Gemeente Utrecht
Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en
wethouders
8 april 2003
1. Groenstrook Noordpunt Oog in Al
Om de leefbaarheid in de Noordpunt van Oog in Al te verbeteren, worden
daar de openbare ruimten rondom het geplande sportpark 'Marco van
Basten' heringericht. Zo wordt het reeds aanwezige voetpad langs het
Amsterdam-Rijnkanaal doorgetrokken zodat ook de Kanaalweg voor
wandelaars bereikbaar is. Verder komt er een groenstrook van ongeveer
25 meter breed met bomen en ruig gras langs de oever van het
Amsterdam-Rijnkanaal. Bij de woonwagens aan de Kanaalweg worden
struiken geplant. Tussen deze struiken en de groenstrook langs het
kanaal komt een gazon voor recreatie. In de nieuwe situatie zal een
aantal voetpaden en het fietspad verdwijnen. Het college vraagt de
gemeenteraad voor deze plannen een krediet van EUR 125.000 beschikbaar
te stellen. Aanleiding voor deze investering is de slechte staat van
inrichting van het gebied, die een verloederde indruk maakt. Daarnaast
maakten de plannen voor het sportpark op dit terrein de herinrichting
noodzakelijk. De commissie voor Verkeer en Beheer wordt over het
raadsvoorstel gehoord.
2. Verkeersremmende maatregelen in Jan van Scorelstraat en
Stadhouderslaan
In de Jan van Scorelstraat en de Stadhouderslaan komen voorzieningen
om het verkeer af te remmen. Naar verwachting worden einde dit jaar
twee plateaus en een versmalling aangebracht. In de Stadhouderslaan
komt een plateau op de kruising van de Stadhouderslaan met de
Dillenburgstraat. De Jan van Scorelstraat wordt ter hoogte van nummer
128 versmald en krijgt een plateau ter hoogte van de school bij de
Frans Halsstraat. Bewoners hebben tijdens een inspraaktraject op de
voorgestelde maatregelen kunnen reageren. Daarbij bleek dat bewoners
nadelen zagen aan voorgestelde versmallingen, namelijk dat er
parkeerplaatsen verloren zouden gaan en het snelheidsremmende effect
beperkt zou blijven. Naar aanleiding van de bezwaren zijn de
voorstellen aangepast. De eerder voorgestelde versmallingen op de
Stadhouderslaan (bij nummer 21 en de Stadhoudersbrug) zijn daarom
vervangen door een plateau op de kruising met de Dillenburgstraat.
3. Goede resultaten gemeentelijk energie- en klimaatbeleid
De gemeente Utrecht bereikt goede resultaten met verschillende activiteiten uit het energie- en klimaatbeleid. Dat blijkt uit de evaluatie ervan over het jaar 2002. Het college van burgemeester en wethouders spant zich al jaren in om de CO -uitstoot te reduceren en vindt dat Utrecht een naam hoog te houden heeft met het klimaatbeleid. Toch is er ook zorg: iedere volgende stap kost meer inspanning.
De gemeentelijke organisatie geeft zelf het goede voorbeeld. In een
energiebesparingscampagne is het voor de gemeentelijke gebouwen gelukt
om het elektriciteitsverbruik op het niveau van 1995 te houden.
Landelijk stijgt het verbruik met circa 1,5 procent per jaar. Het
verbruik van warmte ligt zelfs 12 procent lager dan in 1995.
Basisscholen scoren goed in de gemeentelijke campagne. De scholen
realiseren gezamenlijk een besparing van ongeveer EUR 8.000 op de
jaarlijkse energierekening.
De afdeling Milieu en Duurzaamheid is nauw betrokken bij de
ontwikkeling van het Stationsgebied en de aanpak van de DUO-gebieden
(naoorlogse wijken en Ondiep). Bij deze grote projecten wordt de kans
te baat genomen om na te denken over de toekomstige
energievoorziening. Dit biedt kansen voor vernieuwende concepten
waarin het benutten van restwarmte en duurzame energie (zoals wind,
zon en bodem) een belangrijke rol spelen.
