Stork Groep NV
12-06-2003
Kwalificatieopdracht Pratt & Whitney aan Stork Aerospace voor
onderdelen JSF-motor
Eerste hardware inmiddels geleverd
Vliegtuigmotorenfabrikant Pratt & Whitney heeft in het kader van het
Joint Strike Fighter project aan Stork Aerospace een
kwalificatieopdracht verstrekt voor een eerste set uitlaatsystemen
('nozzles') voor de F135 straalmotor. Het contract heeft betrekking op
geavanceerde productietechnieken met behulp van
hogesnelheidsverspaning van titanium, waarmee aantoonbaar
kwaliteitsverbetering, lagere kosten en een snellere doorlooptijd
kunnen worden bereikt voor een aantal kritische F135 subsystemen.
De werkelijke waarde van deze kwalificatieopdracht is niet zozeer
gekoppeld aan de financiële omvang ($ 40.000) als wel aan de optie dat
Stork Aerospace zich bij welslagen kan kwalificeren voor de verdere
leveringen, mogelijk goed voor een omzet van tientallen miljoenen
euro's. Binnen het raamwerk van het contract verricht het betrokken
Stork Fokker bedrijf in Hoogeveen proeven voor verbeterde
fabricagetechnieken door middel van hogesnelheidsverspaning, gericht
op het uitlaatsysteem van de F135 straalmotor. Stork Fokker werkt
daarbij nauw samen met simulatiesoftware aanbieder Third Wave Systems
in de VS en met de Technische Universiteit Twente die is ingeschakeld
voor de ontwikkeling van besturingsprogrammatuur voor geautomatiseerde
onderdelenproductie. De eerste concrete werkstukken zijn reeds bij P&W
aangeleverd. Het ligt in de bedoeling dat de componenten waar het
contract betrekking op heeft, in het vierde kwartaal van 2003 in de
productieconfiguratie zullen worden beproefd. Tot nu toe hebben
proeven een hogere kwaliteit en verbetering van doorlooptijden voor
machinaal vervaardigde onderdelen aangetoond.
"Stork Fokker voelt zich zeer bevoorrecht te mogen participeren in het
Pratt & Whitney F135 programma", zegt Erick Vink, vice-president van
het JSF-programma bij Stork Aerospace. "Dit eerste contract markeert
het begin van wat naar onze verwachting een zeer langdurige
ontwikkelingsinspanning wordt voor een vernieuwende
productietechnologie. We zijn er uitermate op gebrand om daarmee een
belangrijke bijdrage te leveren aan de leading principles voor het
JSF-programma: hoge kwaliteit en betaalbaarheid ".
"Als participerend land gaat Nederland nu de vruchten plukken van zijn
betrokkenheid bij het JSF-programma," zegt Ed O'Donnell, directeur van
P&W's internationale F135 programma. "Niet alleen zal de Koninklijke
Luchtmacht - mits ervoor gekozen wordt - een uitstekend vliegtuig
krijgen, maar zal de Nederlandse industrie bovendien profijt kunnen
trekken van hoogtechnologische ontwikkelingen waar dit geavanceerde
productieproces een voorbeeld van is. P&W vertrouwt voor een aantal
machinaal vervaardigde onderdelen op zijn toeleveranciers om zo zijn
eigen productiekennis te vergroten. Stork Fokker heeft aangetoond dat
het over expertise beschikt om met machinaal vervaardigde onderdelen
tegen lage kosten hoge kwaliteit te leveren. Het contract met Stork
Fokker is P&W's vijfde contract met een Nederlandse industriële partij
ter ondersteuning van het JSF-straalmotorsysteem. Wij vertrouwen op
hun uitzonderlijke luchtvaartkennis".
Het voor de F135 straalmotor verantwoordelijke team bestaat uit:
- Pratt & Whitney, hoofdverantwoordelijke voor de hoofdmotor en de
systeemintegratie;
- Rolls-Royce, leverancier van de modules die verticale landing van de
STOVL versie mogelijk maken;
- Hamilton-Sundstrand, leverancier van controle- en gearboxsystemen.
De F 135 (een verdere ontwikkeling van de F119 straalmotor voor de F/A
Raptor) vormt de krachtbron voor alle versies van de F-35 JSF: de CTOL
(conventional take off and landing), de CV (carrier variant) en de
STOVL (short take off/vertical landing).
Pratt & Whitney, onderdeel van United Technologies, is
wereldmarktleider op het gebied van ontwerp, productie en service van
vliegtuigmotoren, voortstuwingssystemen voor de ruimtevaart en
industriële gasturbines.
Stork Fokker ontwerpt en produceert structuurdelen en
bekabelingssystemen voor de civiele en militaire luchtvaart. Het
bedrijf maakt deel uit van de Stork Aerospace groep. In 2002
realiseerde deze groep met 3.225 een omzet van EUR 411 miljoen van de
totale Stork omzet van EUR 2 miljard.
Informatie voor de pers:
Stork N.V.
Dick Kors
Tel.: 035 - 695 75 75 of 06 - 51 98 40 54
back