Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

17 december 2002

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00u in de perskamer van het stadhuis.

De eerstvolgende persconferentie naar aanleiding van een collegevergadering vindt plaats op 7 januari 2003.


1. Onderzoek derde optie voor huisvesting Utrechts Archief

Het is nog niet zeker of Het Utrechts Archief naar de Hamburgerstraat zal verhuizen. De voorbereiding voor de verbouwing van het oude gerechtsgebouw aan de Hamburgerstraat en de verhuizing van Het Utrechts Archief van de Alexander Numankade naar de Hamburgerstraat is tijdelijk stop gezet, omdat bij de uitwerking van het project is gebleken dat de kosten hoger uit zouden vallen dan aanvankelijk geraamd. Het college van burgemeester en wethouders onderzoekt nu de mogelijkheid om de belangrijkste publieksfuncties wel te verhuizen naar de Hamburgerstraat, maar de overige functies op de Alexander Numankade te handhaven. Dat blijkt uit een brief van het college aan de raadscommissie voor Bestuur en Veiligheid.

In deze commissiebrief schetst het college drie opties voor de toekomstige huisvesting van Het Utrechts Archief: A. Geschikt maken van het huidige pand van Het Utrechts Archief aan de Alexander Numankade, B. Verbouwing van en verhuizing naar het voormalig gerechtsgebouw aan de Hamburgerstraat en C. gecombineerde huisvesting aan de Alexander Numankade en Hamburgerstraat.

Het college verwacht op basis van het onderzoek naar de derde optie (C) in januari 2003 een definitief besluit te kunnen nemen over de toekomstige huisvesting van het Utrechts Archief


2. Nieuwe bestemming Nefkens terrein


Slokker Vastgoed BV heeft een plan voor de bouw van 24 woningen op het achterterrein van de voormalige garage Nefkens aan de Biltstraat ontwikkeld. De gemeente heeft eisen gesteld waaraan het plan moet voldoen. Zo is door de gemeente aangegeven, dat de parkeerplaatsen voor die woningen (half)ondergronds in het plan opgenomen moeten worden, zijn er eisen gesteld aan de bouwhoogte en rooilijnen, aan de ontsluiting voor auto's, het parkeren, de bereikbaarheid van het binnengebied voor voetgangers en dergelijke.

Het plan dat door architectenbureau Mulleners en Mulleners ontworpen is, voldoet in zijn huidige vorm aan de gemeentelijke eisen. Het college van burgemeester en wethouders heeft kennis genomen van dit plan en heeft de ambtelijke eisen, die door de gemeentelijke diensten aan het plan gesteld zijn, vastgesteld. Slokker Vastgoed BV zal nog deze maand een bouwvergunning aanvragen. Dit plan zal door de gemeente naar verwachting in januari 2003 ter inzage gelegd worden. Voor het verlenen van een bouwvergunning is in verband met aanpassing van rooilijnen vrijstelling van de bouwverordenning noodzakelijk.

De woningen zijn ontworpen rond twee hofjes die op dit achterterrein ontstaan. Het worden eengezinswoningen, twee bouwlagen met een kap. Het eerste hofje ligt verhoogd op het dak van een halfondergrondse parkeergarage en opent zich met een brede trap naar de Bekkerstraat. Er komen geen auto's op het binnenterrein. Auto's bereiken de parkeergarage vanaf de Biltstraat. Enkele van de nieuwe woningen liggen aan de Bekkerstraat. De huidige parkeerplaatsen aan de Bekkerstraat blijven gehandhaafd.


3. Subsidies stadsvernieuwing

De gemeente stelt subsidies beschikbaar om het tempo van de herstructurering van de na-oorlogse wijken in de stad te vergroten en de betrokkenheid van bewoners te ondersteunen. Het college van burgemeester en wethouders heeft nu de regels vastgesteld waaronder bewoners en bedrijven aanspraak kunnen maken maken op financiële ondersteuning. Het gaat om subsidieregelingen voor:


-de restauratie van monumenten


-particuliere woningverbetering


-bewonersondersteuning naoorlogse wijken


-stedelijke bewonersondersteuning


- verhuis- en inrichtingskosten bij woningverbeteringprojecten
De opgesomde subsidieregelingen zijn niet nieuw. Ze zijn eerder gebruikt bij de stadsvernieuwing in de vooroorlogse wijken. Nu zijn ze (met uitzondering van de subsidieregeling restauratie Monumenten) toegespitst op de uitvoering van de herstructurering in de naoorlogse wijken. De subsidiebudgetten worden gedekt uit het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing, conform het raadsbesluit van 4 juli over de besteding van de ISV-middelen. Voortaan wordt jaarlijks bij de begrotingsbehandeling vastgesteld wat er per regeling aan subsidiegeld beschikbaar is.


