Bewonersonderzoek
Borculo, Ruurlo
Eibergen en Neede
Colofon
Datum: 8 april 2003
Project: 31.0009
Opdrachtgever: Gemeenten Borculo, Ruurlo, Eibergen en Neede
Adviseurs: drs. ing. R.F. de Vries
Status: Eindrapportage
Copyright Marktplan Adviesgroep BV, 2003
INHOUDSOPGAVE
Blz.
1. INLEIDING 1
1.1 Aanleiding en doel onderzoek
1.2 Methode van onderzoek
2. WOONTEVREDENHEID 3
3. DE GEMEENTE ALS DIENSTVERLENENDE ORGANISATIE 9
4. GEMEENTELIJKE HERINDELING 12
5. MEDIA EN GEMEENTEVOORLICHTING 18
6. CONCLUSIES 24
Bijlagen: 26
Bijlage 1: 95% waarschijnlijkheidsmarges
Bijlage 2 Enquête
1. INLEIDING
1.1 Aanleiding en doel onderzoek
De gemeenten Borculo, Ruurlo, Eibergen en Neede zijn in overleg voor een gemeentelijke her-
indeling. In opdracht van de stuurgroep, die de herindeling voorbereid, heeft Marktplan Advies-
groep b.v. een onderzoek uitgevoerd onder 1.200 inwoners van deze zogenaamde BREN-
gemeenten. Het onderzoek vindt plaats om drie redenen.
In de eerste plaats moet het onderzoek inzicht geven in de wensen van burgers ten aanzien
van de nieuw te vormen gemeente. Een "klankbordgroep" met raadsleden uit de vier gemeente-
raden gebruiken onder andere de uitkomsten voor het opstellen van een "profiel" voor de nieu-
we gemeente.
Daarnaast wordt het onderzoek gebruikt voor de diverse burgerjaarverslagen waarin de burge-
meester moet aangeven hoe het er met de serviceverlening in de betreffende gemeente voor
staat.
Ten slotte dient het onderzoek de gemeente inzicht te geven in het gebruik van diverse media,
met het oog op voorlichting door de gemeenten.
1.2 Methode van onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door middel van een telefonische enquête. De adressen zijn ase-
lect (willekeurig) getrokken uit de bestanden van KPN (particulieren). Ieder geselecteerd adres
is ten minste driemaal op verschillende dagdelen (ochtend/middag/avond) benaderd, alvorens
het adres is vervangen door een reserve-adres.
Gekozen is voor een netto steekproef van 300 gesprekken per gemeente. Deze steekproef-
grootte is voldoende om per gemeente betrouwbare uitspraken te doen. In bijlage 1 is een
overzicht opgenomen van de nauwkeurigheidsmarges bij verschillende percentages en steek-
proefgroottes.
Om 1.200 gesprekken te realiseren zijn circa 3.200 adressen benaderd. Het resultaat van de
telefonische ondervraging is weergegeven in tabel 1.1. Op grond van het overzicht mag gespro-
ken worden van een goede medewerking.
Tabel 1.1 Respons/non-respons overzicht
Bruto steekproefomvang c.q. het totaal aantal contactpogingen 3163
-geen medewerking/afgebroken gesprek 529
-geen gehoor/in gesprek/antwoordapparaat 1091
-verkeerd telefoonnummer/telefoon afgesloten 92
-afspraak gemaakt om later terug te bellen (afgebeld/niet meer bereikt) 91
-respondent komt niet door screenvragen (woonachtig in Zwolle, Mariënvelde)1 135
Totale non-respons 1938
Netto steekproefomvang/totaal aantal netto geslaagde gesprekken 1225
De enquêtes zijn afgenomen aan de hand van een gestructureerde vragenlijst. Deze is opge-
nomen in bijlage 2. De vragenlijst gaat in op vier onderwerpen: de tevredenheid met het wonen
1 Deze kernen maken geen deel uit van de nieuw te formeren gemeente.
---
in de gemeente, de gemeente als dienstverlenende organisatie, de gemeentelijke herinrichting
en tot slot media en voorlichting door de gemeente.
---
2. WOONTEVREDENHEID
Het eerste onderdeel van de enquête gaat in op de tevredenheid over het wonen in de huidige
gemeente. Op de vraag hoe tevreden men is met het wonen in de eigen gemeente, blijkt dat
een zeer groot deel van de bevolking tevreden of zeer tevreden is met het wonen in de eigen
gemeente. In totaal is 95% die mening toegedaan. Slechts 2% is ontevreden of zeer ontevreden.
Inwoners van Neede zijn iets minder tevreden dan de inwoners van de drie andere gemeenten,
maar het gaat om een klein verschil.
Tabel 2.1 Tevredenheid over wonen naar gemeente
Borculo Eibergen Neede Ruurlo
zeer tevreden 37,1% 43,0% 25,7% 48,0%
tevreden 58,8% 53,3% 63,8% 48,7%
noch tevreden/ontevreden 2,6% 2,6% 7,2% 2,3%
(zeer) ontevreden 1,6% 1,0% 3,3% 1,0%
100,0% 100,0% 100,0% 100,0%
n=313 n=302 n=307 n=300
Uit het onderzoek blijkt dat de tevredenheid niet (of niet noemenswaardig) verschilt tussen be-
woners die in één van de vier hoofdkernen wonen, inwoners van de overige kernen en inwoners
van het buitengebied.2 De tevredenheid verschilt - per gemeente - evenmin naar hoofdkern,
overige kernen of buitengebied. De gevonden percentages zijn te gering om als betekenisvol te
kunnen worden aangemerkt.
Wel is een duidelijk verschil in tevredenheid naar leeftijd. Het aandeel dat minder tevreden is,
blijkt onder de jonge inwoners groter dan onder oudere inwoners. Afbeelding 2.1 laat zien het
aandeel inwoners dat noch tevreden, noch ontevreden is en de inwoners die (zeer) ontevreden
zijn uitgesplitst naar leeftijd.
2 Hoofdkernen: Borculo, Ruurlo, Eibergen en Neede. Overige kernen: Geesteren, Gelselaar, Haarlo, Bel-
trum, Rekken, Noordijk, Rietmolen. Buitengebied betreft inwoners niet woonachtig in hoofdkern of overige
kernen.
---
Afbeelding 2.1 Hoe tevreden bent u over het wonen in uw gemeente?
5,0%
4,5%
4,0%
3,5%
3,0% noch
2,5% tevreden/ontevreden
2,0% (zeer) ontevreden
1,5%
1,0%
0,5%
0,0%
18-35 jaar 36-55 jaar 56+ jaar totaal
Na de algemene vraag over de woontevredenheid is de respondenten gevraagd wat ze vooral
plezierig vinden aan het wonen in de gemeente. Deze vraag is als open vraag gesteld, dat wil
zeggen dat de antwoordcategorieën niet zijn voorgelezen. In grote lijnen zijn er veel overeen-
komsten tussen de vier gemeenten. Men waardeert vooral de rust, de natuur en de ruimte. In-
woners van Eibergen noemen de (ruimere) winkelvoorzieningen beduidend vaker dan inwoners
van de drie andere gemeenten. Dat is niet verwonderlijk omdat de winkelvoorzieningen in Ei-
bergen ruimer zijn dan in de andere gemeenten.
Tabel 2.2 Wat vindt u vooral plezierig aan het wonen in uw gemeente?
