Provincie Overijssel

Brandbrief aan Den Haag: buitengebied terug op agenda

"De laatste jaren is er, samen met de betrokken partijen in de regio, veel tijd en energie gestoken in het ontwikkelen en uitwerken van rijks- en provinciaal beleid voor het landelijk gebied. Hiermee houden we de functie en de kwaliteit van ons platteland, landschap en natuur intact. Nu het echter op het uitvoeren van dat beleid aankomt, lijken de benodigde rijksbudgetten te ontbreken."

Dat vindt gedeputeerde Piet Jansen, portefeuillehouder voor het landelijk gebied en water in de provincie Overijssel.

Gedeputeerde Staten hebben daarom in een brandbrief aan de Tweede Kamerfracties en de landelijke lijsttrekkers aangedrongen op meer aandacht voor en acties rond het landelijk gebied. "Het landelijk gebied moet weer terug op de politieke agenda", aldus Piet Jansen.

Sanering
De huidige ontwikkelingen in de landbouw vragen volgens de provincie om een actief en visionair bestuur die nieuwe ontwikkelingen stimuleren en ondersteunen, zowel in beleidsmatige als financiële zin. Blijven deze noodzakelijke investeringen uit dan vrezen Gedeputeerde Staten dat een koude sanering onder de grootste groep beheerders van het landelijk gebied niet lang op zich laat wachten.

"Dit heeft niet alleen negatieve gevolgen voor de snelheid waarmee landinrichtings- en reconstructieplannen kunnen worden uitgevoerd, maar is ook desastreus voor de economie en sociaal-maatschappelijke ontwikkeling en dus de leefbaarheid van het platteland. Den Haag moet er van doordrongen worden dat het voor het landelijk gebied, inclusief natuur en landschap, dringend noodzakelijk is om op tijd te investeren", aldus gedeputeerde Jansen.

Resultaten

In Overijssel zijn de afgelopen jaren opmerkelijke resultaten behaald, zoals het opzetten van een provinciaal grondbeleid, realisatie van grote delen van de ecologische hoofdstructuur, het terugdringen van de milieubelasting door sanering van bedrijven op kwetsbare plaatsen, verbreding van de landbouw en het realiseren van duurzame watersystemen.

"Hiermee moeten wij door kunnen gaan", meent gedeputeerde Jansen, "want het karwei is nog lang niet geklaard. Door nu niet in het landelijk gebied te investeren maakt het Rijk het behalen van haar eigen en de provinciale ambities op het gebied van (her)inrichting en beheer van het platteland erg moeilijk."

Het complete "dringende verzoek":

DRINGEND VERZOEK UIT OVERIJSSEL AAN HAAGSE POLITIEK:

Het landelijk gebied terug op de landelijke agenda!

D
e provincie Overijssel heeft in de afgelopen jaren hard en met veel plezier gewerkt aan de implementatie van het rijks- en provinciebeleid in het landelijk gebied. Samen met de betrokken partijen in de regio bereikten wij opmerkelijke resultaten.

R
esultaten inzake:


- Ecologische hoofdstructuur,

- Betere produktie- omstandigheden voor de landbouw,

- Verbreding van de landbouw,

- Terugdringen van de milieubelasting,

- Realisering van duurzame watersystemen, enzovoort.
I
n feite:

Overijssel wil hiermee doorgaan. Sterker nog: moet hiermee doorgaan.

Het karwei is nog lang niet geklaard!

N
u de landbouw snel en ingrijpend verandert, is het meer dan ooit urgent nieuwe ontwikkelingen te stimuleren. Gebeurt dat niet, dan dreigt een koude sanering onder de grootste groep beheerders van het landelijk gebied. De economische en sociaal-maatschappelijke gevolgen daarvan, maar ook de consequenties voor het landschap zullen desastreus zijn. En dat terwijl natuur en landschap heel essentieel zijn voor de mens van de 21e eeuw.

G
root was de commotie in Overijssel, toen de minister van LNV bekend maakte dat de benodigde budgetten ontbreken. Dat is hier hard aangekomen. Juist nu in Overijssel veel geld nodig is voor particulier beheer en grondverwerving, gaat in Den Haag de geldkraan dicht.

E
r moet in een vrij kort tijdsbestek veel gebeuren in Overijssel. Het Rijk en de provincie hebben stevige ambities voor de (her)inrichting en beheer van ons landelijk gebied. Daarover zijn afspraken gemaakt. Elke functie in het landelijk gebied moet zijn eigen, juiste plek krijgen.

N
et nu de provincie Overijssel een eigen grondbeleid heeft ontwikkeld en vastgesteld, komt er een kink in de kabel. Provinciale Staten hebben ⬠7 mln beschikbaar gesteld voor een revolverend fonds grondverwerving. Dit geld wordt gebruikt als "smeerolie", om de realisatie van verschillende beleidsdoelen te vergemakkelijken. Maar het werkt niet als er onvoldoende verwervingsbudget is!

D
aarbij komt dat grondverwerving een belangrijk instrument is in de integrale uitvoering van het afgesproken beleid!

V
eel waardering heeft Overijssel voor de voorgenomen beleidswijziging van verwerving van grond naar agrarisch en particulier beheer, die het demissionaire Kabinet heeft aangekondigd.

