Gemeente Maastricht

11 juni 2003

Aanvragen Koninklijke onderscheidingen voor Koninginnedag 2004

Ieder jaar worden er bij gelegenheid van Koninginnedag door Hare Majesteit de Koningin onderscheidingen toegekend. Aangezien voor het doen van voordrachten voor het toekennen van een Koninklijke onderscheiding een strak tijdschema wordt gehanteerd, is het wenselijk in het kort hierop in te gaan.
Voordrachten voor een Koninklijke onderscheiding dienen te worden ingediend bij de burgemeester van de woonplaats van de decorandus. De burgemeester moet de voordrachten vóór 1 september hebben ingediend bij de Commissaris der Koningin. Dit betekent dat de voordrachten uiterlijk 1 augustus dienen te worden ingediend bij de burgemeester. Van voordrachten welke later worden ontvangen kan bijna met zekerheid worden gesteld, dat deze niet meer voor Koninginnedag 2004 in behandeling worden genomen.
In het huidige decoratiestelsel wordt de nadruk gelegd op de bijzondere persoonlijke verdiensten en prestaties van de voor een onderscheiding voor te stellen persoon. Daarbij telt hetgeen door de betrokkene in een betaalde functie is gedaan alleen nog maar als aanvullend element mee, maar de bijzondere maatschappelijke verdiensten behoeven ook weer niet vreemd te zijn aan de hoofdfunctie.

Informatie over de mogelijkheden om iemand voor een Koninklijke onderscheiding voor te dragen kan worden verkregen bij mevrouw I. Alken, secretaresse burgemeester (043) 350 40 32. Geadviseerd wordt eerst contact op te nemen. Wellicht kan hierdoor in sommige gevallen een teleurstelling worden voorkomen.

Voor het indienen van een decoratievoorstel dient bovendien gebruik te worden gemaakt van aparte formulieren. Deze formulieren worden u op verzoek toegezonden.

Overigens moeten aanvragen voor tussentijdse gelegenheden uiterlijk 5 maanden voor de uitreikingsdatum bij de burgemeester worden ingediend.

Een nieuwe skatebaan voor De Heeg

Maandag 16 juni vindt een informatiebijeenkomst plaats over de aanleg van een nieuwe skatebaan. Alle bewoners van De Heeg, jong en oud, worden uitgenodigd mee te denken over de beste locatie voor een dergelijke voorziening in de Heeg. Aanvang van de bijeenkomst is 19.00 uur in Gemeenschapshuis de Boeckel.

De Heeg is een van de wijken met een skatevoorziening. De oude voorziening aan de Brusborg is eind 2001 afgebroken omdat deze was verouderd en niet meer voldeed aan veiligheidsvoorschriften. Naar aanleiding van de problemen rond het functioneren van de jongerenontmoetingsplek is geconstateerd dat de Brusborg geen geschikte locatie is voor een skatebaan. Belangrijkste reden hiervoor was dat de concentratie van diverse voorzieningen (een speelplek voor de allerkleinsten, een overdekte ontmoetingsplek voor de oudere jeugd en een basketbalplein) leidde tot een belasting van de directe omgeving. Bovendien bleken skaters geen gebruik van de voorziening te maken uit `angst' voor de oudere jeugd in de overdekte ontmoetingsplek.

De problemen rond de oude locatie en de vraag van de jeugd zijn voor de gemeente aanleiding geweest om op zoek te gaan naar een nieuwe locatie voor de skatebaan. Naar aanleiding van een oproep aan de jeugd zijn vier locaties in beeld gekomen, te weten groengebied tussen Haafkensborg en Rijksweg, groenzone ter hoogte van de Rabbelsgaard, de Welsdaal en in de groenzone achter de Trappendaal (ter hoogte van trapveld). Op grond van criteria als ligging ten opzichte van woningen, bereikbaarheid, inpasbaarheid in het groen en sociale veiligheid zal de gemeente een afweging maken.

