Gemeente Maastricht
11 juni 2003
Aanvragen Koninklijke onderscheidingen voor Koninginnedag 2004
Ieder jaar worden er bij gelegenheid van Koninginnedag door Hare
Majesteit de Koningin onderscheidingen toegekend. Aangezien voor het
doen van voordrachten voor het toekennen van een Koninklijke
onderscheiding een strak tijdschema wordt gehanteerd, is het wenselijk
in het kort hierop in te gaan.
Voordrachten voor een Koninklijke onderscheiding dienen te worden
ingediend bij de burgemeester van de woonplaats van de decorandus. De
burgemeester moet de voordrachten vóór 1 september hebben ingediend
bij de Commissaris der Koningin. Dit betekent dat de voordrachten
uiterlijk 1 augustus dienen te worden ingediend bij de burgemeester.
Van voordrachten welke later worden ontvangen kan bijna met zekerheid
worden gesteld, dat deze niet meer voor Koninginnedag 2004 in
behandeling worden genomen.
In het huidige decoratiestelsel wordt de nadruk gelegd op de
bijzondere persoonlijke verdiensten en prestaties van de voor een
onderscheiding voor te stellen persoon. Daarbij telt hetgeen door de
betrokkene in een betaalde functie is gedaan alleen nog maar als
aanvullend element mee, maar de bijzondere maatschappelijke
verdiensten behoeven ook weer niet vreemd te zijn aan de hoofdfunctie.
Informatie over de mogelijkheden om iemand voor een Koninklijke
onderscheiding voor te dragen kan worden verkregen bij mevrouw I.
Alken, secretaresse burgemeester (043) 350 40 32. Geadviseerd wordt
eerst contact op te nemen. Wellicht kan hierdoor in sommige gevallen
een teleurstelling worden voorkomen.
Voor het indienen van een decoratievoorstel dient bovendien gebruik te
worden gemaakt van aparte formulieren. Deze formulieren worden u op
verzoek toegezonden.
Overigens moeten aanvragen voor tussentijdse gelegenheden uiterlijk 5
maanden voor de uitreikingsdatum bij de burgemeester worden ingediend.
Een nieuwe skatebaan voor De Heeg
Maandag 16 juni vindt een informatiebijeenkomst plaats over de aanleg
van een nieuwe skatebaan. Alle bewoners van De Heeg, jong en oud,
worden uitgenodigd mee te denken over de beste locatie voor een
dergelijke voorziening in de Heeg. Aanvang van de bijeenkomst is 19.00
uur in Gemeenschapshuis de Boeckel.
De Heeg is een van de wijken met een skatevoorziening. De oude
voorziening aan de Brusborg is eind 2001 afgebroken omdat deze was
verouderd en niet meer voldeed aan veiligheidsvoorschriften. Naar
aanleiding van de problemen rond het functioneren van de
jongerenontmoetingsplek is geconstateerd dat de Brusborg geen
geschikte locatie is voor een skatebaan. Belangrijkste reden hiervoor
was dat de concentratie van diverse voorzieningen (een speelplek voor
de allerkleinsten, een overdekte ontmoetingsplek voor de oudere jeugd
en een basketbalplein) leidde tot een belasting van de directe
omgeving. Bovendien bleken skaters geen gebruik van de voorziening te
maken uit `angst' voor de oudere jeugd in de overdekte
ontmoetingsplek.
De problemen rond de oude locatie en de vraag van de jeugd zijn voor
de gemeente aanleiding geweest om op zoek te gaan naar een nieuwe
locatie voor de skatebaan. Naar aanleiding van een oproep aan de jeugd
zijn vier locaties in beeld gekomen, te weten groengebied tussen
Haafkensborg en Rijksweg, groenzone ter hoogte van de Rabbelsgaard, de
Welsdaal en in de groenzone achter de Trappendaal (ter hoogte van
trapveld). Op grond van criteria als ligging ten opzichte van
woningen, bereikbaarheid, inpasbaarheid in het groen en sociale
veiligheid zal de gemeente een afweging maken.