Borculo Eibergen Neede Ruurlo
landelijk/natuur 29% 33% 26% 32%
rust 38% 34% 33% 34%
binding, woont er al lang 16% 19% 12% 11%
rustige straat/goede woonomgeving 18% 9% 8% 9%
mooie woning/ woning bevalt 14% 7% 8% 7%
sociale contacten/familie/vrienden 14% 11% 9% 8%
voldoende winkels 6% 24% 2% 3%
ruimte/ruim 27% 12% 13% 19%
gemoedelijk 28% 8% 12% 17%
voorzieningen dichtbij 9% 11% 12% 9%
kleine gemeenschap/dorpskarakter 9% 11% 3% 8%
sportvoorzieningen 4% 5% 1% 3%
verenigingsleven 3% 2% 2% 1%
onderwijsvoorzieningen 3% 2% 1% 2%
recreatiemogelijkheden 2% 2% 1% 2%
woon dicht bij mijn werk 1% 2% 3% 1%
weinig criminaliteit 4% 1% 3% 2%
mooi centrum/gezellig 1% 4% -% 1%
n=313 n=302 n=307 n=300
De antwoorden uit tabel 2.2 zijn ook uitgesplitst naar inwoners uit de vier hoofdkernen, de ove-
rige kernen en het buitengebied. Ook daarbij valt op dat de antwoorden `voldoende winkels' en
---
`voorzieningen dichtbij' duidelijk vaker door de inwoners uit de hoofdkernen worden genoemd
dan door de inwoners van de kleinere kernen en het buitengebied.
Ook noemen inwoners van de hoofdkernen vaker `de aanwezigheid van sociale contacten,
vrienden, familie' als één van de waardevolle kenmerken (vergeleken inwoners van de
kleine kernen en het buitengebied). Andersom spreken inwoners van het buitengebied en de
kleine kernen vaker hun waardering uit voor de natuur en de ruimte.
Afbeelding 2.2 Wat vindt u vooral plezierig aan het wonen in uw gemeente
(naar hoofdkern, overige kern en buitengebied)?
ruimte
landelijk, natuur
buitengebied
voorzieningen overige kernen
dichtbij
hoofdkernen
sociale contacten
voldoende winkels
0% 10% 20% 30% 40% 50%
Behalve de vraag wat men vooral plezierig vindt aan het wonen in de eigen gemeente, is ook
de vraag voorgelegd aan welke zaken men zich stoort of waar de nieuwe gemeente meer aan-
dacht aan moet besteden.
---
Afbeelding 2.3 Zijn er zaken in uw gemeente waar u zich aan stoort, of waarvan u het
belangrijk vindt dat de nieuwe gemeente er meer aandacht aan besteed?
100%
90%
80%
70%
60% nee
50%
ja
40%
30%
20%
10%
0%
Borculo Eibergen Neede Ruurlo
Uit de enquêtes blijkt dat het aandeel inwoners dat één of meer onderwerpen noemt,
verschilt naar gemeente. In Borculo is dat 67%, in Eibergen 59%, in Neede 70% en in Ruurlo
55%. Neede scoort in dit opzicht duidelijk hoger dan Eibergen en Ruurlo.
Op de vraag mocht meer dan één antwoord worden gegeven. Wel is gevraagd het belangrijkste
als eerste te noemen. Dat levert het volgende overzicht op (tabel 2.3).
Als belangrijkste verbeterpunt wordt genoemd meer winkelvoorzieningen. Daarbij valt het ver-
schil op tussen de gemeenten. In Neede noemt 31% "winkels" als verbeterpunt, tegenover 2%
in Eibergen. Na winkels, is er geen enkel onderwerp dat door een substantiële groep wordt
genoemd. Het gaat om uiteenlopende onderwerpen, met relatief lage percentages. Eén op de
10 ondervraagden uit Borculo vraagt meer aandacht voor het onderhoud van wegen en fietspa-
den.
---
Tabel 2.3 Belangrijkste punt voor meer aandacht? (Eerst genoemde antwoord)
Borculo Eibergen Neede Ruurlo
weet niet/geen mening/nee 33,4% 41,4% 30,4% 44,7%
te weinig winkels/meer winkels 16,2% 2,3% 31,7% 10,3%
onderhoud wegen/fietspaden 9,6% 3,6% 2,6% 6,0%
gemeente luistert te weinig naar burger 4,5% 2,6% 4,9% 2,3%
hondenpoep 2,5% 4,6% 1,0% 3,0%
verkeersveiligheid 1,3% 3,3% 1,6% 3,7%
trage besluitvorming gemeente 4,8% 1,0% 3,6% 0,3%
overlast hangjongeren/weinig jeugdvoorzieningen 1,6% 5,3% 0,3% 0,7%
gemeentelijke belastingen zijn te hoog/ozb 0,3% 1,0% 0,6% 5,3%
behoud en onderhoud openbaar groen 1,6% 2,0% 1,3% 1,7%
afval op straat/zwerfvuil/vervuiling algemeen 4,1% 0,7% 0,7%
sluipverkeer/te veel verkeer 1,6% 1,3% 0,3% 1,7%
te weinig woningen/meer woningen/sociale woning- 1,6% 0,3% 1,0% 1,7%
bouw
geen of weinig openbaar vervoer 1,3% 1,0% 1,3% 0,7%
gemeente gooit met geld/financieel wanbe- 0,6% 0,3% 1,6% 1,0%
leid/ondeskundig
sportvoorzieningen 0,6% 1,0% 1,6%
veiligheid/terugdringen vandalisme/criminaliteit 1,3% 1,3% 0,3%
de leegstand van huizen/winkelpanden 2,3% 0,3%
minder drempels 0,6% 1,0% 0,3% 1,0%
te weinig restaurants 0,6% 0,3% 0,3% 1,3%
geluidsoverlast 0,3% 1,0% 0,6% 0,3%
te weinig aandacht boerenbedrijf 0,3% 1,3% 0,3%
overige antwoorden 12,6% 23,4% 11,1% 13,0%
100,0% 100,0% 100,0% 100,0%
De antwoorden op de vraag naar het belangrijkste verbeterpunt is ook uitgesplitst naar inwoners
van de hoofdkernen, de overige kernen en inwoners uit het buitengebied. Opvallend is dan dat
inwoners uit de hoofdkernen veel vaker meer aandacht vragen voor uitbreiding van de winkel-
voorraad dan inwoners uit de kleinere kernen en het buitengebied. Blijkbaar (of mogelijk) heb-
ben inwoners van de kleine kernen en buitengebied de beperkte aanwezigheid van winkelvoor-
zieningen meer geaccepteerd dan de inwoners van de hoofdkernen.
---
Tabel 2.3 geeft het resultaat weer voor het belangrijkste aandachtspunt (1 antwoord). Bij de-
zelfde vraag, mochten daarna nog meer aandachts- of verbeterpunten worden benoemd. Het
resultaat van alle antwoorden is samengevat in tabel 2.4.
