Nederlands Detachement in Irak
12 juni 'Als we eerst maar airconditioning hebben'
Bakoven
Goede kans dat majoor Ruud Wols van de genieconstructiecompagnie uit
Wezep zich in Irak binnen een paar dagen onsterfelijk populair maakt
bij de Nederlandse mariniers. Op Wols en zijn 150 genisten ('de
bouwvakkers van de landmacht') rust de schone taak om zo snel mogelijk
tenten met airconditioning te bouwen.
Dat moet gebeuren voordat de hoofdmacht van de 1100 Nederlandse
militairen in augustus aankomt in het zuiden van Irak. De temperatuur
loopt in die periode op tot boven de 50 graden Celsius. De hitte in de
bakoven die Zuid-Irak is, vrezen de Nederlandse militairen nog het
meest.
Alleen daarom al krijgen alle 1100 Nederlandse militairen een week de
tijd om in Koeweit te acclimatiseren. Pas daarna reizen ze door naar
het Nederlandse operatiegebied in de Iraakse woestijnprovincie Al
Muthanna.
Voorzorgsmaatregelen
Behalve de acclimatiseringsperiode van zeven dagen in Koeweit treft
Defensie nog andere voorzorgsmaatregelen. Zo wordt het werk begonnen
bij het krieken van de dag, als de temperatuur het laagst is. Tot een
uur of 11.00 in de ochtend wordt gewerkt, waarna op het heetst van de
dag zo veel mogelijk gerust wordt, tot het einde van de middag.
In de avond kan weer worden gewerkt. Om goed te kunnen rusten, is het
van cruciaal belang dat er zo snel mogelijk tenten met airconditioning
worden opgezet. Genist Ruud Wols weet dat hij behalve met 'airco' op
nog meer fronten een belangrijke rol speelt bij de ondersteuning van
de mariniers. Zo neemt zijn compagnie een moderne boorinstallatie mee
ter waarde van 1,5 miljoen euro waarmee tot op een diepte van
driehonderd meter naar water kan worden geboord.
Zandvliegje
Ook medisch gezien zijn de mariniers voorbereid op ellende in Irak.
Het zandvliegje 'leishmaniasis' heeft het geschopt tot de top-drie van
te verwachten problemen tijdens de missie. Een steek van het vliegje
kan grote zweren op de huid veroorzaken. Door de lange incubatietijd
openbaren de zweren zich echter vaak pas na maanden.
Als marinier ben je dan mogelijk al weer terug in Nederland. Om
aanvallen van de zandvliegjes te voorkomen laat Defensie zoveel
mogelijk kleding, tenten en klamboes impregneren met een
insectenwerend middel.
Verkeersongelukken
Tegen verkeersongelukken is het moeilijker je te weer te stellen.
,,Tussen Basra en Bagdad loopt een keurige zesbaansweg, maar in ons
gebied zijn het maar twee banen. Daar geldt dan het recht van de
sterkste'', zegt Swijgman. Hij vreest dat de landrovers van de
Nederlanders door grote vrachtwagens van de weg geduwd kunnen worden.
Extra oppassen is dan ook het devies.
Gewapende incidenten
Mocht het tot gewapende incidenten komen, dan hebben de Britten een
zwaar bewapend gevechtsbataljon achter de hand om de Nederlanders te
hulp te schieten, heeft het kabinet al aan de Tweede Kamer laten
weten.
Risicoanalyse
De Kamer heeft toch nog veel vragen over de risicoanalyse die Defensie
heeft gemaakt. Volgens het ministerie is de situatie in het zuiden van
Irak redelijk stabiel, al ,,kan de situatie onverwacht
verslechteren''.
Criminele bendes zouden zich vooralsnog rustig houden en in de
hoofdstad As Samawah beperkt de criminaliteit zich tot berovingen,
autodiefstal en wapenhandel. Sommige Kamerleden vinden die analyse te
mager en eisen een toelichting. Volgens kolonel Damen, die namens de
chef-defensiestaf een verkennersmissie naar Irak leidde, is een
verdere toelichting geen probleem.
Het onderliggende rapport van de Militaire Inlichtingen en
Veiligheidsdienst (MIVD) beslaat twintig bladzijden. De Iraakse
bevolking wordt door de mariniers niet als een gevaar gezien. De
bevolking staat vriendelijk en vol vertrouwen ten opzichte van ons,
meent Defensie.
Commandant Dick Swijgman: ,,We gaan aan de lokale bevolking uitleggen
wat we doen en waarom. Het is onze taak om een bijdrage te leveren aan
de stabiliteit en veiligheid in Irak en daarmee hulpverlening en
wederopbouw mogelijk te maken.
Of zoals de Amerikanen het zeggen: Give Iraq back to the Iraqis.''