Zonder de betrokkenheid van jeugd en volwassen lukt het ons niet een goede voorziening voor de jeugd op de beste plek te realiseren. Wij rekenen er dan ook op dat de bezoekers van deze bijeenkomst, maandag 16 juni in Gemeenschapshuis de Boeckel, constructief met ons mee willen denken over de beste plek voor de skatebaan voor de jeugd. Mede op grond van de resultaten van deze avond zal de definitieve locatie worden aangewezen.

Jongerenontmoetingsplek voor Heugem en Randwyck

Op donderdag 19 juni begint om 19.00 uur in de Klaekeburg een informatieavond over de aanleg van een Jongerenontmoetingsplek in Heugem of Randwyck Tijdens deze avond kunnen alle inwoners van Heugem en Randwyck de voor en tegens van de diverse locaties kenbaar maken. Op grond van de resultaten van deze avond zal de definitieve locatie bepaald worden.

Al geruime tijd bestaat er een discussie over het wel of niet plaatsen van een jongerenontmoetingsplek, in de mond van de jeugd ook wel een JOP genoemd. Naar aanleiding van diverse verzoeken van jongeren en diverse meldingen van overlast veroorzaakt door jongeren heeft de gemeente, mede op verzoek van de dorpsraad, besloten een locatie voor een jongerenontmoetingsplaats aan te wijzen. Ook omdat het gebied Heugem Randwyck nog een van de weinige gebieden is waar geen jongerenontmoetingsplek is gerealiseerd. Vertrekpunt nu is een tijdelijke voorziening. Op grond van de ervaringen die in de periode van juli tot en met december worden opgedaan, zal bezien worden of deze tijdelijke voorziening definitief wordt. In dit kader zal de ambulant jongerenwerker van stichting Trajekt de bezoekers van de JOP begeleiden.

Begin mei is de jongeren gevraagd welke locaties naar hun mening geschikt zijn. Tijdens een bijeenkomst in de Klaekeburg zijn vier locaties voorgedragen te weten De Beente aan de Oeslingerbaan, de Sint Michaelsweg ter hoogte van het tankstation, de Molenweg/Oeslingerbaan ter hoogte van picknickset/trapveld en de Praaglaan eveneens nabij het trapveld. Naast de locatie hebben de jongeren ook spelregels voor het gebruik opgesteld. Regels als rotzooi opruimen, geen kabaal maken, niet bekladden voorziening zijn hierbij de revue gepasseerd. Een belangrijke regel betreft de wijze waarop naar omwonenden gereageerd moet worden: heb respect voor de omwonenden en benader deze ook zo. De ambulant jongerenwerker zal zijn werkzaamheden met name richten op het naleven van de regels en het bevorderen van wederzijds begrip tussen de jongeren en omwonenden.

Het lukt ons niet om een goede voorziening voor de jeugd op de beste plek te kunnen realiseren, zonder de betrokkenheid van jeugd en volwassenen. Wij rekenen dan ook op een constructieve bijdrage van alle bezoekers van deze bijeenkomst op donderdag 19 juni in de Klaekeburg.

Informatiebijeenkomst verkeersstructuur Heer

De nieuwe verkeersstructuur in Heer voldoet in belangrijke mate. Dat blijkt uit een evaluatie die in opdracht van Gemeente Maastricht is uitgevoerd. Er zijn wel aanpassingen gewenst op een aantal punten, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid op het kruispunt A. van Scharnlaan/Burg. Cortenstraat; het terugdringen van het sluipverkeer op de Sibemaweg en de parkeersituatie bij winkelcentrum De Leim.

