Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Interprovinciaal Overleg Postbus 90801 2509 LV Den Haag T.a.v. dhr. J. Franssen Anna van Hannoverstraat 4 Postbus 16107 Telefoon (070) 333 44 44 Telefax (070) 333 40 06 2500 BC Den Haag

Uw brief Ons kenmerk 18 februari 2003 ABG/GA/16243

Onderwerp Datum Gevolgen bekostigingssystematiek Wsw 8 april 2003

Geachte heer Franssen,

In uw brief aan Minister de Geus d.d. 18 februari 2003 heeft u de problematiek aangaande de financiële positie van sw-bedrijven en de indirecte implicaties voor gemeenten onder mijn aandacht gebracht. Uw brief wordt door mij beantwoord omdat de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) deel uitmaakt van mijn portefeuille. Een afschrift van deze brief zal gestuurd worden aan de Tweede Kamer en aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

U wijst mij op een trend van stijgende exploitatietekorten van sw-bedrijven en als gevolg daarvan een stijging van de gemeentelijke bijdrage ­ naast de rijkssubsidie ­ aan de uitvoering van de Wsw. U baseert de door u gesignaleerde trend op het gegeven dat de gemeentelijke bijdrage aan de uitvoering van de Wsw in 2002 met 16% gestegen is ten opzichte van 2001 (bron: Nationaal Overlegorgaan Sociale Werkvoorziening (NOSW)). U wijt de groei van gemeentelijke bijdragen aan exploitatietekorten, die weer het gevolg zijn van de per 1998 ingevoerde bekostigingssystematiek en de groei van het aandeel van zwaarder gehandicapten in de Wsw.

Ik kan beide stellingen niet onderschrijven. Uit mijn analyse van de voorlopige gegevens van de NOSW blijkt namelijk dat het landelijke exploitatietekort in 2002 (- 16,2 mln.) ten opzichte van 2001 (- 20,2 mln.) verder gedaald is. De stijging van de gemeentelijke bijdrage met 16% kan dus niet het gevolg zijn van een groeiend exploitatietekort. Wellicht houdt de groei van de gemeentelijke bijdragen verband met de opbouw van extra reserves. De netto toegevoegde waarde van de sw-bedrijven is volgens de NOSW cijfers in 2002 immers met 13% gestegen ten opzichte van 2001.

De trend van daling van het exploitatietekort in de voorlopige cijfers van de NOSW komt overeen met mijn cijfers. Het ministerie van SZW ontvangt jaarlijks een opgave van de gemeenten van de totale gemeentelijke bijdrage, bestaande uit de bijdrage ter dekking van eventuele exploitatietekorten in de uitvoering én eventuele aanvullende bijdragen die gemeenten en schappen voor de uitvoering van de Wsw besluiten in te zetten. Het




---

exploitatietekort is sinds de invoering van de Wsw met de nieuwe bekostigingssystematiek jaarlijks gedaald. Ik verwacht dat uit de definitieve cijfers over 2002, waarover ik in mei zal beschikken, een verdere daling van het exploitatietekort zal blijken, conform de raming van de NOSW.

Er is dus geen sprake van een landelijke trend van een stijgend exploitatietekort als gevolg van de per 1998 ingevoerde bekostigingssystematiek, integendeel. Dat wil overigens niet zeggen dat er plaatselijk niet (tijdelijk) grotere exploitatietekorten kunnen ontstaan. Deze worden echter niet veroorzaakt door de subsidiehoogte of financieringswijze, maar door lokale situaties en beleidskeuzen van gemeenten.

Tot slot wil ik nog ingaan op uw stelling dat groei van het aandeel zwaarder gehandicapten leidt tot exploitatietekorten. In de bekostigingssystematiek is juist rekening gehouden met de ernst van de arbeidshandicap. Voor deze categorie is een kwart meer subsidie beschikbaar, waarmee eventuele extra kosten aan begeleiding of mindere productiviteit worden ondervangen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(M. Rutte)