AutoRai

17-12-2002

Alfa 156 GTAm: circuitauto voor op straat De Alfa 156 GTA voor de openbare weg werd reeds bij zijn introductie met gejuich ontvangen. In het Europese Toerwagenkampioenschap (ETCC) bleek de Alfa 156 GTA dit jaar zelfs onverslaanbaar. N. Technology, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de GTA racewagen, bouwde een straatversie van die kampioensauto. Het prototype luistert naar de naam Alfa 156 GTAm en steelde de show op de Bologna Motor Show. Voor de ontwikkeling van deze auto stelde N. Technology zich twee doelen: een circuitracer geschikt maken voor de openbare weg zonder verlies van zijn kwaliteiten en het verbeteren van een motor die reeds bekend staat als één van de beste krachtbronnen ter wereld. De cilinderinhoud van de V6 werd vergroot van 3.200 tot 3.548 cc bij een boring van 97 millimeter en een slag van 78 millimeter. De krachtbron levert nu een indrukwekkende 300 pk bij 6800 toeren per minuut en is gekoppeld aan een zesversnellingsbak en een zelfsperrend differentieel met viscokoppeling.

Composietmaterialen
Uiterlijk is de forse achterspoiler vervangen door een kleiner exemplaar, dat nog altijd een goede bijdrage levert aan de aërodynamica van de Alfa 156. De motorkap en zijpanelen van de sportwagen zijn gemaakt van composietmaterialen, waardoor de 156 GTAm 30 kilo lichter is dan de raceversie. De forse 19 inch aluminium wielen worden omspannen door 235/35ZR19 banden. De set-up van de auto werd aangepast aan het lagere gewicht en aan de rij-omstandigheden op de openbare weg. Hiervoor zijn Bilstein schokdempers en Eibach veren gemonteerd. In vergelijking met de reguliere Alfa 156 GTA heeft de GTAm grotere Brembo zuigers op 330 mm remschijven vóór. Het prototype is gespoten in een opvallende, diepzwarte kleur.