Vanaf de jaren zeventig is de verkeersdruk op het kruispunt Akersteenweg/Dorpstraat/Burg. Cortenstraat fors toegenomen. Overbelasting van het kruispunt, aantasting van het winkelklimaat en een gebrek aan voldoende parkeerplaatsen waren het gevolg. Die situatie verbeterde nadat enkele maatregelen waren getroffen. De verkeersdruk in de Dorpstraat/Burg. Cortenstraat daalde, de doorstroming van het verkeer op de Akersteenweg verbeterde substantieel, het sluipverkeer door de woonbuurt werd beperkt en de bereikbaarheid van de winkels verbeterd. Andere aanbevelingen die uit de evaluatie naar voren zijn gekomen zijn een onderzoek naar de mogelijkheden om de verkeersstroom via de Dorpstraat om te buigen naar de Einsteinstraat; verbeteren kruispunt A. van
Scharnlaan/Keerderstraatje en overwegen de voorrangssituatie te wijzigen; verkeerscirculatie in het zuidwestelijk plandeel heroverwegen; verbeteren veiligheid kruispunt Mauritslaan/Sibemaweg; onderzoeken verkeersveiligheid Veldstraat en doortrekken van de verhoogde afscheiding tussen de rijbanen Akersteenweg.

Tijdens een informatiebijeenkomst op woensdag 18 juni in de collegezaal van het Eurocollege, Nijverheidsweg 25 te Heer/Maastricht, worden de resultaten van de evaluatie gepresenteerd. De bijeenkomst begint om 19.30 uur en eindigt om 22.00 uur. Komt u met de auto? Parkeer deze dan op het parkeerterrein van het Eurocollege of op het naastgelegen parkeerterrein van hotel van der Valk. Parkeer uw auto in ieder geval niet op het terrein van de bouwmarkt Formido.

Tijdens deze avond is er tevens gelegenheid om in te spreken over een verbeteringsvoorstel voor het kruispunt A.v.Scharnlaan/Burg. Cortenstraat. Sinds de reconstructie vier jaar geleden, waarbij de voorrang werd gewijzigd, is het aantal aanrijdingen toegenomen, mede door de beperkingen in het uitzicht. Ter verbetering van de verkeersveiligheid wordt voorgesteld een verkeersplateau aan te leggen op de kruising. Met deze maatregel wordt de snelheid teruggebracht. Ook wordt voorgesteld de hoeken op het kruispunt parkeervrij te maken. Hiermee wordt het uitzicht in belangrijke mate verbeterd. (Schriftelijke) inspraak op de aanpassing van het kruispunt A. van Scharnlaan/Burg. Cortenstraat is op de inspraakavond mogelijk, maar kan ook nog tot en met 9 juli 2003 worden ingediend bij de afdeling Communicatie van Gemeente Maastricht. De betreffende stukken liggen ter inzage bij het GemeenteLoket (zie rubriek Openingstijden Gemeente Maastricht) van 11 juni tot en met 9 juli 2003. Als u nog vragen hebt over de verkeersstructuur Heer, kunt u telefonisch contact opnemen met de projectleider, de heer J. Demollin, telefoonnummer (043) 350 45 55.

Opschriftstelling toepassing bestuursdwang

Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Maastricht maakt hierdoor bekend op 20 mei 2003 te hebben besloten tot en te zijn overgegaan tot toepassing van bestuursdwang, bestaande uit amovering van drie loodsen op respectievelijk nabij het woonwagencentrum Vinkenslag op 20 mei 2003.

Ter voldoening aan het bepaalde in artikel 5:24, lid 6 van de Algemene wet bestuursrecht heeft het College van Burgemeester en Wethouders de desbetreffende beslissing op schrift gesteld.

De opschriftstelling van de beslissing ligt vanaf heden gedurende vier weken ter inzage bij het Gemeenteloket

Saneringsregeling Wet bodembescherming

Het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht maakt op grond van artikel 28, lid 5 van de Wet bodembescherming bekend dat op 9 mei 2003, onder LI 093500042 een melding is ontvangen van de Dienst Stadsontwikkeling en Grondzaken met betrekking tot het voornemen om op de locatie plaatselijk aangeduid Abdissenweg 1, kadastraal bekend gemeente Maastricht, sectie G, nummers 4325 en 4339 de bodem te saneren.

