EIM
Berichten: Kunnen MKB-ondernemers de weg in de sociale zekerheid nog
vinden?
publicatiedatum: di 8 apr 2003
De afgelopen tien jaar is er veel veranderd in de sociale zekerheid in
Nederland. Ook in 2002 hebben zich enkele ingrijpende veranderingen
voorgedaan:
* per 1 januari 2002 de Wet Structuur Uitvoering Werk en Inkomen
(SUWI);
* per 1 april 2002 de Wet Verbetering Poortwachter (WVP).
De veranderingen hebben als doel de uitvoering van de sociale
zekerheid overzichtelijker, klantvriendelijker, effectiever en
doelmatiger te maken. De directe consequenties
voor werkgevers en werknemers uiten zich met name in de instanties
waarmee zij te maken hebben, en in de verantwoordelijkheden die zij
hebben, in geval van (langdurig) ziekteverzuim van een werknemer.
Met de invoering van de Wet SUWI zijn enkele nieuwe organisaties op het terrein van werk en inkomen operationeel geworden. In het bijzonder zijn dit de Raad voor Werk en Inkomen (RWI), het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en de 131 Centra voor Werk en Inkomen (CWIs). Vooral met UWV en de CWIs zullen werkgevers veel te maken hebben in de praktijk.
De Wet Verbetering Poortwachter, die sinds 1 april 2002 van kracht is
geworden, is gericht op de reïntegratie-inspanningen van de betrokken
partijen gedurende het eerste ziektejaar. Vooral belangrijk in de WVP
is de aanscherping van verantwoordelijkheden. In het nieuwe
poortwachtersmodel wordt de verantwoordelijkheid van de werkgever voor
de reïntegratie van werknemers uitgebreid met de reïntegratie naar een
andere werkgever. Tegelijkertijd heeft ook de werknemer nadrukkelijke
verantwoordelijkheid gekregen voor de eigen reïntegratie. UWV heeft
met name een controlerende taak en geeft aan het einde van het eerste
ziektejaar een oordeel over de reïntegratieinspanningen van werkgever
en werknemer.
EIM is nagegaan in hoeverre MKB-ondernemers op de hoogte zijn van de
recente veranderingen en hoe zij aankijken tegen de
informatievoorziening met betrekking tot de veranderingen. In maart
2002 zijn aan 1.174 MKB-ondernemers vragen over dit thema
gesteld. Het onderzoek vond plaats op het moment dat de Wet SUWI net
enkele maanden van kracht was, en vlak voor het van kracht worden van
de WVP.
MKB-ondernemer neemt frequent ingrijpende beslissing
Driekwart van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zijn
voortdurend op zoek naar nieuwe kansen. Als gevolg daarvan nemen zij
eens in de 2 tot 5 jaar een ingrijpende en riskante beslissing van
strategische aard. Dit leidt in de meeste gevallen tot verbetering van
de positie van het bedrijf. Opvallend is dat in het
besluitvormingsproces er grote verschillen bestaan tussen
MKB-ondernemers en het Grootbedrijf. Dit blijkt uit de voorstudie 'De
beslissende ondernemer in het MKB' van EIM.
MKB-ondernemer is besluitvaardig
De enige rol van essentiële betekenis in het besluitvormingsproces tot
een ingrijpende beslissing, is de rol van de ondernemer zelf.
Ondernemers schakelen adviseurs slechts in om bepaalde (met name
juridische en financiële) aspecten uit te werken. De ondernemer in
het MKB maakt alle afwegingen zelf of eventueel samen met een
mede-eigenaar. Vooral waar het de afweging betreft tussen de risicos
en de beoogde voordelen, blijkt de ondernemer zorgvuldig te werk te
gaan. Door een geleidelijk rijpingsproces van een idee in het hoofd
van de ondernemer en door een aanleiding om in actie te komen, neemt
de ondernemer een informeel besluit. Dit informele besluit werkt de
ondernemer vervolgens uit door enkele alternatieven tegen elkaar af te
wegen om uiteindelijk tot een formeel besluit te komen. Zakelijke
afwegingen zijn bij het besluit toonaangevend, maar het gevoel dient
hierbij als kompas. Dat kompas omvat alle eerdere ervaringen van de
ondernemer en is een extra toets op de beslissing.
Grote verschillen tussen MKB-ondernemers en grote bedrijven
Het besluitvormingsproces van ondernemers in het MKB verschilt nogal
van besluitvormingsprocessen bij grote bedrijven. Bij grote bedrijven
is de besluitvorming nogal 'politiek' van aard (complex, moeizaam,
langdurig en bureaucratisch). Dat is volstrekt niet waarneembaar bij
het MKB. In het MKB bepaalt de ondernemer zelf wat er gaat gebeuren.
Bij grote bedrijven staat de rationaliteit van de beslissing voorop,
waarbij rationaliteit met name wordt opgevat als het uitwerken van
diverse alternatieven. In de literatuur over besluitvorming komt naar
voren, dat dit in het MKB niet het geval zou zijn. Strikt genomen
klopt dit in de meeste gevallen wel, omdat de ondernemer alternatieve
ideeën meestal niet expliciet uitwerkt. In de uitwerkingsfase echter
handelt de ondernemer in het MKB wel strikt rationeel omdat er in die
fase, binnen de kaders van het dominante idee, alternatieve
uitwerkingen op tafel komen, vooral ook door de inschakeling van
adviseurs.
Inlichtingen: 079 343 06 04
Berichten
Minirapportages: Kunnen MKB-ondernemers de weg nog vinden?
publicatiedatum: di 8 apr 2003 downloaden ( 117 Kb )
Korte inhoud:
EIM heeft onderzocht in hoeverre MKB-ondernemers op de hoogte zijn van
de recente veranderingen in de sociale zekerheid en hoe zij aankijken
tegen de informatievoorziening met betrekking tot die veranderingen.
In maart 2002 is aan 1.174 MKB-ondernemers gevraagd wat zij weten over
dit thema. Het onderzoek vond plaats op het moment dat de Wet
SUWI enkele maanden van kracht was, en vlak voor het in werking treden
van de Wet Verbetering Poortwachter. De concrete inhoud van de
veranderingen. of het verschil met de oude situatie, hebben de meeste
ondernemers niet paraat.
Auteur: drs. P. Brouwer
Prijs gedrukte versie:
Thema: Arbeid en HRM
Bestelnummer: M200218
ISBN: Aantal pagina's: 13
Download deze publicatie in PDF formaat Bestel gedrukte versie
Minirapportages
. © 2001 | EIM