EIM

Berichten: Kunnen MKB-ondernemers de weg in de sociale zekerheid nog vinden?

publicatiedatum: di 8 apr 2003

De afgelopen tien jaar is er veel veranderd in de sociale zekerheid in Nederland. Ook in 2002 hebben zich enkele ingrijpende veranderingen voorgedaan:

* per 1 januari 2002 de Wet Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (SUWI);

* per 1 april 2002 de Wet Verbetering Poortwachter (WVP).
De veranderingen hebben als doel de uitvoering van de sociale zekerheid overzichtelijker, klantvriendelijker, effectiever en doelmatiger te maken. De directe consequenties
voor werkgevers en werknemers uiten zich met name in de instanties waarmee zij te maken hebben, en in de verantwoordelijkheden die zij hebben, in geval van (langdurig) ziekteverzuim van een werknemer.

Met de invoering van de Wet SUWI zijn enkele nieuwe organisaties op het terrein van werk en inkomen operationeel geworden. In het bijzonder zijn dit de Raad voor Werk en Inkomen (RWI), het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en de 131 Centra voor Werk en Inkomen (CWIs). Vooral met UWV en de CWIs zullen werkgevers veel te maken hebben in de praktijk.

De Wet Verbetering Poortwachter, die sinds 1 april 2002 van kracht is geworden, is gericht op de reïntegratie-inspanningen van de betrokken partijen gedurende het eerste ziektejaar. Vooral belangrijk in de WVP is de aanscherping van verantwoordelijkheden. In het nieuwe poortwachtersmodel wordt de verantwoordelijkheid van de werkgever voor de reïntegratie van werknemers uitgebreid met de reïntegratie naar een andere werkgever. Tegelijkertijd heeft ook de werknemer nadrukkelijke verantwoordelijkheid gekregen voor de eigen reïntegratie. UWV heeft met name een controlerende taak en geeft aan het einde van het eerste ziektejaar een oordeel over de reïntegratieinspanningen van werkgever en werknemer.
EIM is nagegaan in hoeverre MKB-ondernemers op de hoogte zijn van de recente veranderingen en hoe zij aankijken tegen de informatievoorziening met betrekking tot de veranderingen. In maart 2002 zijn aan 1.174 MKB-ondernemers vragen over dit thema gesteld. Het onderzoek vond plaats op het moment dat de Wet SUWI net enkele maanden van kracht was, en vlak voor het van kracht worden van de WVP.

MKB-ondernemer neemt frequent ingrijpende beslissing

Driekwart van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zijn voortdurend op zoek naar nieuwe kansen. Als gevolg daarvan nemen zij eens in de 2 tot 5 jaar een ingrijpende en riskante beslissing van strategische aard. Dit leidt in de meeste gevallen tot verbetering van de positie van het bedrijf. Opvallend is dat in het besluitvormingsproces er grote verschillen bestaan tussen MKB-ondernemers en het Grootbedrijf. Dit blijkt uit de voorstudie 'De beslissende ondernemer in het MKB' van EIM.

MKB-ondernemer is besluitvaardig

De enige rol van essentiële betekenis in het besluitvormingsproces tot een ingrijpende beslissing, is de rol van de ondernemer zelf. Ondernemers schakelen adviseurs slechts in om bepaalde (met name juridische en financiële) aspecten uit te werken. De ondernemer in het MKB maakt alle afwegingen zelf of eventueel samen met een mede-eigenaar. Vooral waar het de afweging betreft tussen de risicos en de beoogde voordelen, blijkt de ondernemer zorgvuldig te werk te gaan. Door een geleidelijk rijpingsproces van een idee in het hoofd van de ondernemer en door een aanleiding om in actie te komen, neemt de ondernemer een informeel besluit. Dit informele besluit werkt de ondernemer vervolgens uit door enkele alternatieven tegen elkaar af te wegen om uiteindelijk tot een formeel besluit te komen. Zakelijke afwegingen zijn bij het besluit toonaangevend, maar het gevoel dient hierbij als kompas. Dat kompas omvat alle eerdere ervaringen van de ondernemer en is een extra toets op de beslissing.

Grote verschillen tussen MKB-ondernemers en grote bedrijven

Het besluitvormingsproces van ondernemers in het MKB verschilt nogal van besluitvormingsprocessen bij grote bedrijven. Bij grote bedrijven is de besluitvorming nogal 'politiek' van aard (complex, moeizaam, langdurig en bureaucratisch). Dat is volstrekt niet waarneembaar bij het MKB. In het MKB bepaalt de ondernemer zelf wat er gaat gebeuren. Bij grote bedrijven staat de rationaliteit van de beslissing voorop, waarbij rationaliteit met name wordt opgevat als het uitwerken van diverse alternatieven. In de literatuur over besluitvorming komt naar voren, dat dit in het MKB niet het geval zou zijn. Strikt genomen klopt dit in de meeste gevallen wel, omdat de ondernemer alternatieve ideeën meestal niet expliciet uitwerkt. In de uitwerkingsfase echter handelt de ondernemer in het MKB wel strikt rationeel omdat er in die fase, binnen de kaders van het dominante idee, alternatieve uitwerkingen op tafel komen, vooral ook door de inschakeling van adviseurs.

Inlichtingen: 079 343 06 04
Berichten

Minirapportages: Kunnen MKB-ondernemers de weg nog vinden?

publicatiedatum: di 8 apr 2003 downloaden ( 117 Kb )

Korte inhoud:
EIM heeft onderzocht in hoeverre MKB-ondernemers op de hoogte zijn van de recente veranderingen in de sociale zekerheid en hoe zij aankijken tegen de informatievoorziening met betrekking tot die veranderingen. In maart 2002 is aan 1.174 MKB-ondernemers gevraagd wat zij weten over dit thema. Het onderzoek vond plaats op het moment dat de Wet SUWI enkele maanden van kracht was, en vlak voor het in werking treden van de Wet Verbetering Poortwachter. De concrete inhoud van de veranderingen. of het verschil met de oude situatie, hebben de meeste ondernemers niet paraat.
Auteur: drs. P. Brouwer
Prijs gedrukte versie:
Thema: Arbeid en HRM
Bestelnummer: M200218
ISBN: Aantal pagina's: 13
Download deze publicatie in PDF formaat Bestel gedrukte versie Minirapportages

. © 2001 | EIM