Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

8 april 2003

1. Groenstrook Noordpunt Oog in Al

Om de leefbaarheid in de Noordpunt van Oog in Al te verbeteren, worden daar de openbare ruimten rondom het geplande sportpark 'Marco van Basten' heringericht. Zo wordt het reeds aanwezige voetpad langs het Amsterdam-Rijnkanaal doorgetrokken zodat ook de Kanaalweg voor wandelaars bereikbaar is. Verder komt er een groenstrook van ongeveer 25 meter breed met bomen en ruig gras langs de oever van het Amsterdam-Rijnkanaal. Bij de woonwagens aan de Kanaalweg worden struiken geplant. Tussen deze struiken en de groenstrook langs het kanaal komt een gazon voor recreatie. In de nieuwe situatie zal een aantal voetpaden en het fietspad verdwijnen. Het college vraagt de gemeenteraad voor deze plannen een krediet van EUR 125.000 beschikbaar te stellen. Aanleiding voor deze investering is de slechte staat van inrichting van het gebied, die een verloederde indruk maakt. Daarnaast maakten de plannen voor het sportpark op dit terrein de herinrichting noodzakelijk. De commissie voor Verkeer en Beheer wordt over het raadsvoorstel gehoord.

2. Verkeersremmende maatregelen in Jan van Scorelstraat en Stadhouderslaan

In de Jan van Scorelstraat en de Stadhouderslaan komen voorzieningen om het verkeer af te remmen. Naar verwachting worden einde dit jaar twee plateaus en een versmalling aangebracht. In de Stadhouderslaan komt een plateau op de kruising van de Stadhouderslaan met de Dillenburgstraat. De Jan van Scorelstraat wordt ter hoogte van nummer 128 versmald en krijgt een plateau ter hoogte van de school bij de Frans Halsstraat. Bewoners hebben tijdens een inspraaktraject op de voorgestelde maatregelen kunnen reageren. Daarbij bleek dat bewoners nadelen zagen aan voorgestelde versmallingen, namelijk dat er parkeerplaatsen verloren zouden gaan en het snelheidsremmende effect beperkt zou blijven. Naar aanleiding van de bezwaren zijn de voorstellen aangepast. De eerder voorgestelde versmallingen op de Stadhouderslaan (bij nummer 21 en de Stadhoudersbrug) zijn daarom vervangen door een plateau op de kruising met de Dillenburgstraat.

3. Goede resultaten gemeentelijk energie- en klimaatbeleid

De gemeente Utrecht bereikt goede resultaten met verschillende activiteiten uit het energie- en klimaatbeleid. Dat blijkt uit de evaluatie ervan over het jaar 2002. Het college van burgemeester en wethouders spant zich al jaren in om de CO -uitstoot te reduceren en vindt dat Utrecht een naam hoog te houden heeft met het klimaatbeleid. Toch is er ook zorg: iedere volgende stap kost meer inspanning.

De gemeentelijke organisatie geeft zelf het goede voorbeeld. In een energiebesparingscampagne is het voor de gemeentelijke gebouwen gelukt om het elektriciteitsverbruik op het niveau van 1995 te houden. Landelijk stijgt het verbruik met circa 1,5 procent per jaar. Het verbruik van warmte ligt zelfs 12 procent lager dan in 1995. Basisscholen scoren goed in de gemeentelijke campagne. De scholen realiseren gezamenlijk een besparing van ongeveer EUR 8.000 op de jaarlijkse energierekening.

De afdeling Milieu en Duurzaamheid is nauw betrokken bij de ontwikkeling van het Stationsgebied en de aanpak van de DUO-gebieden (naoorlogse wijken en Ondiep). Bij deze grote projecten wordt de kans te baat genomen om na te denken over de toekomstige energievoorziening. Dit biedt kansen voor vernieuwende concepten waarin het benutten van restwarmte en duurzame energie (zoals wind, zon en bodem) een belangrijke rol spelen.

4. Strengere regels opslag vuurwerk

Omdat de regels in het Vuurwerkbesluit van het ministerie van VROM dat op 1 maart 2002 in werking trad, strenger zijn dan voorheen, moeten veel vuurwerkverkopers hun zaak verbouwen. Zij krijgen hiervoor de tijd tot 1 maart 2004. Winkeliers die ook na een verbouwing niet aan de nieuwe eisen kunnen voldoen, zullen de verkoop van vuurwerk moeten staken. Zij komen in aanmerking voor een schadevergoeding van het rijk. Nieuwe verkooppunten moeten direct voldoen aan de nieuwe regels.

De gemeente heeft bekeken welke van de 26 Utrechtse bedrijven die tijdens de oudejaarsperiode vuurwerk mogen opslaan en verkopen, aan de nieuwe regels voor de opslag van vuurwerk kunnen voldoen. Twintig bedrijven kunnen hun zaak zo verbouwen dat ze vuurwerk mogen blijven verkopen. Voor twee verkooppunten is nader onderzoek nodig, terwijl voor vier bedrijven nu al duidelijk is dat een verbouwing er niet toe zal leiden dat ze vuurwerk mogen blijven opslaan en verkopen. In december dit jaar worden alle verkooppunten gecontroleerd door de Bedrijfsinspectie en de Milieupolitie, in sommige gevallen samen met de Brandweer.

