Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Leidschendam, 8 april 2003

OMZET THUISWINKEL BRANCHE NAAR ¤ 2,2 MILJARD
Stijging van 19,3% in 2002

De Nederlandse thuiswinkel markt is in 2002 gestegen naar ¤ 2,2 miljard, een stijging van 19,3% ten opzichte van een jaar geleden. Nederland is daarmee het vierde Europese land qua thuiswinkelomzet, na Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. Iedere Nederlander kocht in 2002 gemiddeld voor ¤ 135 aan producten en/of diensten via catalogi, internet, televisie, post, telefoon, enz. Dit is ¤ 21 per persoon meer dan in 2001.

De omzetstijging in de thuiswinkel branche in 2002 is met ruim 19% opvallend te noemen in vergelijking met de 3% stijging in de reguliere detailhandel. Het aandeel van de totale thuiswinkel branche in 2002 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelsomzet bedraagt inmiddels 2,7% (2,3% in 2001).

Het aandeel van de non-food retail bedraagt nu 4,4% (3,8% in 2001). De cijfers voor verkopen op afstand, waarin alle verkoopkanalen gemeten zijn, maken onderdeel uit van de Thuiswinkel Markt Monitor en zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking Blauw Research en mede gebaseerd op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De meer dan honderd leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org vertegenwoordigen zo'n 70% van de totale Nederlandse thuiswinkel markt.

Omzetontwikkeling thuiswinkel branche in miljarden euro's per jaar

1998: ¤ 1,09
1999: ¤ 1,23
2000: ¤ 1,52
2001: ¤ 1,84
2002: ¤ 2,2

De forse stijging van de omzet van Nederlandse thuiswinkelbedrijven is met name te danken aan de sterke groei van online-consumentenbestedingen. In 2002 stegen de aankopen via internet als bestel- en verkoopkanaal naar ¤ 980 miljoen, een stijging van 77% ten opzichte van 2001. Ook nieuwe toetreders tot de markt, variërend van traditionele detailhandel tot financiële dienstverleners, dragen bij aan de snelgroeiende omzetstijging. Ook de groei van televisie als verkoopkanaal, in 2002 geschat op ¤ 75 miljoen, draagt bij aan de totale groei van de Nederlandse thuiswinkel markt.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'De omzetgroei betekent dat de inhaalslag voor Nederland op Europees niveau zich voortzet. Consumenten kiezen bewust voor nieuwe bestel- en koopkanalen. Het vertrouwen in verkopen op afstand blijft verder toenemen.' In 2001 werd nog een omzet gerealiseerd van ¤ 1,84 miljard, een stijging van 21% ten opzichte van 2000. Het is voor het eerst dat de thuiswinkel branche via haar branchevereniging met volledige jaarcijfers over alle verkoopkanalen naar buiten treedt.


-EINDE PERSBERICHT-

THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (catalogus, internet, post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het Thuiswinkel Waarborg logo. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.

De vereniging telt inmiddels meer dan 100 leden en stelt zicht ten doel als spreekbuis te fungeren voor haar leden en de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.

Achtergrondinformatie (