Tirupur


PERSBERICHT, 17 december 2002

Advertentie-censuur bij Volkskrant en Telegraaf De advertentie-afdelingen van
de Volkskrant en De Telegraaf
hebben censuur toegepast op deze
advertentie van Goede Waar & Co.

Zie het origineel http://www.goedewaar.nl/nieuws.html .
De geweigerde advertentie bevat
een negatief koopadvies voor
de Nestlé repen KitKat, Nuts en Lion.
Nestlé weigert namelijk eerlijke
informatie te geven over het
wel of niet gebruiken van
genetisch gemanipuleerde ingrediënten
in haar producten.

Goede Waar & Co eist deze informatie
omdat ze consumenten wil informeren
over toepassingen van gentech,
met de zogenaamde gentechlijsten.
Deze bevatten producten waar gentech in kan zitten en producten zonder gentech.
De lijsten geven de consument keuzevrijheid. Talloze keren heeft Goede Waar & Co Nestlé al gevraagd om eerlijke informatie, maar krijgt telkens nul op het rekest. Ook zijn er in juni 15.000 handtekeningen van bezorgde consumenten aan Nestlé overhandigd. Goede Waar & Co vindt het consequent versluieren van informatie een duidelijk voorbeeld van onverantwoord ondernemen en kan niet anders doen dan de publiciteit zoeken. Negentig procent van de Nederlandse bevolking geeft immers te kennen te willen kunnen kiezen voor gentechvrije voeding. Daarvoor is openheid van zaken een vereiste. Ook als de consument de klantenservice van Nestlé belt, kan men rekenen op verwarrende en tegenstrijdige uitspraken. De Volkskrant geeft toe bang te zijn voor inkomstenderving. Nestlé zou als adverteerder af kunnen haken en dat risico wil men niet lopen, ook niet als het gaat om een ideële kwestie. De Telegraaf is bang dat haar lezers de advertentie niet zullen begrijpen.