SIRE
12 juni 2003
Studenten maken unieke SIRE-campagne; Talent tegen Geweld
Amsterdam, 11 juni 2003 Deze week is SIRE, de Stichting Ideële Reclame, officieel gestart met het ontwikkelen van een nieuwe, unieke campagne Talent tegen Geweld die in het najaar van start gaat. Uniek omdat SIRE aanstormend talent afkomstig van diverse opleidingen en scholen in Nederland heeft gevraagd de campagne te bedenken én uit te voeren. Meer dan vijftien opleidingsinstituten op het gebied van grafische vormgeving, film en televisie, fotografie en beeldende kunst gaan de komende maanden met hun leerlingen aan de slag. De campagnebriefing vond gisteren in de VARA studios plaats.
Verleden jaar liet SIRE naar aanleiding van haar 35-jarig bestaan een onderzoek uitvoeren onder jongeren van 12 tot 18 jaar. De achterliggende vraag was het achterhalen wat hedendaagse jongeren de belangrijkste maatschappelijke onderwerpen vinden. Uit het onderzoek bleek alledaags geweld in de directe leefomgeving het hoogst te scoren. Ook jongeren voelen zich dagelijks onveilig op straat, op school en als ze uitgaan. SIRE is van mening dat juist een campagne van, voor en door jongeren het beste effect kan sorteren.
Net als andere SIRE campagnes zullen de uitingen o.a. verschijnen op TV, radio, dagbladen, scholen, freecards, internet en outdoor. De campagne start in december van dit jaar en loopt door tot in het nieuwe jaar. Begin november 2003 zal een professionele jury de winnende uitingen per categorie selecteren. De afzender per winnende uiting is tweeledig en bestaat uit zowel de opleiding als SIRE (zie campagnelogo in bijlage). Opleidingen die alsnog mee willen doen moeten snel zijn en hebben nog een week de tijd om zich aan te melden.
Over Sire
SIRE is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt
onderwerpen, die voor de samenleving belangrijk zijn maar niet door
andere partijen worden opgepakt, aan de orde te stellen en
bespreekbaar te maken Dit gebeurt door het maken van ideële, dus niet
commerciële campagnes. SIRE heeft geen banden met de overheid of
andere organisaties.
Door de samenstelling van het bestuur en het netwerk van SIRE is de
stichting in staat om via de massamedia een scala van ideeën en
idealen onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Sinds de
oprichting in 1967 zijn dat meer dan 85 campagnes, zoals bijvoorbeeld
De maatschappij dat ben jij, je bent een rund als je met vuurwerk
stunt en campagnes over drugs, eenzaamheid, rouwverwerking en
dyslexie. SIRE werkt zonder geld. Dat wil zeggen dat SIRE anderen
vraagt om op vrijwillige basis medewerking te verlenen aan een
campagne. De Talent tegen Geweld campagne wordt o.a. ondersteund door
communicatieadviesbureau Bennis Porter Novelli uit Amstelveen en Acta
Organisatie en Communicatie uit Den Haag.
---
---