Tabel 2.4 Onderwerpen waar de gemeente meer aandacht aan zou moeten besteden
(meer antwoorden mogelijk)
Borculo Eibergen Neede Ruurlo
weet niet/geen mening/nee 33,4% 41,4% 30,4% 44,7%
te weinig winkels/meer winkels 23,6% 3,6% 35,9% 12,7%
onderhoud wegen/fietspaden 14,0% 4,6% 3,6% 7,3%
gemeente luistert te weinig naar burger 6,4% 4,0% 6,5% 4,0%
hondenpoep 2,9% 5,3% 2,3% 3,7%
verkeersveiligheid 4,8% 5,3% 1,6% 5,7%
trage besluitvorming gemeente 10,8% 1,3% 5,8% 1,3%
overlast hangjongeren/weinig jeugdvoorzieningen 2,5% 5,6% ,6% 1,0%
gemeentelijke belastingen zijn te hoog/ozb 1,0% 1,3% ,6% 6,0%
behoud en onderhoud openbaar groen 6,7% 3,0% 2,6% 3,0%
afval op straat/zwerfvuil/vervuiling algemeen 5,4% 2,3% 0,6% 1,3%
sluipverkeer/te veel verkeer 1,9% 2,6% 0,3% 2,3%
te weinig woningen/meer woningen/sociale woning- 2,2% 0,3% 2,3% 2,0%
bouw
geen of weinig openbaar vervoer 3,2% 2,0% 3,2% 1,0%
gemeente gooit met geld/financieel wanbe- 1,0% 0,7% 2,6% 1,0%
leid/ondeskundig
sportvoorzieningen 1,0% 1,3% 2,3% 0,0%
veiligheid/terugdringen vandalisme/criminaliteit 0,3% 2,0% 1,3% 0,3%
de leegstand van huizen/winkelpanden 2,5% 3,6% 0,3%
minder drempels 0,6% 1,7% 0,3% 1,7%
te weinig restaurants 0,6% 1,3% 1,3% 1,7%
geluidsoverlast 1,0% 1,7% 0,6% 0,3%
te weinig aandacht boerenbedrijf 0,6% 1,7% 0,3% 0,3%
te weinig parkeerplaatsen 2,9% 2,0% 0,9% 0,3%
30 km zone is onterecht 1,3% 1,7% 0,3% 0,7%
er moet een rondweg komen 3,6% 0,3%
aanvraag vergunning duurt te lang 0,6% 0,7% 1,0% 0,7%
te weinig vertier 0,3% 0,7% 1,0% 1,0%
aantal ondervraagden 314 302 309 300
Leeftijd blijkt niet van invloed op de benoemde aandachtspunten. Dat betekent dat ouderen
(56+) nauwelijks andere aandachtspunten benoemen dan inwoners van in de leeftijd van 35-55
jaar of jonger dan 35 jaar.
---
3. DE GEMEENTE ALS DIENSTVERLENENDE ORGANISATIE
Het tweede deel van de enquête richtte zich op de gemeente als dienstverlenende organisatie.
Aan de inwoners van de vier gemeenten is gevraagd aan de hand van een rapportcijfer (van 1
tot 10) aan te geven hoe tevreden men is over het gemeentebestuur in de eigen gemeente (col-
lege en gemeenteraad).
In drie gemeenten verschilt het rapportcijfer niet of nauwelijks. Het gemeentebestuur in Borculo
en Eibergen krijgt een 6,7 en Ruurlo 6,8. Inwoners van Neede tonen zich wat kritischer met een
rapportcijfer van 5,8.
Afbeelding 3.1 Rapportcijfer gemeentebestuur
rapportcijfer gemeentebestuur
10
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
Borculo Eibergen Neede Ruurlo
Deze rapportcijfers zijn een gemiddelde. In afbeelding 3.2 is aangegeven hoeveel procent een
onvoldoende heeft gegeven (cijfer 1, 2, 3, 4 of 5), hoeveel een waarde 6, 7 en 8 of hoger. Het
aandeel inwoners dat het gemeentebestuur een onvoldoende geeft, ligt in
Borculo, Eibergen en Ruurlo op respectievelijk 8%, 7% en 6%. In Neede ligt dat veel hoger.
Maar liefst eenderde van de inwoners uit Neede geeft het gemeentebestuur een rapport-cijfer 5
of lager.
---
Afbeelding 3.2 Uitsplitsing rapportcijfers gemeentebestuur
60%
50%
40% Borculo
Eibergen
30% Neede
20% Ruurlo
10%
0%
cijfer 1-5 cijfer 6 cijfer 7 cijfer 8+
Aan iedereen die een onvoldoende heeft gegeven is gevraagd zijn of haar mening toe te lichten.
Tabel 3.1 geeft de resultaten weer (absolute aantallen). De lage waardering voor het gemeen-
tebestuur van Neede is (volgens de inwoners van Neede) vooral een gevolg van fouten die zijn
gemaakt, onvoldoende deskundigheid, geruzie in de politiek en slecht financieel beleid.
Tabel 3.1 Toelichting indien rapportcijfer gemeentebestuur onvoldoende (1-5)
Borculo Eibergen Neede Ruurlo
bureaucratisch, traag,inefficiënt 6x 5x 7x 3x
taken worden slecht uitgevoerd 2x 0x 6x 0x
niet of te weinig geluisterd naar burgers 1x 5x 8x 2x
onvoldoende deskundigheid aanwezig 5x 2x 16x 1x
bekvechten, rommelig, omgaan met wethouders 1x 0x 19x 1x
veel fouten gemaakt (o.a. zwembad, brandweer, muziek- 0x 0x 14x 1x
school ,...)
afwachtend/ontbreken doorzettingsvermogen 6x 0x 8x 0x
slecht financieel beleid 1x 1x 18x 1x
slecht overig beleid (nieuwbouw, buitengebied, bestemmings- 2x 1x 7x 1x
plan, winkelbeleid, werkgelegenheid)
dienstverlening niet klantgericht, lang wachten, beperkte ope- 1x 1x 0x 2x
ningstijden
overige antwoorden 1x 2x 14x 7x
geen specifieke toelichting 2x 4x 2x 1x
totaal antwoorden 28x 21x 119x 20x
Totaal aantal respondenten met cijfer onvoldoende 21x 18x 88x 14x
Het rapportcijfer voor het gemeentebestuur verschilt niet naar leeftijd van de respondent. Ook is
er geen verschil of men in de vier hoofdkernen woont, of in de overige kernen of in het buiten-
gebied.
10
Niet alleen is een rapportcijfer gevraagd voor het gemeentebestuur, maar ook voor de ambtelij-
ke organisatie. De waardering voor de gemeentelijke organisatie is in alle vier de gemeenten
hoger dan het cijfer voor het gemeentebestuur. Borculo en Neede krijgen een 6,8 en Eibergen
en Ruurlo respectievelijk 7,0 en 7,2.
Afbeelding 3.3 Rapportcijfer gemeentelijke organisatie
rapportcijfer gemeentelijke organisatie
10
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
Borculo Eibergen Neede Ruurlo
De beoordeling van de gemeentelijke organisatie verschilt niet naar woongebied (hoofdkernen,
overige kernen of buitengebied). Ouderen (56+ jaar: 7,1) geven gemiddeld een iets hoger rap-
portcijfer dan jongeren (18-35 jaar: 6,8). Evenals bij het rapportcijfer voor het gemeentebestuur,
is ook nu gevraagd om het cijfer 5 of lager voor de gemeentelijke organisatie toe te lichten. De
antwoorden zijn samengevat in tabel 3.2. Een laag of lager rapportcijfer voor de gemeentelijke
organisatie wordt door de respondenten in verband gebracht met een bureaucratische of weinig
klantgerichte werkwijze.
Tabel 3.2 Motivatie indien onvoldoende voor gemeentelijke organisatie
Borculo Eibergen Neede Ruurlo
bureaucratisch, traag, inefficiënt 12x 4x 8x 4x
niet of te weinig geluisterd naar burgers 1x 2x 1x 2x
schoonhouden/onderhoud groenvoorziening 0x 0x 4x 0x
onvoldoende deskundigheid aanwezig 3x 1x 4x 0x
niet klantgericht, lang wachten, beperkt open 3x 9x 11x 9x
niet gespecificeerd 0x 1x 0x 2x
overige antwoorden 8x 4x 7x 4x
totaal antwoorden 27x 21x 35x 21x
Totaal aantal respondenten met cijfer onvoldoende 18x 16x 27x 14x
---
4. GEMEENTELIJKE HERINDELING
In het derde onderdeel van de enquête is ingegaan op de eventuele nieuwe gemeente. Aan alle
respondenten is gevraagd hoe de nieuwe gemeente er uit moet zien.
