Universiteit van Amsterdam



Universiteit van Amsterdam

Experimentele woordtraining voorspelt dyslexie bij basisschoolleerlingen


dinsdag 8 april 12.00 uur


Promotie Pedagogiek

Niet goed kunnen lezen belemmert kinderen in vrijwel alles wat op school te leren valt. In het basisonderwijs gaat leren lezen daarom vóór. Chris Struiksma onderzocht in hoeverre stagnatie in het leren lezen te voorkomen is door vroegtijdig ingrijpen. Hiertoe werkte hij intensief samen met negen Rotterdamse basisscholen. De tien procent zwakste lezers van bijna 800 leerlingen uit groep 4 ontvingen een halfjaar lang intensieve individuele remedial teaching met een aanpak op basis van de toegepaste gedragsleer. De training was voor ongeveer twee van de drie leerlingen met leesproblemen effectief. Struiksma deed vervolgens onderzoek naar leerlingen die onvoldoende profiteerden van de training, zodat zij sneller en beter onderzocht kunnen worden op dyslexie en daardoor eerder en gerichter kunnen worden behandeld. Een deel van het onderzoek bestond daarom uit een experimentele training gericht op het tempo van woordherkenning. Binnen de groep leerlingen ontstonden tijdens de training toenemende verschillen in de hoeveelheid oefening die zij nodig hadden om nieuwe woorden te leren. Dit verschil voorspelde het resultaat van de training als geheel en daarmee de kans dat bij deze leerlingen sprake is van dyslexie. Het onderzoek heeft een vervolg in de Rotterdamse Aanpak Dyslexie.

A.J.C. Struiksma: Lezen gaat voor. Promotor is prof. dr. D.A.V. van der Leij.

Nadere inlichtingen kunt u krijgen via UvA Persvoorlichting, telefoon: 020-525 2695 of e-mail: persvoorlichting@bdu.uva.nl. Voor vragen over plechtigheden Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC voorlichting, telefoon: 020-566 2929 of voorlichting@amc.uva.nl.