Ingezonden persbericht

Besparingen bij belastingdienst voorbeeld voor overheden en zorg

UTRECHT, 9-4-03 - De belastingdienst blijkt steeds meer tevreden klanten te krijgen maar besteedt juist minder aan ICT en administratie. Andere overheden en vooral de zorg moeten dit voorbeeld volgen om meer te besparen. Dat zegt Wim Bens, directeur van ICT-marktplaats Media Plaza.

De belastingdienst boekt dit resultaat door met ICT steeds efficiënter te werken en vooral goed gebruik te maken van software voor klantencontact, zo blijkt uit verslagen van de dienst.

Bens neemt het op voor dit elektronisch klantencontact en de zogenaamde 'CRM'-programma's, juist op de dag dat de Nederlandse CRM-prijzen worden uitgereikt.

De uitgaven voor deze programma's zijn enorm, in de VS alleen al bijna $ 10.000 per hoofd van de bevolking, terwijl het in Europa ook al die kant uit gaat, aldus Bens in de jongste nieuwsbrief van zijn centrum.

De klacht dat al deze inspanningen te weinig opleveren, wijst Bens af. Hij noemt naast de belastingdienst ook het succes van de callcenters, die allemaal gebruik maken van uitgebreide CRM-toepassingen.

Deze software biedt organisaties en het bedrijfsleven, dat juist nu steeds meer onder druk staat, fors voordeel bij de efficiënte behandeling van klanten, vindt Bens.

Bens voegt eraan toe: 'Het CRM-systeem zou het hart van elke organisatie moeten zijn. De nadruk hoeft bij CRM absoluut niet op techniek te liggen, die blijft louter een hulpmiddel. Laten we ons richten op de bestaande klantkennis, op de interactie met de klant en op gedragsverandering. De ontwikkeling van internet verliep op dezelfde manier: na de hype volgde heroriëntering. Elk nieuw idee heeft tenslotte tijd nodig om zijn waarde te bewijzen.'

Nadere inlichtingen: Wim Bens, directeur Media Plaza, tel 06 5364 1773
- 030 2914 111.

Over Media Plaza
Media Plaza is de ICT-marktplaats van Nederland. Als onafhankelijke stichting streeft Media Plaza een versnelling van de toepassing van e-business binnen het bedrijfsleven en de overheid na. Voorlichting, seminars en congressen, interactieve maatwerkprogramma's, evenementen en workshops zijn de stimulerende instrumenten die Media Plaza hiervoor inzet. Onder het motto 'Van Denken naar Doen' legt Media Plaza de nuchtere feiten, de samenhang en de opportunities rond de praktische toepassing van ICT-technologie in bedrijfsprocessen bloot.