Gemeente Achtkarspelen


Nieuwsberichten

17-12-2002
Organisatie gemeente Achtkarspelen klantgerichter

De organisatie van de gemeente Achtkarspelen wordt klantgerichter, inzichtelijker en resultaatgerichter, zo heeft het college besloten. Concreet betekent dit dat er wordt gewerkt aan één publieksbalie en minder afdelingen. Op die manier wordt het voor inwoners inzichtelijker voor welke zaken ze bij welke afdeling terecht kunnen. Ook de informatie via de website wordt uitgebreid. Hoe het reorganisatieproces precies wordt vormgegeven, wordt op dit moment besproken met alle medewerkers, de OR, vakbonden en de raad.

Hoewel de gemeentelijke organisatie de afgelopen jaren al gedeeltelijk aan nieuwe ontwikkelingen en omstandigheden is aangepast, is nu besloten de hele gemeentelijke organisatie aan te passen, zodat veranderingen goed op elkaar aansluiten en er een meer samenhangende organisatie ontstaat. Dat betekent dat er geen 'schotten' tussen verschillende afdelingen bestaan, afdelingsmedewerkers maximaal met elkaar samenwerken en elkaar informeren over het halen van doelstellingen. Binnen de nieuwe organisatiecultuur krijgen afdelingen meer verantwoordelijk- en bevoegdheden.

Tweerichtingsverkeer
De afgelopen weken is medewerkers uitgelegd waarom de gemeente Achtkarspelen wil reorganiseren en hoe de organisatie dit aan denkt te gaan pakken. Van het begin tot het einde van het reorganisatieproces praten medewerkers mee. Er wordt een speciale nieuwsbrief uitgegeven en vóór alle belangrijke beslismomenten wordt een personeelsbijeenkomst georganiseerd. Daarnaast worden er - verspreid over de gehele organisatie - werkgroepen geformeerd waarin medewerkers plaats kunnen nemen.

Tijdpad
Het directieteam trekt twee jaar uit voor de reorganisatie; in 2005 moet de nieuwe organisatie draaien. Het college verwacht dat er geen ontslagen hoeven te vallen en er is geen financiële taakstelling aan de reorganisatie verbonden. De kwaliteit van de dienstverlening staat centraal.