AutoRai

12-6-2003

Nissan start autoproductie in Mississippi

Nissan geeft flink gas in de Verenigde Staten. Recentelijk is een nagelnieuwe autofabriek in gebruik genomen in Canton in de staat Mississippi.

De fabriek, waarmee een investering van zon 1,4 miljard dollar is gemoeid, heeft een capaciteit van 400.000 autos per jaar. Carlos Ghosn, President van Nissan, noemt dit een belangrijke stap in het groeiscenario dat de autoproducent voor ogen heeft.

In Canton is de productie van een nieuwe MPV voor de Noord-Amerikaanse markt gestart. Het is de Nissan Quest, die eerder dit jaar op de autoshow in Detroit zijn debuut beleefde en die in juli in de VS bij de dealers staat. Verder zullen de Nissans Pathfinder Armada SUV, de Titan King Cab/Crew Cab, de Altima Sedan en de Infiniti SUV van de band rollen. Bij volle productie biedt de fabriek werkgelegenheid aan 5300 mensen. Momenteel zijn 2000 mensen werkzaam bij Nissan in Canton.

Nissan veert op, aldus Ghosn, die de officiële ingebruikname van de fabriek op 27 mei bijwoonde. Drie jaar geleden, toen wij de toekomst van Nissan tegen het licht hielden, hebben we een plan voor groei gemaakt. Een van de bouwstenen daarin is deze fabriek. Canton speelt een grote rol voor ons concern.

Elk model dat in Mississippi van de band rolt, betekent uitbreiding van Nissans gamma op de Noord-Amerikaanse markt. Ghosn: De mensen in deze fabriek bouwen aantrekkelijke autos die in de smaak vallen bij een groot publiek en die bovendien voldoende winstgevend zijn. Veel van deze modellen komen uit in segmenten waarin Nissan tot dusver op de Noord-Amerikaanse markt geen rol speelde.

Trots
Gouverneur Musgrove van Mississippi juicht de komst van de Nissan naar zijn staat toe. Deze fabriek, de mensen die hier werken en de producten die zij maken zijn van excellente klasse. We kijken uit naar een lange en gezonde samenwerking, en we kijken uit naar de voordelen die deze samenwerking beide partijen zal brengen.

De nieuwe fabriek is een van de pijlers van Nissan 180, het over drie jaar uitgesmeerde groeiscenario op weg naar een financieel gezonde, wereldwijd opererende autoproducent. In dit scenario staan drie doelen centraal. In de eerste plaats wil Nissan aan het eind van het fiscale jaar 2004 een miljoen voertuigen per jaar méér produceren dan in 2001. Verder is het de bedoeling een winst te boeken van acht procent op de omzet. Doel drie is het wegwerken van de schuldenlast. Deze laatste twee objectieven zijn al gerealiseerd. Over het fiscale jaar 2002 rapporteerde Nissan een winst van 10,8 procent op de omzet. Tevens was toen al de schuld weggewerkt. De groei in verkopen ligt op schema, waarbij de fabriek in Canton nu tevens voor fors wat rugwind zal zorgen.

Bouw
De bouw van de fabriek in Mississippi is in 2001 begonnen. De investering van 1,4 miljard dollar maakt deel uit van een totale financiële injectie van bijna 4 miljard dollar, die Nissan de afgelopen jaren aan zijn in totaal drie productiefaciliteiten in de Verenigde Staten heeft besteed. Nissan had immers al een fabriek in Smyrna in Tennessee. Daar worden de Nissans Maxima, Xterra SUV, Frontier pick-up en Altima gebouwd. In Decherd in Tennessee worden onderdelen zoals wielophanging en motoren geproduceerd.

De Nissan Quest is de eerste van in totaal tien nieuwe modellen die Nissan wereldwijd in 2003 lanceert. Ghosn. De Quest en de volgende modellen die in Canton worden gebouwd dragen bij aan ons streven dit jaar 852.000 autos te verkopen in de VS. Nissan Motor Company behoort momenteel tot de best renderende autofabrikanten. Met 125.000 medewerkers wereldwijd wil Nissan in het fiscale jaar 2003 (dat loopt van april 2003 tot en met maart 2004) in totaal drie miljoen personenautos en bedrijfsautos in zon 190 landen verkopen.