VNA

Nederlandse leaserijder is doorsnee automobilist

De leaserijder verschilt niet of nauwelijks van de doorsnee automobilist. Dat concludeert de Nederlandse Vereniging van Autoleasemaatschappijen (VNA) uit het recent afgeronde TNO-rapport 'De zakenautorijder aan het begin van de 21ste eeuw' waarin de zakenautorijder onder de loep is genomen. Eerdere edities van het onderzoek verschenen in 1995 en 1998.

Het merendeel van de zakelijke rijders is een man die onderdeel is van een meerpersoons huishouden. Hij heeft een relatief hoog inkomen, is veel onderweg en heeft een gemiddelde leeftijd van 40 jaar. Het aantal vrouwelijke zakelijke rijders is sinds 1996 echter wel fors gestegen: 21%.

Auto's van de zaak worden voornamelijk gebruikt voor zakelijk en woon-werk verkeer: bij elkaar 71% van alle kilometers. Bij privé-auto's overheerst het privé-verkeer: dit is 55% van alle kilometers. Privé-auto's maken daarmee net iets meer privé-kilometers dan auto's van de zaak.

Het rapport toont verder aan dat mensen met een privé-auto minder vaak bekeurd worden voor snelheidsovertredingen dan zakelijke rijders. Dat is niet opmerkelijk omdat zakelijke rijders veel meer buiten de spits en op de snelweg rijden, waar de pakkans relatief groot is. Er blijkt nauwelijks verschil te bestaan in de ernst van de snelheidsovertreding. In de categorie 'overig' blijkt de privé-rijder weer meer sancties per afgelegde kilometer te krijgen, terwijl het beeld voor de categorieën 'parkeren' en 'rood licht' gelijk is. 'Een gewone automobilist', aldus Pieter Jan Biesheuvel, voorzitter van de VNA.

Het uitbesteden van wagenparkbeheer aan leasemaatschappijen blijkt in de praktijk te leiden tot een scherpe controle op een juiste brandstofkeuze. Het gevolg hiervan is dat lease-auto's vaker schone en zuinige auto's zijn. De zakenauto in eigen beheer is bovendien groter dan de gemiddelde lease-auto. De lease-auto is namelijk in 78% van de gevallen hooguit een middenklasser.
Leasemaatschappijen blijken beter toegerust om de kilometerkostprijs te berekenen en maken de klant bewust van die kosten. 'Dit onderstreept de rol van de leasemaatschappij als wagenparkbeheerder en draagt bij aan het kostenbewustzijn van de leaserijder' , zegt Biesheuvel.