Gemeente Dordrecht


---

Wachtlijst is nu werklijst

Men is klaar met inburgeringstraject Vincent Brinkhof Eind 1999 formuleerde de gemeenteraad in het kader van het Meerjaren Ontwikkelings Programma 2010 de opdracht om de wachtlijst voor Nederlands als Tweede Taal (NT2) weg te werken en de uitval uit de taallessen te verminderen. Na drie jaar is de wachtlijst weg en blijft deze weg. Een cursist wordt uiterlijk zes weken na aanmelding geplaatst bij de Taalschool. Dit blijkt uit de verantwoording van drie jaar inburgeren in Dordrecht door de Sociale Dienst.

De inburgeringscursussen zijn erop gericht om mensen Nederlands te leren en zo hun kans op werk of deelname aan het maatschappelijk leven te vergroten. Er is een aanbod voor nieuwkomers en oudkomers. De taallessen hebben een hoog rendement en een lage uitval.

De Sociale Dienst begon de aanpak van de wachtlijst in de zomer van 2000 en sloot vervolgens aan op landelijke initiatieven. Begin 2001 richtte Dordrecht met het regiobestuur Zuid-Holland Zuid de Regionale Taskforce Inburgering op. In een convenant tussen regiogemeenten, Da Vinci College, Vluchtelingenwerk en een reïntegratiebedrijf werd afgesproken dat de wachtlijsten uiterlijk in juni 2002 moest zijn weggewerkt en dat werkwijze wachtlijsten in de toekomst zou voorkomen.

Wijzigingen in de bekostiging, de werkprocessen en de inhoud van de inburgeringstrajecten leidden tot de resultaten. De gemeente haalde onder meer de regie op de Wet Inburgering Nieuwkomers naar zich toe, ging de budgetten zelf centraal beheren waardoor er zich kwam op de deelnemers en introduceerde de casemanager. De casemanager bepaalt op basis van advies van partners zoals Bres en de Taalschool welk inburgeringstraject iemand zal volgen, sluit een contract met de cliënt/cursist en plaatst deze. De casemanager heeft zicht op de voortgang en de prestaties. Inmiddels is het inburgeringsproces zo ingericht dat er geen wachtmomenten meer bestaan.