CDA

CDA
08-04-03
Van Leeuwen: Wetsvoorstel gelijke behandeling gehandicapten en chronisch zieken: te beperkt van reikweidte
De CDA-fractie in de Eerste Kamer was en is niet gelukkig met het wetsvoorstel gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte, zo bleek dinsdag 1 april tijdens de plenaire behandeling ervan. Maar zij wil de betrokken, kwetsbare groep geen langer laten wachten op deze eerste stap op de nog lange weg naar gelijke behandeling over de hele linie, aldus Eerste Kamerlid Hannie van Leeuwen tijdens de plenaire behandeling.

Volgens de CDA-fractie staat vast, dat de Nederlandse wetgeving nog steeds onvoldoende waarborgen schept voor adequate naleving van de in het gelijkheids- en discriminatiebeginsel besloten rechtsnormen voor de mensen met een handicap of chronische ziekte. Dat stemt tot nadenken, maar dwingt eveneens tot een niet-aflatende inzet. Het gaat erom de structuren van achterstelling te doorbreken door metterdaad een tweesporenbeleid te voeren, waarbij beide sporen met elkaar in balans moeten worden gebracht. Op beide sporen valt nog veel werk, ook achterstalling onderhoud, te verrichten.

Het kabinet heeft gekozen voor een tweesporenbeleid. De twee sporen zijn individuele rechtsbescherming tegen discriminatie èn een voorwaardenscheppend en stimulerend beleid. Het zijn twee sporen die complementair zijn en beide dienstbaar moeten zijn aan het bieden van gelijke kansen, ook aan gehandicapten en chronisch zieken. Immers, het bieden van gelijke kansen specifiek aan deze groep is in hoge mate afhankelijk van het creëren van de noodzakelijke voorwaarden. Het blijft dan knellen dat het wetsvoorstel ook na alle jaren van studie zo beperkt van reikwijdte blijft: alleen arbeid, beroepsonderwijs en openbaar vervoer. Evenzeer blijft knellen dat de overheid als normadressant zo schittert door afwezigheid, aldus senator Hannie van Leeuwen.

Zij diende namens enkele andere senatoren in de eerste termijn van de plenaire behandeling een motie in, waarin het kabinet wordt verzocht:
-een uiterste krachtsinspanning te leveren om de in de diverse moties gestelde termijn te realiseren;

-te bevorderen dat er harde afspraken met het openbaar vervoer worden gemaakt, waarbij tevens op versnelling van de uiterste invoeringsdata
- 2010 voor busvervoer en 2030 voor het spoor wordt aangedrongen
-de inzet van REA (Reïntegratie Arbeid) - middelen als experiment - in afwachting van een structurele regeling - voor het toegankelijk maken van gebouwen mogelijk te maken;

-in samenhang met de integratiewet te streven naar een betere afstemming van de in dit wetsvoorstel gebruikte definities met die op het terrein van de arbeid;

-een betere afstemming van de voorzieningen zo mogelijk te bewerkstelligen via een loket;

-een taskforce vanuit de samenleving en de betrokken organisaties van mensen met een handicap of chronische ziekte in te stellen ten einde het maatschappelijk draagvlak voor gelijke voor deze groep te versterken.

Wij bepleiten een taskforce, beslist geen overheidscommissie, die door zijn brede samenstelling uit alle lagen van de samenleving, uiteraard inclusief de gehandicapten, zelf maatschappelijke invloed kan uitoefenen, muren van wanbegrip en vooroordelen kan slechten, goed bedoelde knellende wet- en regelgeving kan ontmaskeren, best practices kan bevorderen, onorthodoxe maatregelen kan voorstellen als mede de vele knelpunten kan gaan aanpakken, die worden ervaren door mensen met beperkingen, aldus Hannie van Leeuwen in haar bijdrage aan de plenaire behandeling.