PERSBERICHT - 2003-04-08

Ondanks groei in het eerste kwartaal van dit jaar

Hongkong bang voor stagnerend toerisme

De eerste twee maanden van 2003 noteerde Hongkong wereldwijd een groei van 28,6 procent naar bijna 3 miljoen toeristen in vergelijking tot dezelfde periode in 2002. Het aantal bezoekers vanuit Nederland steeg in januari en februari 2003 met 8,4 procent naar ruim 9300.

Voorlopige maart cijfers laten in totaal 1,3 miljoen bezoekers naar Hongkong zien, een toename van 3,6%. Dit komt omdat de eerste twee weken van maart - net voor het uitbreken van de epidemie - een stijging zag van 19,1 procent. De laatste twee weken van maart zag een daling van 10,4 procent.

'Het zijn voorlopige cijfers en een volledige uitsplitsing per markt voor de maand maart is nog niet voorhanden', aldus Michael Fley, directeur Hong Kong Tourism Board (HKTB) Centraal Europa. 'Maar het mag duidelijk zijn dat wij de cijfers voor de komende maanden met vrees tegemoet zien, zeker nu het ANVR voor de bestemming Hongkong een negatief reisadvies voor 30 dagen heeft afgegeven'.

Alle marketing-pr activiteiten van de HKTB zijn voor onbepaalde tijd stopgezet. Nieuwe boekingen voor april en de maanden daarna zijn uitermate laag. Heeft het uitbreken van het Severe Acute Respiratory Syndrome virus verstrekkende gevolgen voor de reisindustrie in Hongkong, ook de huidige oorlog in Irak tempert de reislust van toeristen en zakenreizigers naar Azië. Vooralsnog voeren Cathay Pacific en KLM nog steeds vluchten vanaf Amsterdam naar Hongkong volgens het vluchtschema uit.

De regering en alle betrokken autoriteiten in Hongkong ondernemen alles in hun macht om de situatie onder controle te krijgen. 'Het is uitermate frustrerend om na zo'n goede start van het nieuwe toeristische jaar - de gemiddelde hotelbezetting steeg in de eerste twee maanden met 4% tot 82 procent - met deze crisis geconfronteerd te worden.

Maar zodra de oorlog ten einde is en de epidemie 100% bedwongen zal de Hong Kong Tourism Board via haar buitenlandse vestigingen een krachtige 'comeback' campagne gaan voeren om reizigers weer naar de bruisende Aziatische metropool te krijgen', aldus directeur Fley.