5. Aanpassingen verkeersplan Tuindorp-Oost en Voordorp

Het wijkverkeersplan voor Tuindorp-Oost en Voordorp wordt aangepast op basis van reacties van omwonenden tijdens de inspraakprocedure. Naar verwachting worden nog eind dit jaar de eerste maatregelen uit het plan uitgevoerd. Het is niet zeker of alle maatregelen uitgevoerd kunnen worden, omdat dit afhankelijk is van een eventuele subsidie van het Bestuur Regio Utrecht (BRU). Daarom is in de inspraak ook bepaald welke maatregelen een hoge en welke een lage prioriteit hebben. Het wijkverkeersplan bestaat nu uit de onderstaande maatregelen. De gecursiveerde maatregelen zijn aanpassingen ten opzichte van de aanvankelijke voorstellen.

Tuindorp-Oost


- Plateau Kapteynlaan bij oversteek Winkelcentrum,

- Uitritconstructie Valetonlaan,


- Uitrit / inritconstructie Winklerlaan - Eykmanlaan,

- Poortconstructie in de vorm van een plateau ter hoogte van bushalte Van Everdingenlaan,


- Plateaus Winklerlaan en Lamerislaan.


- 'Oren' Van Everdingenlaan en Troosterlaan (ook op hoeken aan kant van groenstrook),


- Versmallen rijbanen en verbreden middeneiland bij oversteek Eykmanlaan - Kapteynlaan,


- Versmallen rijbanen en verbreden middeneiland bij oversteek Eykmanlaan - Winklerlaan (lage prioriteit),


- Plateau kruising Winklerlaan - Lamerislaan (lage prioriteit).
Voordorp


- Aanpassingen oostzijde kruispunt Sartreweg - Romerostraat (stopgebod, scheiding fietsstrook, aanpassen brugleuning),


- Verbeteren fietsoversteek bij spoor, tweerichtingen fietspad en doorsteek richting parallelweg Kapteynlaan,


- Busvriendelijke drempel Sartreweg (westzijde Waaierflats, oostzijde voor kruising met Romerostraat),


- Drie busvriendelijke drempels op Romerostraat (waarvan één met lage prioriteit),


- Verhogen punaises (rubberen verkeersdrempels) en aanbrengen plateau Sandinostraat,


- Drempel ter hoogte van kruising fietsroute in D.B. Goerionstraat.
De raadscommissie voor Verkeer en Beheer wordt geïnformeerd over het wijkverkeersplan.

6. Speelplaats Schepenbuurt

Bewoners van de Schepenbuurt in wijk West doen een voorstel om op het grasveld tussen de Cartesiusweg, Schoenerstraat en Tjalkstraat een speelplaats te realiseren. De kosten voor de uitvoering zijn begroot op EUR 29.970.

Het college van burgemeester en wethouders vraagt de wijkwethouder voor West om het initiatiefvoorstel nader te onderzoeken. Dit is een gebruikelijke stap in de procedure. De wijkwethouder neemt binnen acht weken een besluit. Hij vraagt advies aan de raadscommissie voor de wijk West. Het initiatiefvoorstel Cartesiusweg, spelen (in het kader van de regeling Recht van Initiatief) zal in een openbare vergadering van de raadscommissie voor de wijk West worden behandeld.

7. Plan van aanpak Stadskantoor

Het college van burgemeester en wethouders heeft het Plan van Aanpak voor het Stadskantoor vastgesteld. Al eerder, in november 2001, nam het het college het principebesluit, dat in het Stationsgebied een Stadskantoor van ca. 80.000 m² zal worden gerealiseerd voor ca 3.000 medewerkers van 11 diensten van de gemeente Utrecht. Het centrale Stadskantoor zal leiden tot:


- een betere beheersing van de huisvestingslasten van de gemeente,

- een betere onderlinge communicatie en samenwerking tussen de diensten,


- een goede dienstverlening naar de burgers en tot

- een goede uitstraling van de gemeente als werkgever.
In het Plan van Aanpak wordt beschreven welke stappen in de voorbereiding van een definitief besluit over het Stadskantoor moeten worden gezet. Definitieve besluiten over de vestiging van het Stadskantoor zal het college in twee stappen nemen: vóór de zomer van 2003 besluit het college over de financiële haalbaarheid en in maart 2004 over het Programma van Eisen voor het nieuwe Stadskantoor. Met de vaststelling van het Programma van Eisen is er een definitief besluit, dat het Stadskantoor er gaat komen. Volgens de huidige planning zal het Stadskantoor naar alle waarschijnlijkheid in 2010 kunnen worden gebruikt door circa 3.000 medewerkers van de gemeente.

8. Stukje Oude Vleutenseweg (Leidsche Rijn) opgeheven

Ongeveer 60 meter van de Oude Vleutensweg, ter hoogte van de toegangsweg naar het sportpark J.C.Verthoren, zal binnenkort worden afgesloten. Hiervoor is het nodig dat de procedure 'voor onttrekking aan het openbaar verkeer' wordt toegepast.

Al eerder is bekend gemaakt, dat door de toekomstige spoorwegverdubbeling van het traject Utrecht-Woerden en de verlegging c.q. verbreding van rijksweg A 2 het huidige auto- en fietsviaduct over de A 2 bij de Oude Vleutenseweg zal verdwijnen. Er komt een tijdelijke verbindingsweg ongeveer 400 meter ten zuiden van het huidige viaduct. Deze zomer wordt begonnen met de werkzaamheden om dit nieuwe viaduct over de A2 aan te leggen. Dit viaduct doorkruist echter ook de toegangsweg naar het sportpark en een zijweg van de Oude Vleutenseweg, waar een woonwagenlocatie is gevestigd. Daarom is het nodig een nieuwe toegangsweg te maken langs het Amsterdam-Rijnkanaal om zowel de gebruikers van het sportpark als de bewoners onbelemmerde doorgang te verlenen. Hiermee wordt al voor de zomer gestart.