Eerste kwartaal 2003 Bibit's drukste kwartaal tot nu toe

Volumetoename vanuit alle branches resulteert in een groei van 247 procent ten opzichte van vorig jaar

Utrecht, 12 juni 2003 - Bibit Global Payment Services (Bibit) is een toonaangevende leverancier van betaaldiensten voor on-line winkeliers uit heel Europa en daarbuiten. Vanuit zijn positie in het hart van de e-commerceindustrie heeft Bibit uitstekend zicht op de intensiteit en ontwikkelingen van de Internet-handel.
In het eerste kwartaal van 2003 zag Bibit opnieuw een flinke toename in transacties, resulterend in het drukste e-commerce kwartaal tot nu toe. Vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2002 stegen de transactie-volumes met 247 procent en hun waarde met 382 procent. Zelfs ten opzichte van het voorafgaande, traditioneel drukke vierde kwartaal van 2002 werd een groei van tientallen procenten gerealiseerd in zowel volume (45 procent) als waarde (35 procent). Nieuwe klanten zoals Hapag-Lloyd / TUI, Virgin Express, Footlocker Europe of Pixmania zorgden natuurlijk voor nieuwe omzet, maar het leeuwendeel van de groei was toe te schrijven aan autonome groei van bestaande klanten. Samen vormen zij een solide basis voor analyse van de e-commerce ontwikkeling in het algemeen.

Aanjagers van de groei
De groei in het eerste kwartaal is afkomstig uit alle branches waarin Bibit actief is, van Electronics tot Ticketing, van Retail tot Travel. Drie branches nemen echter duidelijk de leiding in hun bijdrage: Travel, IT (hardware, software, benodigdheden en diensten) en On-line Gaming.
De internationale reiswereld wordt zwaar beïnvloed door de recente lancering van verschillende nieuwe low budget luchtvaartmaatschappijen, zowel zelfstandige ondernemingen als dochters van bestaande maatschappijen. Bibit-klanten uit beide groepen verkopen hun stoelen voornamelijk via het Internet, en schrijven hun directe succes toe aan marketingprogramma's die snel naamsbekendheid en vertrouwen van consumenten opgebouwd hebben. Bovendien stellen deze klanten dat zij minder gevoelig zijn voor factoren zoals budgetbeperkingen of SARS, die de klanten van de traditionele luchtvaartmaatschappijen dezer dagen beletten al te ver van huis te gaan.
In de IT-branche genereren hard- en software het merendeel van de extra volumes. Anti-virussoftware, digitale fotoalbums en bewerkingssoftware worden standaard producten, waarvan consumenten geregeld de laatste updates downloaden. Voor wat betreft hardware stelt Internet consumenten in staat om alle technische documentatie die ze nodig hebben door te nemen, om de door hen gewenste configuratie op maat samen te stellen uit duidelijk omschreven, min of meer gestandardiseerde componenten, en om prijzen uit allerlei bronnen te vergelijken. Vandaar dat consumenten uit heel Europa nu ¤ 1000 of meer per aankoop via Internet willen uitgeven.
On-line Gaming heeft een hele nieuwe markt geopend van consumenten die het Internet opgaan voor de kick van het strijden tegen anonieme-maar-echte tegenstanders in de nieuwste games. Deze spelers bezorgen On-line Gaming aanbieders een constante inkomensstroom, in de vorm van tarieven voor het downloaden van software en/of abonnementen voor toegang tot bepaalde games of portals.

Hoeveel geven we uit?
Terwijl de transactieaantallen van Bibit's winkeliers in één jaar tijd met 247 procent toenamen, groeide hun omzet met 382 procent. Dit wordt verklaard door de stijging van de gemiddelde besteding per transactie, van ¤ 164 naar ¤ 228. De IT-sector loopt voorop, met klanten die nu ruim ¤ 1100 per aankoop besteden. Consumer Electronics (PDAs, mobiele telefoons en dergelijke.) eindigt als tweede, met iets meer dan
¤ 300 per aankoop, gevolgd door Travel, duidelijk beïnvloed door de lage vluchtprijzen, op ¤ 180. Blijkbaar neemt het vertrouwen van consumenten in Internet-shoppen nog steeds toe, zolang ze maar waar voor hun geld krijgen en te maken hebben met betrouwbare partijen.