4. Poortgebouw Kleine Singel

Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten een vergunning te verlenen voor de bouw van zes woningen en een winkel/bedrijfsruimte met opslag aan Kleine Singel 35-37. Het college volgt daarmee niet het advies de raadscommissie Ruimtelijke Ordening, Wonen, Grondzaken en Onderwijs. In de raadscommissie van 8 oktober bestond met name bezwaar tegen het volume van het bouwplan. Burgemeester en wethouders zijn van oordeel dat dit bouwplan voor een poortgebouw valt binnen de door de gemeenteraad vastgestelde kaders voor de bebouwingshoogte voor dit gebied. Op basis hiervan mag ter plaatse tot 18 meter gebouwd worden. De bouwhoogte in het betreffende plan is minder dan 16 meter. Het college is van mening dat afwijzing van het poortgebouw tot een ongewenste vertraging/ blokkering zou leiden van aanpalende bouwprojecten. Andere argumenten om toch medewerking te verlenen aan het bouwplan zijn het woningtekort in de stad, de vergroting van de vitaliteit van het gebied en de potentiële opbrengsten voor de gemeente bij realisering van de bouwplannen. Het onderhavige bouwplan was al eerder goedgekeurd door commissie Welstand en Monumenten.


5. Veiligheidsmaatregelen sportpark Den Hommel
Er komen veiligheidsmaatregelen rong sportpark Den Hommel aan de Kennedylaan. Het college vraagt de raad een krediet van EUR 326.000 beschikbaar te stellen. Rond Aquacentrum Den Hommel, het tennispark van tennisvereniging Domstad en het nieuwe gebouw van de Bridgebond is sprake van overlast, diefstal en inbraken. Wijkbureau West heeft het initiatief genomen om de veiligheid rond het sportpark te verhogen. Met omwonenden is gesproken over de plannen. Voor zover mogelijk zijn hun suggesties in het plan van aanpak verwerkt. Ook de raadscommissie Algemene Zaken, Veiligheid, Wijkgericht Werken en Financiën heeft op 29 oktober jl. ingestemd met het pakket van maatregelen.

De drie voorzieningen aan de Kennedylaan gaan samen één sportpark vormen. Om ongewenste bezoekers buiten te houden worden er vandaalbestendige afsluitbare schuifhekken en slagbomen aan gebracht. Een parkeerwachter zal toezicht houden, ondersteund door een cameracircuits met monitors. Bij het begin van het tennisseizoen in voorjaar 2003 zullen de werkzaamheden zijn afgerond. Via een stadsplan worden omwonenden van de start en planning van het werk op de hoogte gesteld. De bezoekers van de sportvoorzieningen zullen worden geïnformeerd door middel van folders, de website van het aquacentrum en posters.


6. Centraal Museum gaat Rietveldhuis huren

Het Centraal Museum gaat het Rietveldhuis aan de Erasmuslaan 5 huren van het KF Heinfonds. Het museum wil het informatiecentrum van het Rietveld Schröderhuis aan de Prins Hendriklaan verplaatsen naar de woning aan de Erasmuslaan 5. De eerste en tweede verdieping worden in eerste instantie onderverhuurd.

In september van dit jaar was het pand via bemiddeling van het Centraal Museum door het KF Fonds aangekocht. Het KF Heinfonds, een organisatie die zich beijvert voor het behoud van monumentaal cultureel erfgoed, wil de woning verhuren aan het Centraal Museum. De kosten voor het exploiteren van het pand komen voor rekening van het Centraal Museum. Dit wordt grotendeels betaald uit het wegvallen van de huurkosten van het huidige informatiecentrum en de inkomsten uit onderhuur.

In oktober van dit jaar werd ook al de modelwoning aan de Erasmuslaan 9 geopend die door Rietveld zelf is gemeubileerd. Met de ingebruikname en openstelling van het pand in hetzelfde blok op nummer 5 krijgt het aanbod van Rietveld in Utrecht weer een nieuwe impuls.


7. Wijkenmonitor 2002 ondersteunt wijkgericht werken
De Wijkenmonitor, een tweejaarlijks overzicht van een breed scala aan gegevens over de wijken en buurten van Utrecht, is vandaag uitgekomen. De Wijkenmonitor 2002 ondersteunt het wijkgerichte werken en is een vervolg op de proefversie die het afgelopen voorjaar is verschenen. Daarvan is een evaluatie gehouden onder gebruikers, met name in de wijken. De update is in nauw overleg met gebruikers ontwikkeld, met name met wijkbureaus en gemeentelijke diensten.