De helft van alle ondervraagden (50%) heeft hierover (nog) geen mening. Onder degenen die
wel één of meer eigenschappen noemen, wordt één antwoord veruit het meest genoemd, na-
melijk `niks veranderen, alles zo behouden'. Andere opmerking worden beduidend minder vaak
genoemd. De meest genoemde antwoorden zijn als volgt.
Tabel 4.1 Hoe zou de nieuwe gemeente (als deze er komt) uit moeten zien?
Borculo Eibergen Neede Ruurlo
weet niet, geen associatie 37,9% 57,6% 55,3% 49,7%
niks veranderen, alles zo behouden 21,3% 12,6% 1,6% 21,7%
goed samenwerken 6,1% 5,0% 7,1% 4,0%
meer inspraak burger 4,5% 3,0% 5,5% 3,3%
niet te grootschalig 6,4% 4,0% 1,9% 2,0%
elk dorp eigen naam 5,7% 3,3% 2,9% 1,7%
niet 1 centraal punt 3,2% 3,3% 1,9% 5,3%
sneller/efficiënter werken 4,8% 2,0% 3,2% 1,7%
karakter plattelandsgemeente behouden 2,9% 2,0% 3,9% 1,3%
oog houden voor het milieu 2,9% 2,6% 0,6% 1,0%
goede voorzieningen 2,2% 1,7% 0,6% 2,3%
totaal aantal ondervraagden 314 302 309 300
Wat het meest in het oog springt, is het relatief lage percentage onder inwoners van Neede dat
`niks wil veranderen of alles wil behouden'. Bij Neede is dat afgerond 2%, in Eibergen 13% en in
Borculo en Ruurlo 21% respectievelijk 22%. De reden waarom dit antwoord in Neede zo weinig
is genoemd heeft waarschijnlijk te maken met het gegeven dat de herindelingsdiscussie in deze
gemeente al veel langer wordt gevoerd. Inwoners zijn er in die zin al meer mee vertrouwd. De
overige opmerkingen ontlopen elkaar niet veel per gemeente. Er zijn wel kleine verschillen,
maar die zijn niet betekenisvol.
In de enquête is gevraagd of men een vrijblijvende suggestie heeft voor de nieuwe naam van
de gemeente. Driekwart van alle ondervraagden (74%) blijft hierop het antwoord schuldig. Dat is
op zich ook een uitkomst, want driekwart van de inwoners heeft nog geen voorkeur bepaald. De
circa 300 inwoners met wel een suggestie, noemden 50 verschillende namen.
Op het eerst gezicht lijkt geen van de suggesties te kunnen rekenen op een grote populariteit.
Maar een nadere beschouwing leert dat een naam met daarin een verwijzing naar de rivier `de
Berkel' door relatief de meeste mensen spontaan wordt genoemd. Dat geldt voor 15% van de
ondervraagden.
12
Tabel 4.2 Suggesties naam gemeente (indien één of meer namen genoemd)
7,9% Berkelstreek 2,5% Borculo
1,5% Berkelstad 0,6% Heerlijkheid Borculo
2,5% Berkelland 0,2% Hof van Borculo
0,3% Berkelvallei 0,1% Borculo en omstreken
0,3% Berkelgemeente 0,1% Haarlo
1,0% Berkel...
0,1% heerlijkheid De Berk 1,3% Eibergen
0,3% Berkellander, Berkellanden 0,2% Groot Eibergen
0,2% Berkelstaete
0,1% Berkeldorp 0,4% Neede
0,1% Berkelheide 0,1% Needien
0,1% de Berkel 0,1% Needebergen
0,2% Berkeldal 0,1% Needeland
0,2% Berkelo
0,2% Berkelhof 1,4% Ruurlo
0,1% Berkelsteden
0,1% De Graafschap
0,1% Oostachterhoek 0,1% Berglo
0,1% Achterhoek 0,1% Gemeente Weltevree
0,1% Mooi Achterhoek 0,1% Hof van Gelder
0,1% Graafschap achterhoek 0,2% Hof van Gelderland
0,1% Roderlo
1,4% Bren/de Bren 0,1% Hoving
0,2% De Breng 0,1% De Looberg
1,0% Brengemeente 0,1% Vlamerland
0,1% West Saksen
In afbeelding 4.1 zijn de suggesties teruggebracht tot 8 categorieën. Een verwijzing naar de
Berkel blijkt duidelijk het meest spontaan genoemd, namelijk door 187 respondenten, ofwel 15%
van alle ondervraagden. Het aandeel respondenten dat spontaan verwijst naar de Berkel is in
Borculo, Eibergen en Neede respectievelijk 17%, 18% en 17%. In Ruurlo is de verwijzing lager
met 9%. Ouderen blijken ook iets vaker te verwijzen naar de Berkel dan jongeren. Van de res-
pondenten tot en met 35 jaar noemt 10% een naam met een verwijzing naar de Berkel. Onder
inwoners van 36-55 jaar is dat 15% en bij de categorie 56 jaar en ouder 19%.
13
Afbeelding 4.1 Samenvatting van spontane suggesties naamgeving (exclusief weet niet)
overig; 11
achterhoek...; 4
bren...; 31
ruurlo...; 17
eibergen...; 18
berkel....; 187
borculo...; 43
neede...; 8
Centrale dienstverlening of loket per gemeente
De vraag of de gemeentelijke dienstverlening, zoals het verstrekken van paspoort en dergelijke
in de toekomst vanaf één centrale plek of met vier loketten moet geschieden, levert een duide-
lijk beeld op (zie tabel 4.3 en afbeelding 4.2). Van alle ondervraagden wil 89% een eigen loket
binnen de gemeente behouden. Één op de elf burgers (9%) spreekt de voorkeur uit voor één
centrale locatie en 2% blijft het antwoord schuldig. Inwoners van Neede zijn vaker voorstander
van één centrale locatie dan inwoners van de andere gemeenten (In Borculo en Eibergen 8%,
In Neede 14% en in Ruurlo 5%).
Tabel 4.3 Voorkeur centrale dienstverlening of vier gemeenten ieder hun eigen loket
Borculo Eibergen Neede Ruurlo
vanaf 1 centrale plaats 7,6% 7,9% 13,6% 5,3%
4 gemeenten eigen loket 89,8% 90,4% 82,5% 92,7%
weet niet/geen mening 2,5% 1,7% 3,9% 2,0%
Totaal 100,0% 100,0% 100,0% 100,0%
14
Afbeelding 4.2 Voorkeur centrale dienstverlening of vier gemeenten ieder hun eigen
loket
100%
90%
80%
70%
60%
weet niet/geen mening
50% 4 gemeenten een eigen loket
vanaf 1 centrale plaats
40%
30%
20%
10%
0%
Borculo Eibergen Neede Ruurlo Totaal
Op de vraag of er zaken zijn die men graag in de nieuwe gemeente anders geregeld zou willen
hebben, heeft de grootste groep géén suggesties (69%). De overige 31% noemt uiteenlopende
opmerkingen. De vijf meest genoemde zijn samengevat in tabel 4.4.
Tabel 4.4 Zijn er zaken die u anders zou willen in de nieuwe gemeente?
(weergegeven de vijf meest genoemde antwoorden)
Borculo Eibergen Neede Ruurlo
voorzieningenniveau behouden, versterken 13,1% 11,9% 12,0% 9,3%
professionele gemeentelijke dienstverlening 7,6% 3,3% 17,2% 4,3%
luisteren naar burgers, bestuur is er voor burgers 4,8% 2,3% 4,2% 2,3%
geen OZB verhoging 0,6% 1,0% 0,6% 3,7%
weg met gedoogcultuur 0,6% 1,0% 2,6% 1,0%
totaal aantal ondervraagden 314 302 309 300
Het meest belangrijk voor inwoners is het behouden en versterken van het voorzieningenniveau.