Wanneer winkelen we?
Winkelen op het Internet stopt nooit. Doordeweekse dagen zijn iets drukker dan het weekend, waarbij maandag en dinsdag elk ca. 17 procent van de totale handel voor hun rekening nemen. De enige rustigere tijden op doordeweekse dagen zijn tussen 2 uur 's nachts en 8 uur 's morgens, wanneer de meeste mensen slapen, of onderweg zijn naar hun werk of school. Zodra de werkdag begonnen is surfen consumenten massaal naar het Internet om hun boeken, CDs of kleding aan te schaffen, om software te downloaden of reizen te boeken, van 8 uur 's morgens tot 's avonds laat. De opkomst van de 24-uurs economie is misschien wel het best zichtbaar in het virtuele winkelcentrum dat geen sluitingstijden kent, en waar nog altijd 13 procent van de aankopen wordt gedaan tussen 10 uur 's avonds en 2 uur 's nachts.

Hoe betalen we?
Credit cards zijn nog steeds de belangrijkste betaalmethode op het Internet, deels ook omdat veel webwinkels geen alternatieven bieden. Credit cards worden 'real-time' verwerkt, ze zijn eenvoudig te gebruiken, en ze zijn in veel landen gemeengoed. Maar ze kunnen ook behoorlijk duur zijn, ze zijn fraudegevoelig, en ze sluiten onder andere jongeren uit, gewoonweg omdat die niet in aanmerking komen voor een kaart. Winkeliers die alternatieve betaalmethoden aanbieden, bevestigen hun belang. Op sommige Duitse sites bijvoorbeeld wordt voor bijna 80 procent van de transacties gebruik gemaakt van ELV, het elektronische equivalent van het vertrouwde Duitse 'Lastschriftverfahren' of machtiging. In Engeland worden, ondanks wijdverbreid credit card-gebruik, 15 tot 20 procent van de on-line betalingen gedaan met betaalkaarten zoals Switch, Solo en Delta. En in bijvoorbeeld Oostenrijk en Nederland, maar ook in Azië en Australië, wordt thuisbankieren steeds populairder, niet alleen voor het regelen van bankzaken maar ook voor Internet-aankopen.
Wat ook de tijden, de valuta of de betaalmethodes zijn, Internet transacties claimen over de hele linie een behoorlijk percentage van de totale omzet. Zowel de gestage omzetgroei van bestaande spelers als de opkomst van compleet nieuwe branches die een onmiskenbaar voordeel bieden boven fysieke winkels geven duidelijk aan dat e-commerce niet meer is weg te denken.

X0X0X0X0X0X0X0XOX

Over Bibit
Bibit Global Payment Services (Bibit) is gespecialiseerd in het verzorgen van betalingen, afkomstig uit diverse verkoopkanalen, via een Internet infrastructuur. Het bedrijf biedt een uitgebreide betaaldienst in meerdere talen, die circa 70 internationale betaalmethoden voor verschillende valuta combineert in één digitale oplossing. De Payment Service sluit naadloos aan op bestaande retail platforms en omvat specifieke interfaces voor verschillende branches en verkoopkanalen.
Bibit opereert wereldwijd, via kantoren in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In 2002 bedroeg de totale waarde van transacties die via Bibit's platform verwerkt werden bijna ¤ 1 miljard. In december 2002 behaalde Bibit de vijfde plaats in de Fast500, Deloitte & Touche's Europese ranking van snelst groeiende technologiebedrijven. Tot Bibit's uitgebreide klantenbestand behoren zowel multi-channel retailers als pure webshops, call centers, en fysieke verkooppunten. Tot de internationale klanten behoren o.a. Dell Computer Corporation, Expedia Inc., TUI / Hapag Lloyd, The Financial Times en Fleurop Interflora. In Nederland maken bijv. Transavia, Bol.nl, De Telegraaf, Vodafone, Kijkshop en AKO gebruik van Bibit's diensten.