Naar aanleiding van de melding zullen wij het ingediende saneringsplan beoordelen. Diegenen wier belang naar ons oordeel rechtsreeks bij ons besluit is betrokken zijn van het bedoelde voornemen op de hoogte gesteld.

Voor nadere inlichtingen kunt u zich wenden tot de heer J. Lochs, telefoon (043) 350 44 17, van de afdeling Milieu en Stad.

Ontwerp-uitwerkingsplan Achtzaligheden/Erfprinsbastion (Brusselsepoort)

Burgemeester en Wethouders van Maastricht maken overeenkomstig artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening juncto artikel 28 lid 2 van het bestemmingsplan Maastricht-West bekend dat met ingang van 12 juni 2003 gedurende vier weken het ontwerp-uitwerkingsplan Achtzaligheden/Erfprinsbastion (Brusselsepoort) voor belanghebbenden ter inzage ligt bij het Gemeenteloket (zie rubriek Openingstijden Gemeente Maastricht).

Het uitwerkingsgebied wordt aan de noordzijde begrensd door de Halvemaanstraat, aan de westzijde deels door de Ravelijnstraat en deels door het Erfprinsbastion, aan de zuidzijde door enkele percelen ten zuiden van de bestaande garageboxen aan de Achtzaligheden en aan de oostzijde door de Hoge Fronten en het voormalige schootsveld van de vestingwerken.
Het uitwerkingsplan voorziet in de bouw van maximaal 60 gestapelde woningen aan de zuidzijde van de Halvemaanstraat en het realiseren van 21 grondgebonden woningen alsmede 3 woonwagenstandplaatsen aan het Erfprinsbastion en de Achtzaligheden. In de oostelijke helft van het plangebied blijft het bestaande groene karakter van het voormalige schootsveld gehandhaafd.

Gedurende bovenvermelde termijn kunnen belanghebbenden schriftelijk bedenkingen omtrent het ontwerp-uitwerkingsplan kenbaar maken bij Burgemeester en Wethouders van Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

Certificaten inburgeringscursus

Op maandag 2 juni jl. overhandigde de wethouder voor Welzijn, Volksgezondheid en Ouderen van Gemeente Maastricht, mevrouw Marina Mesman, zogenaamde `inburgeringscertificaten' aan 37 nieuwkomers in Maastricht, die het certificaat met enige trots in ontvangst namen. De overhandiging gebeurde in de Raadzaal van het statige Stadhuis van Maastricht, die volledig bezet bleek met nieuwkomers, familie en enkele professionals die de mensen tijdens het inburgeringstraject begeleidden. De nieuwkomers bleken een zeer gemêleerd gezelschap: er waren mensen uit Oost-Europa, Zuid-Amerika, Afrika en Azië. In haar toespraak bracht de wethouder onder de aandacht het belang van de inburgeringscursus: namelijk het feit dat de nieuwkomers die nog niet zo lang in Nederland wonen het Nederlands al kunnen verstaan en dat dus communicatie tussen `oude' en `nieuwe' Maastrichtenaren mogelijk is. Dit wordt van belang geacht voor een actief burgerschap, echte integratie en het zogenaamde Maastricht-gevoel. Het wonen en zich thuisvoelen in de stad Maastricht. Een stad die samen wordt opgebouwd en waarin de Maastrichtse samenleving nieuwkomers laat invoegen, zoals het ritsen op de snelweg. De speech wordt besloten met de woorden: "Maastricht, uw stad, mijn stad: onze stad."

Kinderraad Limmel wint titel Speelvriendelijkste buurt

Op 4 juni heeft wethouder Marina Mesman tijdens de Nationale Straatspeeldag de prijs voor de beste inzending van de Prijsvraag Speelruimte uitgereikt aan de Kinderraad Limmel. De tweede prijs ging naar een groep bewoners uit Biesland. Basisschool de Schans uit de Heeg en de Kinderraad St. Maartenspoort eindigden op een gedeelde derde plaats.

