Jungle Rating
Negen stappen naar een effectieve benchmark
Benchmarking wordt binnen de internetwereld nog nauwelijks toegepast.
Dit is opmerkelijk.
Er bestaan nog nauwelijks wetten en regels voor de beste invulling van
de website. Daarnaast volgen de ontwikkelingen en nieuwe mogelijkheden
elkaar in rap tempo op. Dit maakt het voor organisaties interessant en
wellicht noodzakelijk om (op periodieke basis) een vergelijking te
maken met andere initiatieven in de markt én daarvan te leren.
De negen stappen
Hoe voert u een succesvolle benchmark uit? Jungle Rating geeft u de
negen essentiële stappen.
1. Bepaal de focus van de benchmark. Identificeer de
website-onderdelen welke het meest zullen profiteren van het
benchmarkproces, gebaseerd op de kosten, het belang voor de klant en
het veranderingspotentieel volgens het onderzoek
2. Bepaal het expertmodel en de onderliggende dimensies
3. Selecteer de `peergroup' - ofwel de organisaties met de hoogste
online effectiviteit (conversie ratio), de laagste kosten, de hoogste
klanttevredenheid, enz. Organisaties binnen de peergroup kunnen uw
directe concurrenten zijn, maar ook organisaties uit een andere
bedrijfstak
4. Meet de prestaties van de peergroup en identificeer beste
praktijkvoorbeelden. Leg deze zowel woordelijk vast als aan de hand
van printscreens
5. Meet de prestaties van uw eigen website
6. Vergelijk de resultaten en bepaal de kloof tussen de prestaties van
de eigen website en die van de peergroup
7. Communiceer de benchmarkresultaten binnen de organisatie en bepaal
gezamenlijk verbeterpunten welke passen binnen de internetstrategie en
relevant zijn voor beoogde doelgroep
8. Specificeer actieplannen om de verbeteringen te realiseren waardoor
de concurrentie wordt geëvenaard of zelfs wordt overtroffen
9. Voer periodiek nieuwe benchmarks uit om grip te houden op de concurrentie en tijdig nieuwe ontwikkelingen te signaleren
Tips van de guru's
Tenslotte geeft Jungle Rating u enkele tips van de guru's op
benchmark-gebied.
* Creëer een externe oriëntatie binnen de organisatie
* Zorg dat de organisatie open staat voor nieuwe ideeën
* Ken jezelf voor je probeert anderen te kennen
* Zet middelen in om het onderzoekswerk én de follow-up goed gedaan te
krijgen
* Neem voldoende tijd om het werk te doen
* Betrek je beste en slimste mensen
* Beloon degene die participeren
* Verkrijg commitment van senior management voor de uitkomsten van de
benchmark
* Haal financiering binnen voor een geplande verbeterslag
De rol van Jungle Rating
Jungle Rating heeft in vier jaar tijd ruime ervaring opgebouwd met het
uitvoeren van hoogwaardig concurrentieonderzoek. Het bureau bezit de
juiste expertise van online dienstverlening en verkoopprocessen en
heeft een bewezen aanpak om consumentenbehoeften te vertalen naar een
effectief ontwerp van een nieuwe website.
---
Copyright 2000-2003 Jungle Rating / The Rating Company B.V.
info@junglerating.nl Alle rechten voorbehouden.