Zonder de betrokkenheid van jeugd en volwassen lukt het ons niet een
goede voorziening voor de jeugd op de beste plek te realiseren. Wij
rekenen er dan ook op dat de bezoekers van deze bijeenkomst, maandag
16 juni in Gemeenschapshuis de Boeckel, constructief met ons mee
willen denken over de beste plek voor de skatebaan voor de jeugd. Mede
op grond van de resultaten van deze avond zal de definitieve locatie
worden aangewezen.
Jongerenontmoetingsplek voor Heugem en Randwyck
Op donderdag 19 juni begint om 19.00 uur in de Klaekeburg een
informatieavond over de aanleg van een Jongerenontmoetingsplek in
Heugem of Randwyck Tijdens deze avond kunnen alle inwoners van Heugem
en Randwyck de voor en tegens van de diverse locaties kenbaar maken.
Op grond van de resultaten van deze avond zal de definitieve locatie
bepaald worden.
Al geruime tijd bestaat er een discussie over het wel of niet plaatsen
van een jongerenontmoetingsplek, in de mond van de jeugd ook wel een
JOP genoemd. Naar aanleiding van diverse verzoeken van jongeren en
diverse meldingen van overlast veroorzaakt door jongeren heeft de
gemeente, mede op verzoek van de dorpsraad, besloten een locatie voor
een jongerenontmoetingsplaats aan te wijzen. Ook omdat het gebied
Heugem Randwyck nog een van de weinige gebieden is waar geen
jongerenontmoetingsplek is gerealiseerd. Vertrekpunt nu is een
tijdelijke voorziening. Op grond van de ervaringen die in de periode
van juli tot en met december worden opgedaan, zal bezien worden of
deze tijdelijke voorziening definitief wordt. In dit kader zal de
ambulant jongerenwerker van stichting Trajekt de bezoekers van de JOP
begeleiden.
Begin mei is de jongeren gevraagd welke locaties naar hun mening
geschikt zijn. Tijdens een bijeenkomst in de Klaekeburg zijn vier
locaties voorgedragen te weten De Beente aan de Oeslingerbaan, de Sint
Michaelsweg ter hoogte van het tankstation, de Molenweg/Oeslingerbaan
ter hoogte van picknickset/trapveld en de Praaglaan eveneens nabij het
trapveld. Naast de locatie hebben de jongeren ook spelregels voor het
gebruik opgesteld. Regels als rotzooi opruimen, geen kabaal maken,
niet bekladden voorziening zijn hierbij de revue gepasseerd. Een
belangrijke regel betreft de wijze waarop naar omwonenden gereageerd
moet worden: heb respect voor de omwonenden en benader deze ook zo. De
ambulant jongerenwerker zal zijn werkzaamheden met name richten op het
naleven van de regels en het bevorderen van wederzijds begrip tussen
de jongeren en omwonenden.
Het lukt ons niet om een goede voorziening voor de jeugd op de beste
plek te kunnen realiseren, zonder de betrokkenheid van jeugd en
volwassenen. Wij rekenen dan ook op een constructieve bijdrage van
alle bezoekers van deze bijeenkomst op donderdag 19 juni in de
Klaekeburg.
Informatiebijeenkomst verkeersstructuur Heer
De nieuwe verkeersstructuur in Heer voldoet in belangrijke mate. Dat
blijkt uit een evaluatie die in opdracht van Gemeente Maastricht is
uitgevoerd. Er zijn wel aanpassingen gewenst op een aantal punten,
zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid op het kruispunt A. van
Scharnlaan/Burg. Cortenstraat; het terugdringen van het sluipverkeer
op de Sibemaweg en de parkeersituatie bij winkelcentrum De Leim.
Vanaf de jaren zeventig is de verkeersdruk op het kruispunt
Akersteenweg/Dorpstraat/Burg. Cortenstraat fors toegenomen.