In de enquêtes zijn daaronder uiteenlopende voorzieningen genoemd, zoals
· Iedere gemeente eigen ambulance,
· treinkaartjes op het postagentschap in Neede
· centrale huisartsenpost opheffen en doktersposten terug
· brievenbussen terugplaatsen
· meer klantvriendelijke banken
· meer voorzieningen voor jeugd
15
· meer aandacht voor voorzieningen ouderen
· voldoende kinderopvang
· zwembad vernieuwen
· sportvoorzieningen
· postagentschappen behouden
· toegang tot regiotaxi verbeteren
· betere winkelvoorzieningen
· beter onderwijs
· beter openbaar vervoer.
De genoemde voorzieningen vallen lang niet allemaal onder verantwoordelijkheid van de ge-
meente, maar het is voor de gemeente belangrijk te weten dat inwoners aandacht voor het
voorzieningenniveau het belangrijkst vinden.
Aan het slot van de vragen over de herindeling is aan een ieder gevraagd of men nog iets kwijt
wil over de herindeling. De twee meest genoemde antwoorden zijn afwijzing van de herindeling
en instemming met de herindeling. Het aandeel dat zich spontaan tegenstander toont van de
herindeling (26%) is groter dan het aandeel dat zich spontaan voor de herindeling uitspreekt
(6%). De resultaten zijn voor de vier gemeenten niet gelijk. Van de ondervraagden in Borculo en
Eibergen geeft 21% respectievelijk 23% spontaan te kennen tegen de herindeling te zijn. In
Neede is dat veel minder (12%) terwijl dat in Ruurlo juist erg hoog is (51%). Het lage percenta-
ge in Neede heeft zoals al eerder vermeld te maken dat in deze gemeente al eerder een dis-
cussie over herindeling heeft plaatsgevonden.
16
Afbeelding 4.3 Heeft u nog iets op te merken over de herindeling: aandeel dat (spontaan)
opmerkt tegen de herindeling te zijn
100,0
90,0
80,0
70,0
60,0 noemt spontaan 'tegen
herindeling'
50,0
geen spontane afwijzing
40,0 herindeling
30,0
20,0
10,0
0,0
Borculo Eibergen Neede Ruurlo
17
5. MEDIA EN GEMEENTEVOORLICHTING
In het laatste onderdeel van de enquête is ingegaan op communicatie. Voor de gemeente is het
belangrijk te weten wat het bereik is van verschillende media, met het oog op voorlichting aan
de burgers. Voor 7 verschillende media is gevraagd in hoeverre men deze leest of raadpleegt,
met daarbij drie antwoordmogelijkheden (zelden of nooit, soms en regelmatig). Afbeelding 5.1
geeft het aandeel weer dat regelmatig de betreffende media raadpleegt.
Het hoogste bereik hebben de huis aan huisbladen3. Het aandeel dat het huis aan huisblad
regelmatig leest is 70% in Borculo, 85% in Neede, 89% in Eibergen en 91% in Ruurlo.
De kabelkrant, de lokale omroep en de gemeentelijke website hebben het laagste bereik. Daar-
bij moet worden opgemerkt dat de gemeentelijke websites pas een paar jaar professioneel wor-
den ingezet als communicatiemiddel en interactief gebruik pas recent mogelijk is.
Afbeelding 5.1 In hoeverre leest (of raadpleegt) u de volgende media?
(weergegeven is % dat regelmatig raadpleegt)
website gemeente
Lokale omroep
Radio Gelderland
Ruurlo
Neede
TV Gelderland Eibergen
Borculo
Kabelkrant
Achterhoek Nieuws
huis aan huisblad
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Bovenstaande cijfers hebben betrekking op de totale onderzoeksgroep, dat wil zeggen van jong
tot oud. Juist naar leeftijd blijkt een verschil in het bereik van verschillende media (een beeld dat
landelijk ook optreedt). In het algemeen geldt dat het bereik van de meer traditionele media
onder ouderen hoger ligt dan onder jongeren. Internet daarentegen wordt juist matig door oude-
ren bereikt, al is daar de laatste jaren wel verbetering in gekomen maar ouderen hebben nog
steeds een achterstand op internet. Een en ander laat zich illustreren aan de hand van afbeel-
ding 5.2.
Afbeelding 5.2 Bereik media naar leeftijd
3 Onze Gids (Eibergen), Wegwijzer voor Borculo, Needse winkelstand en Contact voor Ruurlo.
18
100,0%
90,0%
80,0%
70,0%
60,0% 18-35 jaar
50,0% 36-55 jaar
40,0% 56+ jaar
30,0%
20,0%
10,0%
0,0%
Kabelkrant
TV Gelderland Lokale omroep
huis aan huisblad Radio Gelderland
Achterhoek Nieuws website gemeente
In afbeelding 5.3 is weergeven welk deel van de inwoners geabonneerd is op een regionaal
dagblad. Tubantia heeft een hoog bereik in Neede en Eibergen. In Ruurlo is het Gelders Dag-
blad het meest gelezen regionale dagblad. In Borculo ontbreekt een duidelijke marktleider. Het
Gelders Dagblad en Tubantia bereiken samen de meeste inwoners.
Afbeelding 5.3 Bereik regionale dagbladen
90%
80%
70%
60%
Tubantia
50% Gelderlander
40% Gelders Dagblad
geen regionaal dagblad
30%
20%
10%
0%
Borculo Eibergen Neede Ruurlo
19
In het huis aan huisblad worden via de gemeentepagina aankondigingen gedaan over diverse
zaken (bestemmingsplannen, bouw- en kapvergunningen, werkzaamheden aan de weg, afval-
inzameling enzovoort). Circa twee op de drie inwoners geeft aan de gemeentepagina iedere
week te bestuderen (voorzover opgenomen in het huis aan huisblad). Ook hierbij blijkt een dui-
delijk verschil naar leeftijd (afbeelding 5.5).
Afbeelding 5.4 Hoe regelmatig leest u de gemeentepagina in uw huis aan huis blad?
100%
90%
80%
70% zelden/nooit
60% soms
50% niet iedere week, maar wel
40% regelmatig
iedere week
30%
20%
10%
0%
Borculo Eibergen Neede Ruurlo
20
Afbeelding 5.5 Hoe regelmatig leest u de gemeentepagina naar leeftijd?
80,0%
70,0%
60,0%
50,0%
40,0%
30,0%
20,0%
10,0%
0,0%
18-35 jaar 36-55 jaar 56+ jaar
Naast informatie via de gemeentepagina en persberichten in dag- en weekbladen, wordt ook
informatie verstrekt via de website van de gemeente. Voor de gemeente is het belangrijk te
weten in hoeverre de inwoners thuis de beschikking hebben over een PC met inter-
netaansluiting. In de enquête is hiernaar gevraagd. Inwoners van Eibergen hebben thuis iets
vaker de beschikking over internet (68%) dan inwoners van Borculo (59%) en Ruurlo (58%). In
Neede ligt het percentage op 63%.
In afbeelding 5.7 is de beschikking over een PC met internet thuis afgezet naar leeftijd voor alle
inwoners van de BREN-gemeenten. De aanwezigheid loopt sterk terug onder ouderen (55+).
Verder is in afbeelding 5.7 ook weergegeven welk deel van de Nederlanders beschikt over een
PC met internet thuis (bron: CBS). Deze landelijke cijfers hebben betrekking op 2001! Omdat
het internetgebruik de laatste jaren is toegenomen, mag men niet concluderen dat het bereik in
de BREN-gemeenten hoger is dan landelijk.