4. Strengere regels opslag vuurwerk
Omdat de regels in het Vuurwerkbesluit van het ministerie van VROM dat
op 1 maart 2002 in werking trad, strenger zijn dan voorheen, moeten
veel vuurwerkverkopers hun zaak verbouwen. Zij krijgen hiervoor de
tijd tot 1 maart 2004. Winkeliers die ook na een verbouwing niet aan
de nieuwe eisen kunnen voldoen, zullen de verkoop van vuurwerk moeten
staken. Zij komen in aanmerking voor een schadevergoeding van het
rijk. Nieuwe verkooppunten moeten direct voldoen aan de nieuwe regels.
De gemeente heeft bekeken welke van de 26 Utrechtse bedrijven die
tijdens de oudejaarsperiode vuurwerk mogen opslaan en verkopen, aan de
nieuwe regels voor de opslag van vuurwerk kunnen voldoen. Twintig
bedrijven kunnen hun zaak zo verbouwen dat ze vuurwerk mogen blijven
verkopen. Voor twee verkooppunten is nader onderzoek nodig, terwijl
voor vier bedrijven nu al duidelijk is dat een verbouwing er niet toe
zal leiden dat ze vuurwerk mogen blijven opslaan en verkopen. In
december dit jaar worden alle verkooppunten gecontroleerd door de
Bedrijfsinspectie en de Milieupolitie, in sommige gevallen samen met
de Brandweer.
5. Aanpassingen verkeersplan Tuindorp-Oost en Voordorp
Het wijkverkeersplan voor Tuindorp-Oost en Voordorp wordt aangepast op
basis van reacties van omwonenden tijdens de inspraakprocedure. Naar
verwachting worden nog eind dit jaar de eerste maatregelen uit het
plan uitgevoerd. Het is niet zeker of alle maatregelen uitgevoerd
kunnen worden, omdat dit afhankelijk is van een eventuele subsidie van
het Bestuur Regio Utrecht (BRU). Daarom is in de inspraak ook bepaald
welke maatregelen een hoge en welke een lage prioriteit hebben. Het
wijkverkeersplan bestaat nu uit de onderstaande maatregelen. De
gecursiveerde maatregelen zijn aanpassingen ten opzichte van de
aanvankelijke voorstellen.
Tuindorp-Oost
- Plateau Kapteynlaan bij oversteek Winkelcentrum,
- Uitritconstructie Valetonlaan,
- Uitrit / inritconstructie Winklerlaan - Eykmanlaan,
- Poortconstructie in de vorm van een plateau ter hoogte van bushalte
Van Everdingenlaan,
- Plateaus Winklerlaan en Lamerislaan.
- 'Oren' Van Everdingenlaan en Troosterlaan (ook op hoeken aan kant
van groenstrook),
- Versmallen rijbanen en verbreden middeneiland bij oversteek
Eykmanlaan - Kapteynlaan,
- Versmallen rijbanen en verbreden middeneiland bij oversteek
Eykmanlaan - Winklerlaan (lage prioriteit),
- Plateau kruising Winklerlaan - Lamerislaan (lage prioriteit).
Voordorp
- Aanpassingen oostzijde kruispunt Sartreweg - Romerostraat
(stopgebod, scheiding fietsstrook, aanpassen brugleuning),
- Verbeteren fietsoversteek bij spoor, tweerichtingen fietspad en
doorsteek richting parallelweg Kapteynlaan,
- Busvriendelijke drempel Sartreweg (westzijde Waaierflats, oostzijde
voor kruising met Romerostraat),
- Drie busvriendelijke drempels op Romerostraat (waarvan één met lage
prioriteit),
- Verhogen punaises (rubberen verkeersdrempels) en aanbrengen plateau
Sandinostraat,
- Drempel ter hoogte van kruising fietsroute in D.B. Goerionstraat.
