Jungle Rating


Negen stappen naar een effectieve benchmark

Benchmarking wordt binnen de internetwereld nog nauwelijks toegepast. Dit is opmerkelijk.

Er bestaan nog nauwelijks wetten en regels voor de beste invulling van de website. Daarnaast volgen de ontwikkelingen en nieuwe mogelijkheden elkaar in rap tempo op. Dit maakt het voor organisaties interessant en wellicht noodzakelijk om (op periodieke basis) een vergelijking te maken met andere initiatieven in de markt én daarvan te leren.

De negen stappen

Hoe voert u een succesvolle benchmark uit? Jungle Rating geeft u de negen essentiële stappen.

1. Bepaal de focus van de benchmark. Identificeer de website-onderdelen welke het meest zullen profiteren van het benchmarkproces, gebaseerd op de kosten, het belang voor de klant en het veranderingspotentieel volgens het onderzoek

2. Bepaal het expertmodel en de onderliggende dimensies

3. Selecteer de `peergroup' - ofwel de organisaties met de hoogste online effectiviteit (conversie ratio), de laagste kosten, de hoogste klanttevredenheid, enz. Organisaties binnen de peergroup kunnen uw directe concurrenten zijn, maar ook organisaties uit een andere bedrijfstak

4. Meet de prestaties van de peergroup en identificeer beste praktijkvoorbeelden. Leg deze zowel woordelijk vast als aan de hand van printscreens

5. Meet de prestaties van uw eigen website

6. Vergelijk de resultaten en bepaal de kloof tussen de prestaties van de eigen website en die van de peergroup

7. Communiceer de benchmarkresultaten binnen de organisatie en bepaal gezamenlijk verbeterpunten welke passen binnen de internetstrategie en relevant zijn voor beoogde doelgroep

8. Specificeer actieplannen om de verbeteringen te realiseren waardoor de concurrentie wordt geëvenaard of zelfs wordt overtroffen

9. Voer periodiek nieuwe benchmarks uit om grip te houden op de concurrentie en tijdig nieuwe ontwikkelingen te signaleren

Tips van de guru's

Tenslotte geeft Jungle Rating u enkele tips van de guru's op benchmark-gebied.


* Creëer een externe oriëntatie binnen de organisatie
* Zorg dat de organisatie open staat voor nieuwe ideeën
* Ken jezelf voor je probeert anderen te kennen
* Zet middelen in om het onderzoekswerk én de follow-up goed gedaan te krijgen

* Neem voldoende tijd om het werk te doen

* Betrek je beste en slimste mensen

* Beloon degene die participeren

* Verkrijg commitment van senior management voor de uitkomsten van de benchmark

* Haal financiering binnen voor een geplande verbeterslag
De rol van Jungle Rating

Jungle Rating heeft in vier jaar tijd ruime ervaring opgebouwd met het uitvoeren van hoogwaardig concurrentieonderzoek. Het bureau bezit de juiste expertise van online dienstverlening en verkoopprocessen en heeft een bewezen aanpak om consumentenbehoeften te vertalen naar een effectief ontwerp van een nieuwe website.


---

Copyright 2000-2003 Jungle Rating / The Rating Company B.V. info@junglerating.nl Alle rechten voorbehouden.