Overigens blijkt uit onderzoek van het CBS dat de aanwezigheid van PC met internet thuis niet
betekent dat iedereen daarmee ook werkt. Ongeveer 90% van de jongeren met een PC met
internet gebruikt de PC om te e-mailen. Onder ouderen neemt dat aandeel enigszins af, maar
toch benut 80% van de mensen van 75 jaar en ouder die thuis een PC met internet hebben, de
PC voor e-mail.
21
Afbeelding 5.6 Beschikking internet thuis?
100%
80%
geen antwoord
60% geen internet thuis/ook niet
binnen 1 jaar
verwacht binnen 1 jaar
40% internet te krijgen
wel internet
20%
0%
Borculo Eibergen Neede Ruurlo Totaal
Afbeelding 5.7 Beschikking over PC met internet thuis
90%
80%
70%
60%
50% NL2001
40% BREN2003
30%
20%
10%
0%
18-24 25-34 35-44 45-54 55-64 65-74 75 + totaal
jarigen jarigen jarigen jarigen jarigen jarigen
---
In het bewonersonderzoek is de vraag voorgelegd of men van mening is dat de gemeente haar
inwoners voldoende informeert. In alle vier gemeenten is het aandeel dat de gemeentelijke
voorlichting als voldoende aanmerkt hoog (Borculo 77%, Eibergen 75%, Neede 73% en Ruurlo
80%). Het aandeel dat de voorlichting onvoldoende vindt, varieert van 2% (Ruurlo) tot 8% (Ei-
bergen).
Afbeelding 5.8 Vindt u dat de gemeente haar inwoners voldoende informeert?
100%
90%
80%
70%
60% weet niet/geen mening
niet voldoende
50% soms wel/soms niet voldoende
40% wel voldoende
30%
20%
10%
0%
Borculo Eibergen Neede Ruurlo
Jongeren zijn iets kritischer over de informatie vanuit de gemeente dan ouderen; de verschillen
zijn echter klein. Van de ouderen (56+) vindt 4,4% dat de gemeente haar inwoners niet vol-
doende informeert. Onder inwoners van 36-55 jaar is dat aandeel 5,0% en bij jongeren (18-35
jaar) gaat het om 7,4%.
Aan degenen die informatie (soms) mist, is gevraagd aan te geven welke informatie men mist.
De antwoorden zijn gepercenteerd op de totale onderzoeksgroep.
Tabel 5.1 Waarover mist u informatie?
Borculo Eibergen Neede Ruurlo
mist geen informatie 87,1% 81,6% 78,6% 89,6%
informatie over herinrichting groen/straten 2,9% 5,4% 7,0% 3,7%
informatie over de herindeling 1,8% 1,8% 3,2% 1,5%
algemeen gemeentelijk beleid en plannen 5,8% 4,7% 7,7% 2,2%
totaal aantal ondervraagden 314 302 309 300
23
6. CONCLUSIES
Woontevredenheid
Een zeer groot deel van de burgers van de BREN-gemeenten is tevreden of zeer tevreden over
het wonen in de eigen gemeente. In totaal is 95% die mening toegedaan. Slechts 2% is onte-
vreden of zeer ontevreden. In grote lijnen zijn er veel overeenkomsten tussen de vier gemeen-
ten. Men waardeert vooral de rust, de natuur en de ruimte. Inwoners van Eibergen noemen de
(ruimere) winkelvoorzieningen beduidend vaker (als pluspunt) dan inwoners van de drie andere
gemeenten. Inwoners noemen ook zaken waar de (nieuwe) gemeente meer aandacht aan zou
moeten besteden. Het meest genoemde verbeterpunt betreft de winkelvoorzieningen.
De gemeente als dienstverlenende organisatie
Het tweede deel van de enquête richtte zich op de gemeente als dienstverlenende organisatie.
Aan de inwoners van de vier gemeenten is gevraagd aan de hand van een rapportcijfer (van 1
tot 10) aan te geven hoe tevreden men is over het gemeentebestuur in de eigen gemeente (col-
lege en gemeenteraad) en de gemeentelijke organisatie.
In drie gemeenten verschilt het rapportcijfer niet of nauwelijks. Het gemeentebestuur in Borculo
en Eibergen krijgt een 6,7 en Ruurlo 6,8. Inwoners van Neede tonen zich wat kritischer met een
rapportcijfer van 5,8. De lage waardering voor het gemeentebestuur van Neede is (volgens de
inwoners van Neede) vooral een gevolg van fouten die zijn gemaakt, onvoldoende deskundig-
heid, geruzie in de politiek en slecht financieel beleid.
De cijfers voor de ambtelijke organisatie zijn hoger dan voor de bestuurders. Borculo en Neede
krijgen een 6,8 en Eibergen en Ruurlo respectievelijk 7,0 en 7,2.
De herindeling
In het derde onderdeel van de enquête is ingegaan op de eventuele nieuwe gemeente. Aan alle
respondenten is gevraagd hoe de nieuwe gemeenten er uit moet zien. Veel inwoners hebben
daarover nog geen uitgesproken mening of zouden alles graag behouden zoals het nu is. Ook
blijkt dat de meeste inwoners (74%) nog geen suggesties hebben voor de naam voor de nieuwe
gemeente. Als men wel een suggestie noemt, heeft een naam met een verwijzing naar de Ber-
kel duidelijk de voorkeur van de meeste inwoners.
Een ander aspect van de herindeling is de vraag of de gemeentelijke (balie)dienstverlening in
de toekomst vanaf één centrale plek of met vier loketten moet geschieden. Inwoners spreken
zich daar wel duidelijk over uit. Bijna negen op de tien inwoners wil een eigen loket binnen de
gemeente behouden.
Verder is in het onderzoek gevraagd of er zaken zijn die men graag in de nieuwe gemeente
anders geregeld zou willen hebben. Drie zaken zijn het meest genoemd namelijk het behouden
of versterken van het voorzieningenniveau, een professionele gemeentelijke dienstverlening en
tot slot `luisteren naar burgers' (bestuur is er voor de burgers).
In de enquête hebben verschillende inwoners zich voor- of tegenstander getoond van de herin-
deling. Het aandeel dat zich spontaan tegenstander toont van de herindeling (26%) is groter
dan het aandeel dat zich spontaan voor de herindeling uitspreekt (6%). De resultaten zijn voor
de vier gemeenten niet gelijk. Van de ondervraagden in Borculo en Eibergen geeft 21% respec-
tievelijk 23% spontaan te kennen tegen de herindeling te zijn. In Neede is dat veel minder (12%)
terwijl dat in Ruurlo juist erg hoog is (51%). Het lage percentage in Neede heeft vermoedelijk te
maken dat in deze gemeente al eerder een discussie over herindeling heeft plaatsgevonden.
Media en voorlichting door gemeente
24
Uit het onderzoek blijkt dat voor de gemeentelijke voorlichting de huis- aan huisbladen en de
regionale dagbladen Tubantia en het Gelders Dagblad de meeste inwoners bereiken.
Hoewel veel inwoners van de BREN-gemeenten beschikken over een PC met internetaanslui-
ting, wordt de website van de verschillende gemeenten (nog) beperkt geraadpleegd. Daarbij
moet worden opgemerkt dat de gemeentelijke websites pas een paar jaar professioneel worden
ingezet als communicatiemiddel en interactief gebruik nog maar kort mogelijk is. Een groot deel
van de inwoners vindt de voorlichting vanuit de gemeente voldoende (Borculo 77%, Eibergen
75%, Neede 73% en Ruurlo 80%). De overige inwoners vinden de informatie soms wel, soms
niet voldoende of onvoldoende. Die laatste categorie is overigens beperkt en varieert van 2% (in
Ruurlo) tot 8% (in Eibergen). Als er opmerkingen zijn over onvoldoende voorlichting, dan gaat
dat vooral over 3 onderwerpen: algemeen gemeentelijk beleid en plannen, informatie over de
herindeling en informatie over herinrichting van groen en straten.