De provincie Overijssel stimuleert het particulier beheer al sinds 1996. In het kader van de Kwaliteitsimpuls landschap (proeftuinen) heeft de provincie samen met de regionale partijen enkele goede en veelbelovende initiatieven van de grond getild.

E
r dreigt nu een probleem. De ombuiging van aankoop naar particulier beheer is wel in het Strategisch Akkoord geregeld, maar niet financieel gedekt. Overijssel wil graag samen met u van agrarisch en particulier beheer een duurzaam succes maken. Daar zijn wel meerjarig voldoende middelen voor nodig.

De provincie investeert daar zelf ook in. Er is echter meer rijksgeld nodig dan nu beschikbaar is! Overigens kan agrarisch en particulier beheer niet altijd en overal in de plaats treden van verwerving en overdracht aan terreinbeherende organisaties.

R
econstructie en landinrichting zijn vervolgens uitstekende instrumenten om de beoogde nieuwe functies in het landelijk gebied te realiseren. Zeker, nu dit jaar in samenspraak met het Rijk de Overijsselse landinrichtingsprojecten weer financieel gezond en beleidsmatig actueel gemaakt zijn. Nu komt het er op aan de uitvoering en afronding van deze projecten voortvarend ter hand te nemen.

Z
aak is dat de overheid het vertrouwen van de bevolking niet beschaamt.

De inrichting van het landelijk gebied is een proces van lange adem. Er zijn veel partijen bij betrokken. Leden van gebieds- en streekcommissies hebben hun nek uitgestoken om bij hun achterban draagvlak te krijgen voor de realisatie van het rijks- en provinciale beleid. Zij deden dat in de overtuiging - en ook op grond van ervaring
- dat de overheid tijdig genoeg geld beschikbaar stelt voor de uitvoering.

O
verijssel heeft samen met het Rijk en de belanghebbende partijen buitengewoon veel geïnvesteerd in interactief beleid en draagvlak. Een aansprekend voorbeeld is het strategisch groenproject Noordwest Overijssel. Nu er een stevig draagvlak is, dreigt de financiering een probleem te worden. Hetzelfde geldt voor de reconstructiegebieden. De plannen zijn in een ver gevorderd stadium. Als vervolgens blijkt dat er geen middelen zijn voor de uitvoering, dan ondermijnt dat het vertrouwen in de overheid.

Kortom, de uitvoering van het beleid in het landelijk gebied staat of valt met de beschikbaarheid van voldoende geld. De doelen van het Rijk en de provincie zijn realistisch, de uitvoering moet ook realistisch zijn.

E
rkenning is er voor het gegeven dat onderwerpen als veiligheid, zorg en onderwijs veel aandacht en (financiële) investering vragen. Maar als nu niet voldoende wordt geïnvesteerd in de functies van het landelijk gebied, dan komen landbouw, natuur, landschap, water enzovoort in de verdrukking en gaat de leefbaarheid van het platteland daaronder leiden. Ongetwijfeld zal dan in de toekomst een inhaalslag moeten worden gemaakt.

K
ortom, Overijssel roept u als Haagse parlementariërs op om nu te investeren in de functies en kwaliteit van het landelijk gebied.

Dan kan Overijssel het karwei mede namens u afmaken en is er straks sprake van een landelijk gebied waar het goed wonen, werken en recreëren is.

Meer nog, dan betoont de overheid zich een integere en betrouwbare overheid, die haar afspraken nakomt.

DRINGEND VERZOEK

De provincie Overijssel verzoekt de Haagse politiek:

Zowel in de aanloop naar de verkiezingen, als tijdens de Kabinetsformatie en in een nieuw Strategisch Akkoord aandacht te schenken aan het landelijk gebied, zowel beleidsmatig (ook door ruimte te bieden in wet- en regelgeving) als in financiële zin. De benodigde budgetten voor de realisatie van beleidsdoelen in het landelijk gebied in evenwicht te brengen met de ambities die het Rijk en de provincies met elkaar hebben afgesproken. Wij kunnen als provincie niet de rol van opdrachtnemer voor de uitvoering van rijksbeleid vervullen, als voor die uitvoering onvoldoende budget beschikbaar is. Dat werkt ook zeer demotiverend naar de gebiedscommissies die met de uitvoering bezig zijn. Deze gebiedscommissies moeten de zekerheid hebben dat zij kunnen rekenen op een betrouwbare overheid. Zonder die zekerheid zal het draagvlak.bij gebiedscommissies, om overheidsbeleid te vertalen in concrete plannen, snel verdwijnen. Er voor zorg te dragen dat ook de budgetten voor agrarisch - en particulier beheer worden aangepast aan de nieuwe (Rijks) ambities. Agrarisch en/of particulier beheer kan in een aantal gevallen een goed alternatief zijn voor verwerving, maar dan moet daarvoor wel voldoende budget beschikbaar zijn.

Dit dringende verzoek richt de provincie Overijssel tot u mede namens alle 19 landinrichtingscommissies in de provincie en de Provinciale Commissie Landelijk Gebied Overijssel, waarin ondermeer de natuurbeschermings- en landbouworganisaties, gemeenten, waterschappen en particuliere grondeigenaren zijn vertegenwoordigd.

Zwolle, 17 december 2002

Bron: Petra Timmer, 038 - 425 23 18


© 09-01-2003 Provincie Overijssel