De raadscommissie voor Verkeer en Beheer wordt geïnformeerd over het
wijkverkeersplan.
6. Speelplaats Schepenbuurt
Bewoners van de Schepenbuurt in wijk West doen een voorstel om op het
grasveld tussen de Cartesiusweg, Schoenerstraat en Tjalkstraat een
speelplaats te realiseren. De kosten voor de uitvoering zijn begroot
op EUR 29.970.
Het college van burgemeester en wethouders vraagt de wijkwethouder
voor West om het initiatiefvoorstel nader te onderzoeken. Dit is een
gebruikelijke stap in de procedure. De wijkwethouder neemt binnen acht
weken een besluit. Hij vraagt advies aan de raadscommissie voor de
wijk West. Het initiatiefvoorstel Cartesiusweg, spelen (in het kader
van de regeling Recht van Initiatief) zal in een openbare vergadering
van de raadscommissie voor de wijk West worden behandeld.
7. Plan van aanpak Stadskantoor
Het college van burgemeester en wethouders heeft het Plan van Aanpak
voor het Stadskantoor vastgesteld. Al eerder, in november 2001, nam
het het college het principebesluit, dat in het Stationsgebied een
Stadskantoor van ca. 80.000 m² zal worden gerealiseerd voor ca 3.000
medewerkers van 11 diensten van de gemeente Utrecht. Het centrale
Stadskantoor zal leiden tot:
- een betere beheersing van de huisvestingslasten van de gemeente,
- een betere onderlinge communicatie en samenwerking tussen de
diensten,
- een goede dienstverlening naar de burgers en tot
- een goede uitstraling van de gemeente als werkgever.
In het Plan van Aanpak wordt beschreven welke stappen in de
voorbereiding van een definitief besluit over het Stadskantoor moeten
worden gezet. Definitieve besluiten over de vestiging van het
Stadskantoor zal het college in twee stappen nemen: vóór de zomer van
2003 besluit het college over de financiële haalbaarheid en in maart
2004 over het Programma van Eisen voor het nieuwe Stadskantoor. Met de
vaststelling van het Programma van Eisen is er een definitief besluit,
dat het Stadskantoor er gaat komen. Volgens de huidige planning zal
het Stadskantoor naar alle waarschijnlijkheid in 2010 kunnen worden
gebruikt door circa 3.000 medewerkers van de gemeente.
8. Stukje Oude Vleutenseweg (Leidsche Rijn) opgeheven
Ongeveer 60 meter van de Oude Vleutensweg, ter hoogte van de
toegangsweg naar het sportpark J.C.Verthoren, zal binnenkort worden
afgesloten. Hiervoor is het nodig dat de procedure 'voor onttrekking
aan het openbaar verkeer' wordt toegepast.
Al eerder is bekend gemaakt, dat door de toekomstige
spoorwegverdubbeling van het traject Utrecht-Woerden en de verlegging
c.q. verbreding van rijksweg A 2 het huidige auto- en fietsviaduct
over de A 2 bij de Oude Vleutenseweg zal verdwijnen. Er komt een
tijdelijke verbindingsweg ongeveer 400 meter ten zuiden van het
huidige viaduct. Deze zomer wordt begonnen met de werkzaamheden om dit
nieuwe viaduct over de A2 aan te leggen. Dit viaduct doorkruist echter
ook de toegangsweg naar het sportpark en een zijweg van de Oude
Vleutenseweg, waar een woonwagenlocatie is gevestigd. Daarom is het
nodig een nieuwe toegangsweg te maken langs het Amsterdam-Rijnkanaal
om zowel de gebruikers van het sportpark als de bewoners onbelemmerde
doorgang te verlenen. Hiermee wordt al voor de zomer gestart.