Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Oordeel reizigers over NS stagneert

Uit onderzoek van Consumentenorganisaties, ministerie van Verkeer en Waterstaat en NS blijkt dat de tevredenheid onder treinreizigers over de dienstverlening van NS stagneert. Ondanks de vele inspanningen van NS zijn de klanttevredenheidscijfers van het eerste kwartaal 2003, zowel in vergelijking met het vierde kwartaal van 2002 als op jaarbasis, nagenoeg gelijk gebleven.

NS heeft de laatste tijd veel aandacht besteed aan de hoofddoelstellingen van het beleid: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit en schone treinen en stations. De inspanningen van NS hebben in het eerste kwartaal van 2003 nog niet geleid tot veel hogere rapportcijfers. De reizigers geven, in vergelijking met het laatste kwartaal van vorig jaar, een hoger rapportcijfer voor 'Beschikbaarheid zitplaats' (van 6,8 naar 7,0) en voor 'Op tijd rijden' (van 5,2 naar 5,3). De cijfers voor 'Sociale veiligheid' (6,7), 'Klantgerichtheid personeel' (6,3) en het 'Algemeen oordeel' (6,3) voor het reizen per trein bleven gelijk. Vergeleken met het laatste kwartaal van 2002 worden de aspecten 'Informatie bij vertragingen' en 'Reinheid treininterieur en station' lager gewaardeerd (resp. 5,7 en 6,1).

Wanneer we de cijfers van het eerste kwartaal van 2003 vergelijken met die van dezelfde periode in het jaar daarvoor, dan blijken de onvoldoendes nog niet te zijn weggewerkt. In het eerste kwartaal van 2003 geven de reizigers de aspecten 'Op tijd rijden' en 'Prijs/Kwaliteit verhouding' resp. een 5,3 en 4,9 (in 1e kwartaal 2002: 4,9 en 5,2). NS heeft er ook een onvoldoende bij gekregen. Het aspect 'Catering-service' is door de reiziger gewaardeerd met een 5,3, terwijl het gemiddelde oordeel over de cateringservice in eerdere onderzoeken hoger dan een 5,5 was. De kwaliteitscijfers zijn te vinden op www.ns.nl

Klantoordelen 2002-1 2002-2 2002-3 2002-4 2003-1 Op tijd rijden 4,9 5,4 5,5 5,2 5,3 Sociale veiligheid 6,6 6,7 6,7 6,7 6,7 Beschikbaarheid zitplaats 6,9 6,9 7,2 6,8 7,0 Informatie bij vertragingen 5,6 5,8 5,7 5,8 5,7 Klantgerichtheid personeel 6,3 6,3 6,4 6,3 6,3 Prijs/Kwaliteit verhouding treinreis 5,2 5,4 5,3 5,0 4,9 Reinheid treininterieur en station 6,0 6,0 6,1 6,3 6,1 Algemeen oordeel reizen per trein 6,1 6,4 6,5 6,3 6,3

n = 20.000

's-Hertogenbosch/Amersfoort, 16 april 2003

---