Gemeente Zoetermeer

Overeenkomst tussen Zoetermeer en gemeente Den Haag over de aanleg van RandstadRail

Heldere afspraken over bouw RandstadRail

Op 12 juni a.s. tekenen burgemeester Van Leeuwen van Zoetermeer en wethouder Bruins (verkeer en vervoer) van de gemeente Den Haag een bestuurlijke overeenkomst voor de aanleg van RandstadRail in Zoetermeer. Het stadsgewest Haaglanden bereidde al eerder deze aanleg voor. Met deze overeenkomst zal de gemeente Den Haag in samenwerking met de gemeente Zoetermeer de bouw van RandstadRail realiseren.

Eerder maakten het stadsgewest Haaglanden en de gemeente Den Haag de afspraak dat de gemeente Den Haag de aanleg van de infrastructuur van RandstadRail zou uitvoeren. Met de vandaag gesloten overeenkomst wordt het mogelijk dat de gemeente Den Haag ook het Zoetermeerse deel van RandstadRail kan aanleggen. Binnenkort sluit de gemeente Den Haag gelijke overeenkomsten met Pijnacker-Nootdorp en Leidschendam-Voorburg.

Het totale budget voor de aanleg is ongeveer 450 miljoen euro. Met de aanleg van RandstadRail in Zoetermeer is zon 100 miljoen euro gemoeid. Dit bedrag is nodig om alle stations aan de huidige Krakeling aan te passen en de Oosterheemlijn met drie nieuwe haltes aan te leggen. Vanuit het oogpunt van slagvaardigheid en kostenbeheersing heeft de gemeente Den Haag een speciale uitvoeringsorganisatie opgericht; de projectorganisatie RandstadRail. Volgens planning starten de eerste werkzaamheden in Zoetermeer eind 2003 en rijdt RandstadRail 1 juli 2006.

Wat is RandstadRail?
RandstadRail biedt een snelle, comfortabele manier van reizen door de Zuidvleugel van de Randstad. RandstadRail biedt reizigers in het gebied tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer de kans om met een hoge frequentie ver de steden van Den Haag en Rotterdam in te rijden. Hiervoor wordt de Zoetermeerlijn, uitgebreid met de Oosterheemlijn, gesplitst in twee lijnen en op Den Haag CS gekoppeld aan de tramlijnen 3 en 6 richting Den Haag zuidwest. De Hofpleinlijn wordt doorgetrokken naar Rotterdam CS en gekoppeld aan de metro richting Slinge. Ook gaat er een snelle bus rijden tussen Zoetermeer en Berkel en Rodenrijs.

Niet alleen de verbindingen, ook de kwaliteit van het vervoer wordt beter: er komen negen nieuwe haltes, de voertuigen worden kleinschaliger, krijgen een gelijkvloerse instap en er komt actuele informatie over vertrektijden. Daarbij wordt er veel aandacht besteed aan de sociale veiligheid van haltes. Zie ook www.randstadrail.nl

Laatste wijziging: 11-06-2003