wereldtitel 125cc op een KTM wist te veroveren. Hij maakte deel uit van het zogenaamde "KTM Puppy team", zeg maar de kweekvijver waar KTM haar toekomstige kampioenen vandaan probeert te halen.

Grant Lanston werd op 17 juni 1982 geboren in het Zuid-Afrikaanse Durban. Vanaf zijn vijfde jaar rijdt hij al op crossmotoren rond. Wat vanaf het begin al opviel was zijn enorme gedrevenheid. Langston wilde altijd winnen met voor later maar een doel voor ogen: een motorcross kampioen worden in Amerika. Grant's grote voorbeeld was uiteraard niemand anders dan zijn landgenoot Greg Albertijn.

Grant besefte, zo jong als hij was, maar al te goed dat je als broekie van 15 helemaal niks hebt te zoeken in Amerika. Eerst een "opleiding" in Europa leek hem en zijn familie de beste weg naar succes. In 1998 werd Grant opgenomen in het Grand Prix team van Harrie Everts, de vader van kampioen Stefan Everts. Harrie staat bekend als een iemand met oog voor talent. De Belg, die zelf ook vier wereldtitels veroverde, was vooral onder de indruk van de enorme gedrevenheid van de jonge Zuid Afrikaan. Langston is een man met de onontbeerlijke niet zeuren, maar rijden mentaliteit .

Het is niet niks wanneer je als jonge puber in je geboorteland alles achter je laat om kampioen te worden. Dan moet je wel heel sterk in jezelf geloven. Met veel vallen en opstaan worstelde Grant zich door zijn eerste GP-jaar met als enige wapenfeit een negende plaats in Frankrijk. Dat lijkt weinig maar bij kenners was het rijden van Langston niet onopgemerkt gebleven. Zo kwam Grant anno 1999 bij het Champ KTM terecht. Voor teammanager Kees van der Ven wachtte de taak om van deze ruwe diamant een geslepen winnaar te maken. Dat lukte meteen al in het eerste jaar. Grant won de Duitse GP, 10e in het WK-klassement en werd Open Nederlands kampioen 125cc. Ondertussen was Nederland zijn tweede vaderland geworden. Door zijn groeiende supporterschare werd hij inmiddels op handen gedragen.

Het jaar daarna werd voor Grant helemaal een jubeljaar. Vanaf de eerste GP liep het op rolletjes. Met grote regelmaat kreeg hij het aan de stok met James Dobb, de man die als fabrieksrijder voor KTM geacht werd de wereldtitel binnen te halen. Grant had totaal geen boodschap aan het feit dat Dobb op papier de beste was. De gemoederen liepen soms hoog op zoals tijdens de GP van Francorchamps waar Dobb Langston van de motor zou hebben gereden. Grant hield ervan om met gelijke munt terug te betalen. Om een complete oorlog tussen de twee KTM -rijders te voorkomen moest er flink worden gepraat. Voor Dobb, die al een carrière in Amerika achter de rug had, was het maar moeilijk te verteren dat door een relatief onbekend 17-jarige snotaap de wereldtitel voor zijn neus werd weggekaapt.

Het behalen van de wereldtitel maakte voor Langston de weg vrij om naar Amerika te vertrekken. Met steun van KTM en zijn Nederlandse monteur Harry Nolte kon dat plan verwezenlijkt te worden. Voor Langston werd een droom werkelijkheid. Successen in Amerika bleven niet uit. Tot aan het einde streed Langston om de 125cc titel maar in de laatste en beslissende National sprong Langston het achterwiel van zijn KTM stuk De titel ging naar Mike Brown. In de Supercross serie ging Grant ook voortvarend van start met twee overwinningen maar geplaagd door blessures en gemis aan ervaring op Supercross gebied speelden hem parten.

Dit jaar, 2002, stond voor Langston iets te vaak in het teken van blessureleed. Grote successen bleven daardoor uit maar medio november was Grant weer helemaal de oude. Dat liet hij o.a. zien in Parijs waar hij begin november de prestigieuze titel "King of Bercy" behaalde. Met een 3e, 2e en 1e plaats was hij de beste Supercrosser in het bomvolle Bercy sportcomplex.

