Ingezonden persbericht


NCCA Gala nu al volledig uitverkocht

Ruim een maand voordat het NCCA Gala plaatsvindt zijn alle 450 plaatsen volledig uitverkocht. De prestigieuze Gala avond, waarop de Nationale Contact Center Awards worden uitgereikt aan de beste contact centers van Nederland, vormt een onderdeel van de TCD 2003 (TeleCommerce Dagen van 8 - 10 april in de Jaarbeurs in Utrecht) en vindt plaats op 8 april in het Hart van Holland in Nijkerk. Al eerder werd bekendgemaakt dat het aantal deelnemende contact centers veel groter is dan de afgelopen jaren. Een veertigtal bedrijven werd genomineerd en de jury gaat deze maand een aantal uitverkoren contact centers bezoeken. Het is dit jaar al weer 11 jaar geleden dat deze prijzen voor het eerst werden uitgereikt.

Namens de Stichting NCCA verklaarde voorzitter Hans Bach dat deze overweldigende belangstelling duidelijk aangeeft dat multimediaal klantcontact een steeds belangrijker plaats inneemt in het totale klant/verkoopproces. Daarnaast signaleert de NCCA dat het enthousiasme om deze avond bij te wonen eens te meer bewijst dat deze relatief jonge branche in korte tijd volwassen is geworden. Het is nooit eerder voorgekomen dat de avond zo ver van tevoren al volledig was uitverkocht. Ook de Stichting NCCA is hierdoor enorm verrast, mede gezien de niet bepaald florissante status waarin de economie zich bevindt.

Volgens recente publicaties, o.a. van het gezaghebbende Engelse onderzoekbureau DataMonitor, zal het aantal contact centers in Nederland stijgen van 1.200 vorig jaar naar 1.800 in het jaar 2005. Er zullen dan 88.000 fte's werkzaam zijn in deze bedrijven. Omgerekend zijn dat meer dan 150.000 medewerkers "met een glimlach in hun stem". Het is opmerkelijk dat het aantal "outbound calls" (de klant wordt gebeld) sterk aan het toenemen is. Ook gaan steeds meer partijen ertoe over om hun (telefonische) klantcontact uit te besteden aan specialistische facilitaire contactcenters. Ondanks de invloed van e-mail en internet zal in 2005 nog steeds 72% van al het klantcontact via de telefoon verlopen, zo verwachten ingewijden.

Goede service en het snel en correct beantwoorden van de inkomende telefoongesprekken zijn van cruciaal belang om een hoge mate van klanttevredenheid te garanderen. Onderzoek door de Consumentenbond werd afgelopen maand nog door mobiele telecom operators aangegrepen om hun kwaliteit aan te tonen. Het winnen van de NCCA Awards blijkt voor bedrijven dan ook een enorme stimulans te zijn. Recente winnaars van de Awards, zoals Fujitsu Siemens, T-Mobile en PlantijnCasparie, hebben duidelijk hun voordeel ermee gedaan. Zowel extern als ook intern heeft het winnen van de prijs deze bedrijven een beter imago gegeven. Voor de interne medewerkers is het een uitstekende motivator.

Wij wachten in spanning af wie op 8 april de winnaars zullen zijn. Wie nog geen plaatsen heeft gereserveerd zal daar in ieder geval niet meer bij kunnen zijn.

Voor informatie

BBP Peter van Balsfoort 0348 415 305

St.NCCA Hans Bach 06 54 27 00 00