Overbelasting van het kruispunt, aantasting van het winkelklimaat en
een gebrek aan voldoende parkeerplaatsen waren het gevolg. Die
situatie verbeterde nadat enkele maatregelen waren getroffen. De
verkeersdruk in de Dorpstraat/Burg. Cortenstraat daalde, de
doorstroming van het verkeer op de Akersteenweg verbeterde
substantieel, het sluipverkeer door de woonbuurt werd beperkt en de
bereikbaarheid van de winkels verbeterd. Andere aanbevelingen die uit
de evaluatie naar voren zijn gekomen zijn een onderzoek naar de
mogelijkheden om de verkeersstroom via de Dorpstraat om te buigen naar
de Einsteinstraat; verbeteren kruispunt A. van
Scharnlaan/Keerderstraatje en overwegen de voorrangssituatie te
wijzigen; verkeerscirculatie in het zuidwestelijk plandeel
heroverwegen; verbeteren veiligheid kruispunt Mauritslaan/Sibemaweg;
onderzoeken verkeersveiligheid Veldstraat en doortrekken van de
verhoogde afscheiding tussen de rijbanen Akersteenweg.
Tijdens een informatiebijeenkomst op woensdag 18 juni in de collegezaal van het Eurocollege, Nijverheidsweg 25 te Heer/Maastricht, worden de resultaten van de evaluatie gepresenteerd. De bijeenkomst begint om 19.30 uur en eindigt om 22.00 uur. Komt u met de auto? Parkeer deze dan op het parkeerterrein van het Eurocollege of op het naastgelegen parkeerterrein van hotel van der Valk. Parkeer uw auto in ieder geval niet op het terrein van de bouwmarkt Formido.
Tijdens deze avond is er tevens gelegenheid om in te spreken over een verbeteringsvoorstel voor het kruispunt A.v.Scharnlaan/Burg. Cortenstraat. Sinds de reconstructie vier jaar geleden, waarbij de voorrang werd gewijzigd, is het aantal aanrijdingen toegenomen, mede door de beperkingen in het uitzicht. Ter verbetering van de verkeersveiligheid wordt voorgesteld een verkeersplateau aan te leggen op de kruising. Met deze maatregel wordt de snelheid teruggebracht. Ook wordt voorgesteld de hoeken op het kruispunt parkeervrij te maken. Hiermee wordt het uitzicht in belangrijke mate verbeterd. (Schriftelijke) inspraak op de aanpassing van het kruispunt A. van Scharnlaan/Burg. Cortenstraat is op de inspraakavond mogelijk, maar kan ook nog tot en met 9 juli 2003 worden ingediend bij de afdeling Communicatie van Gemeente Maastricht. De betreffende stukken liggen ter inzage bij het GemeenteLoket (zie rubriek Openingstijden Gemeente Maastricht) van 11 juni tot en met 9 juli 2003. Als u nog vragen hebt over de verkeersstructuur Heer, kunt u telefonisch contact opnemen met de projectleider, de heer J. Demollin, telefoonnummer (043) 350 45 55.
Opschriftstelling toepassing bestuursdwang
Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Maastricht
maakt hierdoor bekend op 20 mei 2003 te hebben besloten tot en te zijn
overgegaan tot toepassing van bestuursdwang, bestaande uit amovering
van drie loodsen op respectievelijk nabij het woonwagencentrum
Vinkenslag op 20 mei 2003.
Ter voldoening aan het bepaalde in artikel 5:24, lid 6 van de Algemene
wet bestuursrecht heeft het College van Burgemeester en Wethouders de
desbetreffende beslissing op schrift gesteld.
De opschriftstelling van de beslissing ligt vanaf heden gedurende vier
weken ter inzage bij het Gemeenteloket
Saneringsregeling Wet bodembescherming
Het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht maakt op
grond van artikel 28, lid 5 van de Wet bodembescherming bekend dat op
9 mei 2003, onder LI 093500042 een melding is ontvangen van de Dienst
Stadsontwikkeling en Grondzaken met betrekking tot het voornemen om op
de locatie plaatselijk aangeduid Abdissenweg 1, kadastraal bekend
gemeente Maastricht, sectie G, nummers 4325 en 4339 de bodem te
saneren.