25
Bijlagen:
26
Bijlage 1: 95% waarschijnlijkheidsmarges
uitkomst P of 1-P (als 20% iets vindt, dan benut u de kolom P=20%; als 70% iets vindt dan benut u de kolom 1-70%=30%
2% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 50%
50 3,9% 6,0% 8,3% 9,9% 11,1% 12,0% 12,7% 13,2% 13,6% 13,8% 13,9%
60 3,5% 5,5% 7,6% 9,0% 10,1% 11,0% 11,6% 12,1% 12,4% 12,6% 12,7%
70 3,3% 5,1% 7,0% 8,4% 9,4% 10,1% 10,7% 11,2% 11,5% 11,7% 11,7%
80 3,1% 4,8% 6,6% 7,8% 8,8% 9,5% 10,0% 10,5% 10,7% 10,9% 11,0%
90 2,9% 4,5% 6,2% 7,4% 8,3% 8,9% 9,5% 9,9% 10,1% 10,3% 10,3%
100 2,7% 4,3% 5,9% 7,0% 7,8% 8,5% 9,0% 9,3% 9,6% 9,8% 9,8%
125 2,5% 3,8% 5,3% 6,3% 7,0% 7,6% 8,0% 8,4% 8,6% 8,7% 8,8%
150 2,2% 3,5% 4,8% 5,7% 6,4% 6,9% 7,3% 7,6% 7,8% 8,0% 8,0%
175 2,1% 3,2% 4,4% 5,3% 5,9% 6,4% 6,8% 7,1% 7,3% 7,4% 7,4%
200 1,9% 3,0% 4,2% 4,9% 5,5% 6,0% 6,4% 6,6% 6,8% 6,9% 6,9%
225 1,8% 2,8% 3,9% 4,7% 5,2% 5,7% 6,0% 6,2% 6,4% 6,5% 6,5%
250 1,7% 2,7% 3,7% 4,4% 5,0% 5,4% 5,7% 5,9% 6,1% 6,2% 6,2%
275 1,7% 2,6% 3,5% 4,2% 4,7% 5,1% 5,4% 5,6% 5,8% 5,9% 5,9%
grootte (n)f 300 1,6% 2,5% 3,4% 4,0% 4,5% 4,9% 5,2% 5,4% 5,5% 5,6% 5,7%
325 1,5% 2,4% 3,3% 3,9% 4,3% 4,7% 5,0% 5,2% 5,3% 5,4% 5,4%
350 1,5% 2,3% 3,1% 3,7% 4,2% 4,5% 4,8% 5,0% 5,1% 5,2% 5,2%
375 1,4% 2,2% 3,0% 3,6% 4,0% 4,4% 4,6% 4,8% 5,0% 5,0% 5,1%
steekproe 400 1,4% 2,1% 2,9% 3,5% 3,9% 4,2% 4,5% 4,7% 4,8% 4,9% 4,9%
500 1,2% 1,9% 2,6% 3,1% 3,5% 3,8% 4,0% 4,2% 4,3% 4,4% 4,4%
600 1,1% 1,7% 2,4% 2,9% 3,2% 3,5% 3,7% 3,8% 3,9% 4,0% 4,0%
700 1,0% 1,6% 2,2% 2,6% 3,0% 3,2% 3,4% 3,5% 3,6% 3,7% 3,7%
800 1,0% 1,5% 2,1% 2,5% 2,8% 3,0% 3,2% 3,3% 3,4% 3,4% 3,5%
900 0,9% 1,4% 2,0% 2,3% 2,6% 2,8% 3,0% 3,1% 3,2% 3,3% 3,3%
1000 0,9% 1,4% 1,9% 2,2% 2,5% 2,7% 2,8% 3,0% 3,0% 3,1% 3,1%
1100 0,8% 1,3% 1,8% 2,1% 2,4% 2,6% 2,7% 2,8% 2,9% 2,9% 3,0%
1200 0,8% 1,2% 1,7% 2,0% 2,3% 2,5% 2,6% 2,7% 2,8% 2,8% 2,8%
Voorbeeld: Een uitkomst die gebaseerd is op 300 ondervraagden, bedraagt 80%. Bij n= 300 en 1-80%=20% lezen we een nauwkeurigheids-
marge van 4,5%. Dat houdt in dat als iedereen (de gehele populatie) zou zijn ondervraagd, de uitkomst met een waarschijnlijk van 95% zou
liggen tussen 20%-4,5% en 20%+4,5%; dus 15,5% en 24,5%.
---
Bijlage 2 Enquête
A. Intro
Goedemorgen, middag, avond. U spreekt met .... van onderzoeksbureau Marktplan Adviesgroep uit Bussum.
Namens de gemeenten Borculo, Ruurlo, Eibergen en Neede houden wij een korte enquête onder de inwoners
over de mogelijk op handen zijnde gemeentelijke herindeling, de dienstverlening van de betrokken gemeenten en
media. Ik zou daarvoor graag enige vragen willen stellen aan iemand van 18 jaar of ouder in uw huishouden, en
wel degene die vanaf nu gerekend het eerst jarig is. Is dat mogelijk? (ENQ. ZONODIG AFSPRAAK MAKEN)
B Screening
1. Allereerst wilde ik vragen, In welke kern of dorp woont u of woont u in het buitengebied van uw
gemeente (welke gemeente?)
Gemeente Borcu- Gemeente Eibergen Gemeente Neede Gemeente Ruurlo
lo
Hoofdkern 11=Borculo 21=Eibergen 41=Neede 51=Ruurlo
Dorpen 12=Geesteren 22=Beltrum 42=Noordijk 52=Mariënvelde
/kernen 13=Gelselaar 23=Rekken 43=Rietmolen
14=Haarlo 24=Zwolle
Buiten- 15=Buitengebied 32=Buitengebied 44=Buitengebied 53=Buitengebied
gebied Borculo Eibergen Neede Ruurlo
Respondent woont in buurtschap Zwolle (kode 24) of Mariënvelde (kode 52)....BEEINDIG GESPREK
