ANBO, PCOB, UNIE KBO


s-Hertogenbosch 17-12-2002

Ouderen wensen betere mobiele telefoon

Veel senioren vinden de mobiele telefoon uitermate gebruiksonvriendelijk. Vooral de minuscule toetsen en het kleine beeldscherm zijn oudere gebruikers een doorn in het oog. Ook het feit dat de meeste belbedrijven prepaid klanten massaal afsluiten omdat ze hun beltegoed niet op tijd opwaarderen, vindt geen genade in de ogen van de oudere consument. Veel senioren hebben hun gsm juist aangeschaft voor noodgevallen, waardoor de telefoon in de praktijk weinig wordt gebruikt.
Dit zijn enkele voorlopige conclusies uit een consumentenpeiling die de oudenbonden ANBO, PCOB en Unie KBO de afgelopen weken onder hun leden hebben gehouden.

Uit de peiling waarbij honderden senioren zijn betrokken, blijkt dat ingewikkelde instructies en een veelheid aan functies, goed gebruik van het mobieltje in de weg staan.
Oudere gsm-gebruikers wensen een eenvoudig te bedienen variant van de huidige mobiele telefoon.

De 50+organisaties gaan de resultaten van deze consumentenpeiling bundelen in een rapport. GSM-fabrikanten en -leveranciers worden aangesproken op verbeteringen. Ook een gesprek met belbedrijven ligt in het verschiet. Het definitieve eindrapport met bijbehorende aanbevelingen verschijnt in de tweede week van januari.

Noot voor de redatie: voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:

- Arno Heltzel, persvoorlichter Unie KBO, telefoon: 073-6123475 of
06-51295194

- Frank van der Aa, persvoorlichter ANBO, telefoon 030-2330060 of
06-22832100

- Jaap van der Spek, directeur PCOB, telefoon 038-4225588 of
06-22445140

17 dec 02 12:27