P E R S B E R I C H T
Subsidie geluidsarm transportmaterieel op de helling
Den Haag/Zoetermeer,12 juni. In een brief aan bewindslieden van VROM, Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat spreken EVO, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) hun bezorgdheid uit over het waarschijnlijk schrappen van een stimuleringssubsidie van 6,5 miljoen euro. Deze reservering die bedoeld is om de aanschaf van geluidsarm transportmaterieel te stimuleren, is in het verleden meerdere malen toegezegd, onder andere aan de Tweede Kamer. Het ministerie van VROM zou 5 miljoen euro voor haar rekening nemen. VROM dreigt zich nu terug te trekken. Daardoor komt de gehele stimuleringsbijdrage van 6,5 miljoen euro in gevaar. De organisaties willen dat de overheid zich ook op dit punt opstelt als een betrouwbare partner.
In het project PIEK werken het bedrijfsleven, de ministeries van VROM,
Verkeer en Waterstaat en Economische zaken samen in het vinden van
oplossingen om de geluidsproductie tijdens laden en lossen nabij woningen
te reduceren. Inmiddels zijn diverse vormen van geluidarm materieel
ontwikkeld.
Voor vervoerders is het geluidsarm materieel duurder dan het reguliere
materieel. Een stimuleringsbijdrage is dan ook een belangrijk instrument om
de aanschaf van geluidsarm materieel te versnellen en op termijn ? doordat
er op grotere schaal stil materieel verkocht kan worden - goedkoper te
maken. Het bedrijfsleven heeft in afwachting van deze toegezegde maatregel,
investeringen in geluidsarm materieel uitgesteld.
Het ministerie van VROM wil de toegezegde reservering van 5 miljoen euro
schrappen. Hierdoor komt de stimuleringsmaatregel volledig op de helling te
staan. Het bedrijfsleven voelt zich door de overheid in de steek gelaten.
EVO, KNV en TLN verwachten niet meer, dan dat de overheid zich aan eerder
gemaakte afspraken houdt. Zeker daar waar het bedrijfsleven zich op zo'n
positieve manier heeft ingezet in het project PIEK, met het bedenken van
nieuwe oplossingen te die geluidsoverlast kunnen tegengaan en door het
intensief voorlichten van vervoerders en verladers.
Voor de redactie (