Naar aanleiding van de melding zullen wij het ingediende saneringsplan
beoordelen. Diegenen wier belang naar ons oordeel rechtsreeks bij ons
besluit is betrokken zijn van het bedoelde voornemen op de hoogte
gesteld.
Voor nadere inlichtingen kunt u zich wenden tot de heer J. Lochs,
telefoon (043) 350 44 17, van de afdeling Milieu en Stad.
Ontwerp-uitwerkingsplan Achtzaligheden/Erfprinsbastion
(Brusselsepoort)
Burgemeester en Wethouders van Maastricht maken overeenkomstig artikel
11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening juncto artikel 28 lid 2 van
het bestemmingsplan Maastricht-West bekend dat met ingang van 12 juni
2003 gedurende vier weken het ontwerp-uitwerkingsplan
Achtzaligheden/Erfprinsbastion (Brusselsepoort) voor belanghebbenden
ter inzage ligt bij het Gemeenteloket (zie rubriek Openingstijden
Gemeente Maastricht).
Het uitwerkingsgebied wordt aan de noordzijde begrensd door de
Halvemaanstraat, aan de westzijde deels door de Ravelijnstraat en
deels door het Erfprinsbastion, aan de zuidzijde door enkele percelen
ten zuiden van de bestaande garageboxen aan de Achtzaligheden en aan
de oostzijde door de Hoge Fronten en het voormalige schootsveld van de
vestingwerken.
Het uitwerkingsplan voorziet in de bouw van maximaal 60 gestapelde
woningen aan de zuidzijde van de Halvemaanstraat en het realiseren van
21 grondgebonden woningen alsmede 3 woonwagenstandplaatsen aan het
Erfprinsbastion en de Achtzaligheden. In de oostelijke helft van het
plangebied blijft het bestaande groene karakter van het voormalige
schootsveld gehandhaafd.
Gedurende bovenvermelde termijn kunnen belanghebbenden schriftelijk
bedenkingen omtrent het ontwerp-uitwerkingsplan kenbaar maken bij
Burgemeester en Wethouders van Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ
Maastricht.
Certificaten inburgeringscursus
Op maandag 2 juni jl. overhandigde de wethouder voor Welzijn,
Volksgezondheid en Ouderen van Gemeente Maastricht, mevrouw Marina
Mesman, zogenaamde `inburgeringscertificaten' aan 37 nieuwkomers in
Maastricht, die het certificaat met enige trots in ontvangst namen. De
overhandiging gebeurde in de Raadzaal van het statige Stadhuis van
Maastricht, die volledig bezet bleek met nieuwkomers, familie en
enkele professionals die de mensen tijdens het inburgeringstraject
begeleidden. De nieuwkomers bleken een zeer gemêleerd gezelschap: er
waren mensen uit Oost-Europa, Zuid-Amerika, Afrika en Azië. In haar
toespraak bracht de wethouder onder de aandacht het belang van de
inburgeringscursus: namelijk het feit dat de nieuwkomers die nog niet
zo lang in Nederland wonen het Nederlands al kunnen verstaan en dat
dus communicatie tussen `oude' en `nieuwe' Maastrichtenaren mogelijk
is. Dit wordt van belang geacht voor een actief burgerschap, echte
integratie en het zogenaamde Maastricht-gevoel. Het wonen en zich
thuisvoelen in de stad Maastricht. Een stad die samen wordt opgebouwd
en waarin de Maastrichtse samenleving nieuwkomers laat invoegen, zoals
het ritsen op de snelweg. De speech wordt besloten met de woorden:
"Maastricht, uw stad, mijn stad: onze stad."
Kinderraad Limmel wint titel Speelvriendelijkste buurt
Op 4 juni heeft wethouder Marina Mesman tijdens de Nationale
Straatspeeldag de prijs voor de beste inzending van de Prijsvraag
Speelruimte uitgereikt aan de Kinderraad Limmel. De tweede prijs ging
naar een groep bewoners uit Biesland. Basisschool de Schans uit de
Heeg en de Kinderraad St. Maartenspoort eindigden op een gedeelde
derde plaats.