De Kinderraad Limmel heeft de prijs gewonnen door het enthousiasme van de jeugd en de wijze waarop ze de hele buurt bij hun inzending hebben betrokken. Hierdoor bleven ze Biesland met originele ideeën als een Gaudi-bank en fietscrossbaan voor. De Limmelse jeugd heeft de jury en de gemeente uitgebreid kennis laten maken met de knelpunten van en oplossingen voor spelen in hun wijk. Hiermee voldeden zij het best aan de gestelde criteria.

Doel van de prijsvraag is het vergroten van draagvlak voor het spelen in de buurt. Door elkaar de ruimte te geven en te gunnen en spelregels af te spreken blijft dit mogelijk. Dit vereist van zowel de jeugd als volwassenen een stuk inventiviteit en flexibiliteit. Alleen door samen met oplossingen te komen kan worden voorkomen dat spelen als overlast wordt ervaren. Deze oplossingen probeert de gemeente samen met de inwoners van Maastricht te ontdekken. Daarom zal ook het komend jaar de prijsvraag `Spelen in de stad, hoe doe je dat?' weer plaatsvinden. Begin september zal Gemeente Maastricht, in samenwerking met Stichting Trajekt, het nieuwe thema bekendmaken zodat Maastrichtse buurten kunnen strijden om de titel `Speelvriendelijkste buurt 2004'.

Opening hightech tunnel Maasboulevard

Maastricht krijgt zowat de modernste en veiligste tunnel van Nederland. Vooruitlopend op de nieuwe Europese richtlijnen - opgesteld na de rampen in Kaprun (2000) en de Gotthard-tunnel (2001) waarbij in totaal 166 doden vielen omdat de vluchtwegen niet tijdig bereikbaar waren - is onze 450 meter lange Maasboulevardtunnel een staaltje van maatwerk geworden. Niet alleen wat de techniek betreft. Ook bouwkundig is de tunnel perfect ingepast in de bestaande én nieuwe infrastructuur. Vanaf de Markt tot aan de Maas ontstaat er nu weer één groot promenadegebied, zoals het vroeger ooit eens was. En de binnenstad krijgt een stuk minder auto's te slikken.

In mei 2001 werd begonnen met de bouw van de tunnel. Sindsdien is de Maasboulevard afgesloten geweest voor het verkeer. Als de tunnel op 13 juni wordt geopend, rijden er naar schatting dagelijks 15.000 auto's doorheen. Op de westelijke singels (o.a. Prins Bisschop-, Hertog- en Statensingel) neemt het aantal motorvoertuigen dagelijks met enkele duizenden per dag af evenals op de 'parkeerroute Oost' (Franciscus Romanusweg, Wilhelmingasingel, Avenue Céramique). Over de Wilhelminabrug kunnen alleen nog bussen naar het centrum rijden zodat de Gubbel- en de Hoenderstraat worden ontlast. Er mag in een later stadium niet meer worden geparkeerd op de Markt en aan de Gubbelstraat. Uiteindelijk zal ook de Wilhelminakade parkeervrij worden. Op de plek van de voormalige stadskantoren wordt nu een ondergrondse parkeergarage gebouwd die in het najaar van 2004 deels gebruiksklaar is. Ze telt vier lagen waarvan op drie kan worden geparkeerd door 1200 auto's: drie keer het aantal voertuigen dat in de parkeergarage onder het Vrijthof past.

