AutoRai

17-12-2002

Vraag naar SUVs alive and kicking Even leek het erop dat de markt van 4 x 4 voertuigen eenzelfde lot zou zijn beschoren als de dinosaurussen. De verkoop van uit glimmend staal opgetrokken mastodonten bleek de tand des tijds echter beter te doorstaan dan de prehistorische pendant. Helemaal nadat de traditionele four wheel drives in een nieuw jasje werden gestoken en onder de naam Sports Utility Vehicles een brede groep kopers bleek aan te spreken.
Het SUV segment weet zelfs te ontsnappen aan de economische malaise die de Europese automarkt onder druk zet. Voertuigen als de Toyota RAV4, de Mercedes M-klasse, de Land Rover Freelander en de BMW X5 genieten de grootste populariteit en vertegenwoordigen inmiddels ruim eenderde van de totale SUV-markt. Naar verwachting zullen dit jaar ongeveer 670.000 SUVs in Europa worden verkocht. Een toename van 9 procent vergeleken met 2001 en een verdubbeling ten opzichte van 1996.

Ontwikkeling verkoop Sports Utility Vehicles (SUVs) in Europa

1989 - 250.000
1995 - 310.000
1996 - 330.000
1997 - 350.000
1998 - 450.000
1999 - 590.000
2000 - 600.000
2001 - 611.000
2002 - 670.000 (raming)