De Kinderraad Limmel heeft de prijs gewonnen door het enthousiasme van
de jeugd en de wijze waarop ze de hele buurt bij hun inzending hebben
betrokken. Hierdoor bleven ze Biesland met originele ideeën als een
Gaudi-bank en fietscrossbaan voor. De Limmelse jeugd heeft de jury en
de gemeente uitgebreid kennis laten maken met de knelpunten van en
oplossingen voor spelen in hun wijk. Hiermee voldeden zij het best aan
de gestelde criteria.
Doel van de prijsvraag is het vergroten van draagvlak voor het spelen
in de buurt. Door elkaar de ruimte te geven en te gunnen en spelregels
af te spreken blijft dit mogelijk. Dit vereist van zowel de jeugd als
volwassenen een stuk inventiviteit en flexibiliteit. Alleen door samen
met oplossingen te komen kan worden voorkomen dat spelen als overlast
wordt ervaren. Deze oplossingen probeert de gemeente samen met de
inwoners van Maastricht te ontdekken. Daarom zal ook het komend jaar
de prijsvraag `Spelen in de stad, hoe doe je dat?' weer plaatsvinden.
Begin september zal Gemeente Maastricht, in samenwerking met Stichting
Trajekt, het nieuwe thema bekendmaken zodat Maastrichtse buurten
kunnen strijden om de titel `Speelvriendelijkste buurt 2004'.
Opening hightech tunnel Maasboulevard
Maastricht krijgt zowat de modernste en veiligste tunnel van
Nederland. Vooruitlopend op de nieuwe Europese richtlijnen - opgesteld
na de rampen in Kaprun (2000) en de Gotthard-tunnel (2001) waarbij in
totaal 166 doden vielen omdat de vluchtwegen niet tijdig bereikbaar
waren - is onze 450 meter lange Maasboulevardtunnel een staaltje van
maatwerk geworden. Niet alleen wat de techniek betreft. Ook bouwkundig
is de tunnel perfect ingepast in de bestaande én nieuwe
infrastructuur. Vanaf de Markt tot aan de Maas ontstaat er nu weer één
groot promenadegebied, zoals het vroeger ooit eens was. En de
binnenstad krijgt een stuk minder auto's te slikken.
In mei 2001 werd begonnen met de bouw van de tunnel. Sindsdien is de
Maasboulevard afgesloten geweest voor het verkeer. Als de tunnel op 13
juni wordt geopend, rijden er naar schatting dagelijks 15.000 auto's
doorheen. Op de westelijke singels (o.a. Prins Bisschop-, Hertog- en
Statensingel) neemt het aantal motorvoertuigen dagelijks met enkele
duizenden per dag af evenals op de 'parkeerroute Oost' (Franciscus
Romanusweg, Wilhelmingasingel, Avenue Céramique). Over de
Wilhelminabrug kunnen alleen nog bussen naar het centrum rijden zodat
de Gubbel- en de Hoenderstraat worden ontlast. Er mag in een later
stadium niet meer worden geparkeerd op de Markt en aan de
Gubbelstraat. Uiteindelijk zal ook de Wilhelminakade parkeervrij
worden. Op de plek van de voormalige stadskantoren wordt nu een
ondergrondse parkeergarage gebouwd die in het najaar van 2004 deels
gebruiksklaar is. Ze telt vier lagen waarvan op drie kan worden
geparkeerd door 1200 auto's: drie keer het aantal voertuigen dat in de
parkeergarage onder het Vrijthof past.