Niet voor niets behoort Grant Langston daarom op zaterdag 14 december in het Gelredome tot de kanshebbers voor minimaal een podiumplaats. De eerste grote Supercross in Nederland sinds jaren is bovendien ook nog een soort van thuiswedstrijd voor de inmiddels 20-jarige Langston.

(rechtenvrij beeldmateriaal van Grant Langston, zowel actie foto s als portret vindt u op . http://www.supercross.nl/media.html)

Entreekaarten in voorverkoop en aan de kassa s

De voorverkoop van entreekaarten voor de THQ World Supercross GP in het Gelredome is reeds in volle gang. Via www.ticketservice.nl kunt u online kaarten bestellen of nog makkelijker via de telefoon op het nummer 0900-300 1250 (0,99 ct p/m). Ook bij de 151 grotere postkantoren, de 33 GWK stationskantoren, en 12 grotere VVV-kantoren zijn kaarten voor de FIM World Supercross verkrijgbaar. De toegangskaarten voor de diverse tribunes en rangen variëren van ¬ 40,- t/m ¬ 50,-. Daarnaast biedt de KNMV in samenwerking met het Gelredome de mogelijkheid voor VIP-arrangementen. Meer informatie over de VIP-arrangementen kunt u inwinnen bij de KNMV-kantoor in Arnhem tel. (026) 3528510. Ook aan de kassa s van het Gelredome zijn op vrijdag en zaterdag nog zitplaatsen voor de Supercross te verkrijgen.

Kaartverkoop in België

De voorverkoop van entreekaarten in België geschiedt aan de dienst ticketverkoop van uw Fnac-winkel, of via telefoonnummer 0900-00600 (0,45 ¬/min.) van Ticket Fnac of via de website www.fnac.be (zoek op naam Supercross onder de button ticketverkoop). De toegangskaarten voor de diverse tribunes en rangen variëren van ¬ 40,- t/m ¬ 50,-. Ook aan de kassa s van het Gelredome zijn op vrijdag en zaterdag nog zitplaatsen voor de Supercross te verkrijgen.

Tijdschema UFO Plast presents THQ World Supercross GP

Vrijdag 13 december 

16.00 17.00 - Rijders parcours verkenning Track Walk

17:30 21.10 -250cc en 125cc Trainingen


-Alle groepen trainen zes keer!

Zaterdag 14 december:

11:00 12.00 -Rijders parcours verkenning Track Walk

12:30 15.45 -250cc en 125cc Trainingen

15:45 - 17:30 -Kwalificatie-heats 250cc en 125cc

17:30 - 18:45 - Pauze en circuit onderhoud

19:00 - 19:20 -Openings ceremonie

19:30 - 19:40 -125cc Heat # 1 6 rnd - 15 rijders (1st 7th to Main)

19:40 - 19:50 -125cc Heat # 2 6 rnd - 15 rijders (1st 7th to Main)

19:50 - 20:00 -250cc Heat # 1 8 rnd - 20 rijders (1st 4th to Main)

(5th 20th to Semi 1)

20:00- 20:10 -250cc Heat # 2 8 rnd - 20 rijders (1st 4th to Main)

(5th 20th to Semi 2)

20:10 - 20:25 -Track Maintenance / circuit onderhoud

20:25 - 20:30 -125cc Last Chance Qualifier 5 rnd - 16 rijders (1st & 2nd to Main)

20:30 - 20:40 -250cc Semi # 1 6 rnd - 16 rijders (1st 5th to Main)

(6th 16th to LCQ)

20:40 - 20:50 -250cc Semi # 2 6 rnd - 16 rijders (1st 5th to Main)

(6th 16th to LCQ)

20:50 - 21:05 -Track Maintenance / circuit onderhoud

21:05 - 21:15 -250cc Last Chance Qualifier 6 rnd - 22 rijders (1st & 2nd to Main)

21:15 - 21:20 -125cc Rijders Parade

21:20 - 21:35 -125cc Finale 15 rnd - 16 rijders

21:35 - 21:45 -125cc Winnaars ereronde

21:45 - 21:50 -250cc Rijders Parade

21:50 - 22:10 -250cc Finale 20 rnd - 20 rijders

22:10 - 22:20 -250cc Winnaars ereronde


***************