Veilig
Projectleider Wim Helgers van Gemeente Maastricht verwacht dat in 2006 alle vastgoed behorende bij de herinrichting van de Maasboulevard, klaar zal zijn. "Alles is volgens planning verlopen. We hebben een maand vertraging opgelopen, doordat er op 26 april brandproeven zijn gehouden. Dat is mede gebeurd op aandringen van de brandweer die moet verklaren dat de tunnel veilig is. In de ontwerpfase zijn er al computerberekeningen uitgevoerd over de rookontwikkeling in geval van brand. Gedurende zeven tot acht minuten - totdat de brandweer er is - moet er een vrije ruimte in de tunnel blijven zodat de mensen niet met hun hoofd in de rook zitten. Ook moeten de vluchtsignalen zichtbaar blijven. Daartoe zijn twee grote ventilatoren geïnstalleerd die de rookgassen en warmte afvoeren. Uit de tests is gebleken dat de berekeningen zeer goed waren. We weten nu in ieder geval dat het veilig is en dat de tunnel open mag van de brandweer."

Seconde
De tests hebben 20.000 euro gekost en het totale pakket aan veiligheidsvoorzieningen maar liefst 2,1 miljoen. De tunnel wordt elke seconde van de dag bewaakt door twee toezichthouders. Vanuit de controlekamer bij de Nutsbedrijven aan de Maagdendries kunnen zij allerlei camera's bedienen en in geval van nood direct contact leggen met hulpdiensten en gemeente. De Nutsbedrijven hebben hiervoor dertien medewerkers opgeleid. "Wij bewaken 24 uur per dag ons totale netwerk (gas/elektra en CAI) en voeren toch al allerlei bereikbaarheidsdiensten voor de gemeente uit", verklaart Peter Pans, directeur commerciële zaken van de Nutsbedrijven Maastricht. "Voor de tunnel hebben we extra mensen ingezet die altijd bereikbaar zijn en kunnen ingrijpen. Je kunt niet alles aan de techniek overlaten. Een computer kan alarmsignalen niet interpreteren of iemand uit de auto praten. In een voorbereidingstraject van een jaar hebben we met de gemeente de meest uiteenlopende scenario's bedacht, zodat we nu optimaal zijn toegerust voor deze taak. De gemeente heeft de technische voorzieningen bepaald. Wij zorgen met goed getrainde menskracht voor een continue doorstroming van het verkeer en de veiligheid van de automobilisten en passagiers."

Onderschat
Hoewel de tunnel maar kort is in vergelijking met kilometerslange transitpassages, zijn al die maatregelen heus niet overbodig. Er hangen zestien noodtelefoons. Om de zeventig meter zijn vluchtwegen aangebracht. Zo moet je toch in een mum van tijd buiten zijn. "Omdat het maar een korte tunnel is, wordt het gevaar onderschat", weet tunneltoezichthouder Don van Sonsbeek. "Het gaat hier echter om een stadstunnel met tweerichtingsverkeer die allerlei bochten maakt. Er komt een rijbaan voor doorgaand- en een voor bestemmingsverkeer met aansluiting op de parkeergarage. Daar heb je dus ook nog in- en uitvoegstroken. Dat maakt de situatie dus heel wat complexer dan bij een recht-toe-recht-aan tunnel waarin al het verkeer doorjakkert."

Controlekamer
Alle bewakings- en communicatiefaciliteiten voor de tunnel zijn in een dubbel en onafhankelijk circuit uitgevoerd, zodat het centrale toezicht nooit kan uitvallen.
Camera's in de tunnel waarschuwen de toezichthouders als een voertuig extreem langzaam gaat rijden en er dus een ongeluk dreigt te gebeuren of al is gebeurd. Maar er zijn mensen nodig om de situatie goed in te schatten en op te lossen. De toezichthouder kan het verkeer stilzetten en bijvoorbeeld politie, brandweer of bergingsdienst alarmeren. "Bij een ongeluk blijven mensen in eerste instantie in de auto zitten wachten, totdat het probleem is opgelost. Zo kunnen kostbare minuten verloren gaan bij brand. In een tunnel ontwikkelt zich al snel een grote hitte. Ook is de rookontwikkeling en de concentratie van eventueel vrijkomende gevaarlijke stoffen veel sterker dan in de buitenlucht. Vanuit de controlekamer kunnen wij mensen instructies geven om uit de auto te komen en in de richting van de dichtstbijzijnde vluchtdeur te lopen."