Veilig
Projectleider Wim Helgers van Gemeente Maastricht verwacht dat in 2006
alle vastgoed behorende bij de herinrichting van de Maasboulevard,
klaar zal zijn. "Alles is volgens planning verlopen. We hebben een
maand vertraging opgelopen, doordat er op 26 april brandproeven zijn
gehouden. Dat is mede gebeurd op aandringen van de brandweer die moet
verklaren dat de tunnel veilig is. In de ontwerpfase zijn er al
computerberekeningen uitgevoerd over de rookontwikkeling in geval van
brand. Gedurende zeven tot acht minuten - totdat de brandweer er is -
moet er een vrije ruimte in de tunnel blijven zodat de mensen niet met
hun hoofd in de rook zitten. Ook moeten de vluchtsignalen zichtbaar
blijven. Daartoe zijn twee grote ventilatoren geïnstalleerd die de
rookgassen en warmte afvoeren. Uit de tests is gebleken dat de
berekeningen zeer goed waren. We weten nu in ieder geval dat het
veilig is en dat de tunnel open mag van de brandweer."
Seconde
De tests hebben 20.000 euro gekost en het totale pakket aan
veiligheidsvoorzieningen maar liefst 2,1 miljoen. De tunnel wordt elke
seconde van de dag bewaakt door twee toezichthouders. Vanuit de
controlekamer bij de Nutsbedrijven aan de Maagdendries kunnen zij
allerlei camera's bedienen en in geval van nood direct contact leggen
met hulpdiensten en gemeente. De Nutsbedrijven hebben hiervoor dertien
medewerkers opgeleid. "Wij bewaken 24 uur per dag ons totale netwerk
(gas/elektra en CAI) en voeren toch al allerlei
bereikbaarheidsdiensten voor de gemeente uit", verklaart Peter Pans,
directeur commerciële zaken van de Nutsbedrijven Maastricht. "Voor de
tunnel hebben we extra mensen ingezet die altijd bereikbaar zijn en
kunnen ingrijpen. Je kunt niet alles aan de techniek overlaten. Een
computer kan alarmsignalen niet interpreteren of iemand uit de auto
praten. In een voorbereidingstraject van een jaar hebben we met de
gemeente de meest uiteenlopende scenario's bedacht, zodat we nu
optimaal zijn toegerust voor deze taak. De gemeente heeft de
technische voorzieningen bepaald. Wij zorgen met goed getrainde
menskracht voor een continue doorstroming van het verkeer en de
veiligheid van de automobilisten en passagiers."
Onderschat
Hoewel de tunnel maar kort is in vergelijking met kilometerslange
transitpassages, zijn al die maatregelen heus niet overbodig. Er
hangen zestien noodtelefoons. Om de zeventig meter zijn vluchtwegen
aangebracht. Zo moet je toch in een mum van tijd buiten zijn. "Omdat
het maar een korte tunnel is, wordt het gevaar onderschat", weet
tunneltoezichthouder Don van Sonsbeek. "Het gaat hier echter om een
stadstunnel met tweerichtingsverkeer die allerlei bochten maakt. Er
komt een rijbaan voor doorgaand- en een voor bestemmingsverkeer met
aansluiting op de parkeergarage. Daar heb je dus ook nog in- en
uitvoegstroken. Dat maakt de situatie dus heel wat complexer dan bij
een recht-toe-recht-aan tunnel waarin al het verkeer doorjakkert."
Controlekamer
Alle bewakings- en communicatiefaciliteiten voor de tunnel zijn in een
dubbel en onafhankelijk circuit uitgevoerd, zodat het centrale
toezicht nooit kan uitvallen.
Camera's in de tunnel waarschuwen de toezichthouders als een voertuig
extreem langzaam gaat rijden en er dus een ongeluk dreigt te gebeuren
of al is gebeurd. Maar er zijn mensen nodig om de situatie goed in te
schatten en op te lossen. De toezichthouder kan het verkeer stilzetten
en bijvoorbeeld politie, brandweer of bergingsdienst alarmeren. "Bij
een ongeluk blijven mensen in eerste instantie in de auto zitten
wachten, totdat het probleem is opgelost. Zo kunnen kostbare minuten
verloren gaan bij brand. In een tunnel ontwikkelt zich al snel een
grote hitte. Ook is de rookontwikkeling en de concentratie van
eventueel vrijkomende gevaarlijke stoffen veel sterker dan in de
buitenlucht. Vanuit de controlekamer kunnen wij mensen instructies
geven om uit de auto te komen en in de richting van de
dichtstbijzijnde vluchtdeur te lopen."