Nieuw in de geactualiseerde monitor is een extra deel over de resultaten van de in juni gehouden tweejaarlijkse bevolkingspeiling Leefbaarheid & Veiligheid. Daarin wordt gevraagd naar de beleving van veiligheid. In de Utrecht Monitor, die elk voorjaar verschijnt, staan de exacte cijfers over veiligheid en leefbaarheid. Verder wordt er aandacht besteed aan thema's als wonen, verkeer, parkeren, gezondheid, sportdeelname en voorzieningen. Ook geven de wijkwethouders korte impressies van 'hun' wijk.

Voor wie belangstelling heeft, is de monitor opvraagbaar bij de gemeente. De Wijkenmonitor 2002 zal actief onder de aandacht worden gebracht van veel huidige gebruikers en gebruikers in de toekomst, zoals wijkraden. In de loop van 2003 komen alle gegevens uit de Wijkenmonitor 2002, samen met veel extra informatie over buurten en wijken, voor gebruikers beschikbaar in een geautomatiseerd buurtsysteem. Daarom zal de uitgebreide papieren versie niet elk jaar maar eens per twee jaar verschijnen. In 2003 volgt alleen een sober drukwerkje. De commissie Bestuur en Veiligheid wordt geïnformeerd.


8. Routering vervoer gevaarlijke stoffen

Vervoerders van gevaarlijke stoffen die door Utrecht willen rijden om hun goederen af te leveren, moeten de route naar het afleveradres melden en hiervoor een ontheffing vragen bij de gemeente. Het college heeft ingestemd met het ontwerpbesluit routering gevaarlijke stoffen. Daarin zijn deze regeling en de routes voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over rijkswegen vastgelegd. Als de transporteur van gevaarlijke stoffen de rijksweg verlaat, moet hij een ontheffing hebben voor het vervolgtraject. De gemeente kan de meest gunstige route naar het afleveradres voorschrijven en weet zodoende precies hoeveel gevaarlijke stoffen er op welke routes worden vervoerd. Overigens vallen de risico's van deze transporten ruimschoots binnen de normen voor externe veiligheid. Met deze nieuwe regeling krijgt de gemeente een beter overzicht van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Bovendien heeft de gemeente de mogelijkheid om een vervoerder een andere route te laten rijden dan waarvoor toestemming wordt gevraagd. De regeling is bedoeld voor gevaarlijke stoffen zoals LPG, ammoniak en vuurwerk. Benzine valt niet onder de nieuwe regeling.

Met de instemming van het college wordt het ontwerpbesluit routering gevaarlijke stoffen vrijgegeven voor inspraak. De commissie voor Verkeer en Beheer wordt over het besluit gehoord.


9. Herinrichting rotonde Maliebaan - Museumlaan
Om de verkeersveiligheid voor met name fietsers te vergroten wordt de rotonde Maliebaan - Museumlaan heringericht. Daarbij krijgt het verkeer op de rotonde voorrang en wordt het fietsverkeer dat vanaf de Maliebaan naar de Museumlaan wil, gescheiden van het overige verkeer op de rotonde. De aanleg van een verkeersdrempel op de parallelweg van de Maliebaan moet ervoor zorgen dat de snelheid waarmee het verkeer de rotonde nadert wordt beperkt. Het college heeft het definitieve ontwerp voor de rotonde Maliebaan - Museumlaan goedgekeurd. In dit ontwerp zijn de resultaten van de inspraakprocedure op het voorlopig ontwerp verwerkt.

Tijdens de aanleg van de HOV-baan in de Biltstraat was de omleidingsroute van de buslijnen 11 en 4 aanleiding om de verkeersveiligheid op de rotonde door enkele tijdelijke maatregelen te verbeteren. In deze periode bleek dat zowel automobilisten als fietsers gebaat zijn bij de regeling waarbij het verkeer op de rotonde voorrang heeft. Om deze reden wordt de rotonde dan ook definitief volgens dit uitgangspunt ingericht. Herinrichting van de rotonde heeft de voorkeur boven de aanleg van een kruispunt met verkeerslichten. Daarbij zou de doorstroming van het verkeer in gevaar kunnen komen. De uitvoering van de herinrichting zal naar verwachting vóór de zomer van 2003 starten.

Het collegebesluit wordt ter informatie gestuurd naar de commissie voor Verkeer en Beheer.