Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 17april 2003

Hoog fietsgebruik goed voor verkeersveiligheid

Fietsersbond wil voortvarend gemeentelijk fietsbeleid

Een hoog fietsgebruik is positief voor de veiligheid van fietsers. In gemeenten met een hoog fietsgebruik is de kans dat je als fietser gewond raakt bij een verkeersongeval gemiddeld 35% lager dan in gemeenten met weinig fietsers. In gemeenten met een hoog fietsgebruik vallen gemiddeld 102 gewonden per 100 miljoen fietskilometer. In de gemeenten met een laag fietsgebruik gaat het gemiddeld om 156 letselongevallen per 100 miljoen fietskilometers. De Fietsersbond analyseerde de ongevallencijfers in 221 gemeenten in de periode 1997 tot en met 2001 in het kader van de Fietsbalans. De conclusie over het verband tussen veiligheid en een hoog fietsgebruik zal voor veel gemeenten verrassend zijn. Veel ambtenaren en politici gingen er vanuit dat veel fietsen juist onveiliger is. Uit dit onderzoek blijkt tevens dat een beter fietsklimaat leidt tot een hoger fietsgebruik. De lokale afdelingen van de Fietsersbond zullen daarom de komende tijd gemeenten aansporen om voortvarend aan de slag te gaan met fietsbeleid. De lokale groepen zullen tevens inventariseren wat gemeenten hebben gedaan met de vorig jaar gepresenteerde aanbevelingen uit de gemeentelijke Fietsbalansonderzoeken.

De conclusie dat een hoog fietsgebruik leidt tot een lager letselrisico voor fietsers sluit aan bij eerder onderzoek dat het Deense Road Directorate gedaan heeft in 47 Deense steden. De Fietsersbond noemt een aantal verklaringen voor het opmerkelijke verband tussen fietsgebruik en veiligheid. De belangrijkste is dat in gemeenten met een hoog fietsgebruik de fietsers een dominantere positie innemen in het straatbeeld. Automobilisten en vrachtwagenchauffeurs zijn daardoor voorzichtiger en houden meer rekening met fietsers. Daarnaast zullen de automobilisten in gemeenten waar het fietsen zo populair is ook vaker zelf op de fiets zitten. Zij kunnen zich beter inleven in de situatie van fietsers.

Uit de analyses komt tevens een negatief verband tussen het autogebruik enerzijds en de veiligheid voor fietsers anderzijds. Hoe vaker de inwoners de auto pakken, hoe groter de kans dat je als fietser gewond raakt. Een reden te meer voor gemeenten, aldus de Fietsersbond, om het fietsgebruik te stimuleren en daadkrachtig aan de slag te gaan met de aanbevelingen uit de Fietsbalansonderzoeken.