Anders GA DOOR MET VRAAG 2
I ALGEMEEN/WONEN
2. Hoe tevreden of ontevreden bent u over het wonen in uw huidige gemeente?
zeer tevreden.....................................................................................................1
tevreden..............................................................................................................2
noch tevreden/noch ontevreden.....................................................................3
ontevreden.........................................................................................................4
zeer ontevreden................................................................................................5
weet niet/geen mening.....................................................................................7
3. Wat vindt u vooral plezierig aan het wonen in uw gemeente? Wat spreekt u met name aan in uw huidige
gemeente? (ENQ: NIET VOORLEZEN / MEER DAN 1 ANTWOORD MOGELIJK)
Weet niet...............................................................................0 sportvoorzieningen...........................................................10
mooie woning/woning bevalt..............................................1 recreatiemogelijkheden....................................................11
redelijke woonlasten............................................................2 woon dicht bij mijn werk...................................................12
sociale contacten/familie/vrienden....................................3 landelijk/natuur..................................................................13
binding, woon er al lang......................................................4 ruimte/ruim.........................................................................14
verenigingsleven..................................................................5 gemoedelijkheid................................................................15
rustige straat/goede woonomgeving.................................6 rust......................................................................................16
voldoende winkels ...............................................................7 voorzieningen zijn dichtbij...............................................17
onderwijsvoorzieningen......................................................8 weinig criminaliteit.............................................................18
speelvoorzieningen ............................................................9 betrokkenheid/ saamhorigheid.......................................19
Ander antwoord (ENQ. UITSCHRIJVEN)
---
4. En zijn er zaken in deze gemeente waaraan u zich stoort, of waarvan u het belangrijk vindt dat de
nieuwe gemeente er meer aandacht aan besteedt? Zo ja, wat? Wilt u het belangrijkste als eerste
noemen? (ENQ: NIET VOORLEZEN / MEER DAN 1 ANTWOORD MOGELIJK; EERSTE KODE IS
MEEST BELANGRIJK)
nee/weet niet........................................................................0 te weinig parkeerplaatsen in de straat..........................13
hondenpoep..........................................................................1 te weinig parkeerplaatsen bij de winkels ......................14
afval op straat /zwerfvuil/vervuiling algemeen................2 verstoring zondagsrust.....................................................15
onderhoud wegen/fietspaden............................................3 brandweer/brandveiligheid..............................................16
behoud en onderhoud openbaar groen...........................4 sportvoorzieningen...........................................................17
veiligheid / terugdringen vandalisme/criminaliteit...........5 afvalinzameling.................................................................18
overlast hangjongeren / weinig jeugdvoorzieningen......6 drugsbeleid (te tolerant)...................................................19
te weinig kinderopvang/ crèches.......................................7 sluipverkeer/teveel verkeer.............................................20
te weinig woningen/meer woningen.................................8 verkeersveiligheid.............................................................21
te weinig winkels/meer winkels..........................................9 gemeente luistert te weinig naar burger........................22
geen of te weinig openbaar vervoer..............................10 trage besluitvorming gemeente......................................23
burenoverlast.....................................................................11 te weinig aandacht boerenbedrijf...................................24
geluidsoverlast..................................................................12
ander antwoord (ENQ. UITSCHRIJVEN)
II De volgende vragen gaan over de gemeente als dienstverlenende organisatie.
5a. En kunt u door middel van een rapportcijfer ook aangeven hoe tevreden u bent over het
gemeentebestuur in uw huidige gemeente? (College Burgemeester en Wethouders en
Gemeenteraad)
Cijfer (97= weet niet):..............
5b. INDIEN CIJFER 5 of lager: Kunt u dat toelichten?
---
6a. Hoe beoordeelt u de dienstverlening van de uw huidige gemeentelijke organisatie waarin u woont,
aan de hand van een rapportcijfer van 1 tot 10?
Cijfer (97= weet niet):..............
6b. INDIEN CIJFER 5 of lager: Kunt u dat toelichten?
---
III De volgende vragen gaan over de gemeentelijke herindeling van Borculo, Ruurlo, Eibergen
en Neede.
7. Hoe zou de nieuwe gemeente als deze er komt- er naar uw mening moeten uitzien?
Zou u de door u gewenste gemeente in enkele woorden kunnen typeren?
Weet niet/geen associatie................................................................................0
Wel namelijk:
.............................................................................................................................A
---
8. Heeft u een vrijblijvende suggestie voor de nieuwe naam van de gemeente?
(NIET VOORLEZEN)
nee/weet niet......................................................................................................0
Wel namelijk:
streek..................................................................................................................1
Borculo................................................................................................................2
Heerlijkheid Borculo..........................................................................................3
Eibergen.............................................................................................................4
De Looberg........................................................................................................5
Neede..................................................................................................................6
Ruurlo..................................................................................................................7
Anders namelijk (UITSCHRIJVEN)
.............................................................................................................................A
9. Moet de dienstverlening zoals het verstrekken van paspoort e.d. vanaf één centrale plek plaatsvinden
of moeten Borculo, Ruurlo, Eibergen en Neede ieder een eigen loket houden?
1 centrale plaats................................................................................................1
4 gemeenten een eigen loket..........................................................................2
weet niet.............................................................................................................7
10. Zijn er dingen die u graag anders zou willen in de nieuwe gemeente? Zo ja, wat zou u anders willen?
nee.......................................................................................................................0
ja namelijk
.............................................................................................................................A
11. Wilt u verder nog iets over de herindeling of uw gemeente kwijt? (NIET VOORLEZEN)
nee.......................................................................................................................0
ja namelijk
ben tegen de herindeling.................................................................................1
.............................................................................................................................A
IV MEDIA
12. In hoeverre leest (of raadpleegt) u de volgende media?
Nooit/zelden soms regelmatig Geen opgave
Het huis aan huisblad:
-Onze Gids (Eibergen),
-Wegwijzer voor Borculo, 1 2 3 7
-Needse winkelstand of
-Contact voor Ruurlo
Achterhoek Nieuws 1 2 3 7
Kabelkrant Lokaal Plus 1 2 3 7
TV Gelderland 1 2 3 7
Radio Gelderland 1 2 3 7
Lokale omroep 1 2 3 7
Gemeentelijke website 1 2 3 7
13. Bent u geabonneerd op een regionaal dagblad zoals Tubantia, de Gelderlander of het Gelders
Dagblad? (meer antwoorden toegestaan)
Nee geen regionaal dagblad...........................................................................0
Tubantia..............................................................................................................1
Gelderlander......................................................................................................2
Gelders Dagblad...............................................................................................3
iv
14. De gemeente informeert haar inwoners o.a. via de gemeentepagina in de huis aan huisbladen Onze Gids,
Wegwijzer voor Borculo, Achterhoeknieuws voor Borculo, Needse winkelstand en Contact voor Ruurlo.
Hoe regelmatig leest u de gemeentepagina in uw huis aan huisblad?
iedere week........................................................................................................1
niet iedere week maar wel regelmatig...........................................................2
soms....................................................................................................................3
zelden/nooit. ......................................................................................................4
nvt, ontvang huis aan huisbladen niet ..........................................................5
weet niet.............................................................................................................7
15. De gemeente wil graag weten wat de mogelijkheden zijn om informatie op de gemeentelijke website te
publiceren. Heeft u thuis de beschikking over een PC met internetaansluiting of verwacht u binnen een
jaar thuis de beschikking te krijgen over internet?
geen internet thuis/ook niet binnen 1 jaar.....................................................1
verwacht binnen een jaar internet te krijgen.................................................2
wel internet.........................................................................................................3
geen antwoord...................................................................................................4
16. Vindt u dat de gemeente haar inwoners wel of niet voldoende informeert? Zo nee over welke
onderwerpen zou u meer geïnformeerd willen worden?
wel voldoende (ENQ. naar vraag 18)............................................................1
soms wel/soms niet voldoende.......................................................................2
niet voldoende...................................................................................................3
weet niet (ENQ. naar vraag 18)......................................................................7
17. Informatie over (ENQ: MEER DAN 1 ANTWOORD MOGELIJK):
informatie over afvalinzameling......................................................................1
info over herinrichting en onderhoud aan groen/straten/riolering.............2
informatie over wijziging publieke dienstverlening.......................................3
informatie over herinrichting / fusie gemeenten...........................................4
algemeen gemeentelijk beleid en plannen...................................................5
beleid volkshuisvesting....................................................................................6
besteding gemeentefinanciën.........................................................................7
jeugdbeleid.........................................................................................................8
anders (ENQ: UITSCHRIJVEN)
---
V ALGEMEEN
18. (NOTEER ZONDER TE VRAGEN) respondent is man............................................................................................1
respondent is vrouw..........................................................................................2
19. ENQ. NOTEER POSTCODE VIA ADRES! ... ... ... ... - ... ...
20. Wat is uw leeftijd?
..... jaar
21. Dit waren al mijn vragen. Hartelijk dank voor uw medewerking. De resultaten van deze enquête worden
over enkele maanden op de gemeentepagina's gepresenteerd. Ook zal tijdens een avond nader op de uit-
komsten worden ingegaan. Hiervan wordt eveneens aankondiging gedaan. U bent van harte welkom.
---