Comfort
Naast de camera's zijn er voor comfort en veiligheid CO- en windmeters aangebracht, zodat de ventilatie altijd perfect is. U kunt dus met open raampje door de tunnel rijden. Lichtmeters aan de in- en uitgang van de tunnel bepalen de lichtsterkte buiten en stemmen de lampen in de tunnel daarop af. Zo hoeven de ogen zich maar minimaal aan te passen. U hoeft ook geen koplampen te ontsteken. De stalen beplating aan de binnenzijde van de tunnel zorgt voor een optimale lichtreflectie.

Vrijdag 13 juni om 14.00 uur wordt de Maasboulevardtunnel geopend door wethouders Keijmis en Aarts in de vorm van een besloten ondergrondse borrel. Vanaf 15.00 uur is de tunnel open voor verkeer.

Geld voor beheer en promotie vestingwerken en restauratie Fort Sint Pieter

Het Europese Interreg programma Noord-West Europa heeft ruim acht miljoen euro subsidie toegekend aan Maastricht en negentien andere vestingsteden in Nederland, België en Frankrijk. Daarmee subsidieert de Europese Unie de helft van de totale investeringskosten van ruim zestien miljoen euro voor beheer en promotie van de vestingwerken in de twintig steden. De steden zijn een samenwerkingsverband aangegaan om kennis en informatie uit te wisselen en gezamenlijk de cultuurhistorische waarde te promoten. Het zijn de mooiste vestingsteden die, met name door veelal dezelfde architecten in Noord-West Europa, zijn gebouwd. Naast Maastricht is ook Den Bosch als Nederlandse stad gehonoreerd om haar kwaliteit als vestingstad.

In Maastricht gaat het om een totale investering van 1,8 miljoen euro. De helft hiervan wordt door de Europese Commissie gefinancierd. Natuurmonumenten betaalt 600.000 euro, Gemeente Maastricht 300.000 euro. Met dit geld worden verschillende projecten in de stad gerealiseerd. Een van de grootste projecten is de restauratie van Fort Sint Pieter. Hiervoor is naast deze Europese bijdrage ook door de Nationale Postcodeloterij geld beschikbaar gesteld.

Om de vestingsteden te promoten worden er in 2004 festivals gehouden in alle vestingsteden met onder andere lichtshows bij de walmuren. In Maastricht zal dat waarschijnlijk gekoppeld worden aan de nationale monumentendag. Ook gaat elke stad een boek uitgeven met informatie over de vestingwerken en de relatie met de andere steden. Naast deze publieksinformatie zal op wetenschappelijk niveau onderzoek verricht worden. Dit onderzoek moet duidelijk maken hoe de vestingsteden zich verder kunnen ontwikkelen zonder dat de oude structuren en historie verloren gaan. Het ultieme doel van de samenwerking tussen de vestingsteden is een transnationale aanvraag van een UNESCO status voor werelderfgoed. Dit zou de beste bescherming en erkenning zijn voor deze bijzondere steden.

Wethouder Hazeu toont zich zeer verheugd: "Het kost weliswaar veel moeite, maar met de ondersteuning van Provincie, VROM, BZK en uiteraard Natuurmonumenten als onze vaste partner is het ons na anderhalf jaar gelukt om deze financiële erkenning te krijgen. De plannen voor restauratie van Fort Sint Pieter kunnen nu verder uitgewerkt worden. Onlangs is de Raad van Europa met een delegatie op bezoek geweest om zich te laten informeren over de bijzondere geschiedenis van Maastricht, en ook zij ondersteunt het belang van deze transnationale samenwerking."