Comfort
Naast de camera's zijn er voor comfort en veiligheid CO- en windmeters
aangebracht, zodat de ventilatie altijd perfect is. U kunt dus met
open raampje door de tunnel rijden. Lichtmeters aan de in- en uitgang
van de tunnel bepalen de lichtsterkte buiten en stemmen de lampen in
de tunnel daarop af. Zo hoeven de ogen zich maar minimaal aan te
passen. U hoeft ook geen koplampen te ontsteken. De stalen beplating
aan de binnenzijde van de tunnel zorgt voor een optimale
lichtreflectie.
Vrijdag 13 juni om 14.00 uur wordt de Maasboulevardtunnel geopend door
wethouders Keijmis en Aarts in de vorm van een besloten ondergrondse
borrel. Vanaf 15.00 uur is de tunnel open voor verkeer.
Geld voor beheer en promotie vestingwerken en restauratie Fort Sint
Pieter
Het Europese Interreg programma Noord-West Europa heeft ruim acht
miljoen euro subsidie toegekend aan Maastricht en negentien andere
vestingsteden in Nederland, België en Frankrijk. Daarmee subsidieert
de Europese Unie de helft van de totale investeringskosten van ruim
zestien miljoen euro voor beheer en promotie van de vestingwerken in
de twintig steden. De steden zijn een samenwerkingsverband aangegaan
om kennis en informatie uit te wisselen en gezamenlijk de
cultuurhistorische waarde te promoten. Het zijn de mooiste
vestingsteden die, met name door veelal dezelfde architecten in
Noord-West Europa, zijn gebouwd. Naast Maastricht is ook Den Bosch als
Nederlandse stad gehonoreerd om haar kwaliteit als vestingstad.
In Maastricht gaat het om een totale investering van 1,8 miljoen euro. De helft hiervan wordt door de Europese Commissie gefinancierd. Natuurmonumenten betaalt 600.000 euro, Gemeente Maastricht 300.000 euro. Met dit geld worden verschillende projecten in de stad gerealiseerd. Een van de grootste projecten is de restauratie van Fort Sint Pieter. Hiervoor is naast deze Europese bijdrage ook door de Nationale Postcodeloterij geld beschikbaar gesteld.
Om de vestingsteden te promoten worden er in 2004 festivals gehouden
in alle vestingsteden met onder andere lichtshows bij de walmuren. In
Maastricht zal dat waarschijnlijk gekoppeld worden aan de nationale
monumentendag. Ook gaat elke stad een boek uitgeven met informatie
over de vestingwerken en de relatie met de andere steden. Naast deze
publieksinformatie zal op wetenschappelijk niveau onderzoek verricht
worden. Dit onderzoek moet duidelijk maken hoe de vestingsteden zich
verder kunnen ontwikkelen zonder dat de oude structuren en historie
verloren gaan. Het ultieme doel van de samenwerking tussen de
vestingsteden is een transnationale aanvraag van een UNESCO status
voor werelderfgoed. Dit zou de beste bescherming en erkenning zijn
voor deze bijzondere steden.
Wethouder Hazeu toont zich zeer verheugd: "Het kost weliswaar veel
moeite, maar met de ondersteuning van Provincie, VROM, BZK en
uiteraard Natuurmonumenten als onze vaste partner is het ons na
anderhalf jaar gelukt om deze financiële erkenning te krijgen. De
plannen voor restauratie van Fort Sint Pieter kunnen nu verder
uitgewerkt worden. Onlangs is de Raad van Europa met een delegatie op
bezoek geweest om zich te laten informeren over de bijzondere
geschiedenis van Maastricht, en ook zij ondersteunt het belang van
deze transnationale samenwerking."